23948sdkhjf

Nu lukker Gl. Lillebæltsbro fuldstændig

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Renoveringen af Gl. Lillebæltsbro betyder, at broen bliver spærret fra 29. januar og indtil oktober, mens kompliceret arbejde med udskiftning af kantbjælke og brodækket bliver udført

Tidsplanen for renovering af Gl. Lillebæltsbro ligger nu fast. Det betyder, at renoveringsperioden starter 29. januar klokken 20 og fortsætter i 35 uger, frem til og med 1. oktober 2019.

Ligesom sidste år vil Gl. Lillebæltsbro være spærret for biltrafik i hele renoveringsperioden, mens fællesstien til fodgængere, cyklister og knallert 45 ikke bliver berørt.



Det vil også fortsat være muligt for erhvervsliv med langsomtkørende køretøjer at blive eskorteret over Ny Lillebæltsbro hver dag på samme betingelser som hidtil.

Ulykke og støj har forsinket
- Vi ved godt, at spærringen på 35 uger er lang tid, og vi er klar over de samfundsmæssige gener for trafikanter, naboer og erhvervsliv, mens broen er spærret. Det beklager vi. Jeg kan forsikre, at vi i vores planlægningsarbejde har gjort alt, hvad vi kan, for at spærringen er blevet så kort som overhovedet muligt. Det handler dog om, at renoveringen er helt nødvendig for at garantere færdslen på broen i mange år fremover, siger Vejdirektoratets projektleder Janie Winther Ipsen i en pressemeddelelse.

Oprindelig skulle Gl. Lillebæltsbro kun have været spærret i 20 uger i 2019, men en strømulykke på broen, og manglende mulighed for støjende natarbejde i 2018, gjorde, at kun cirka halvdelen af det planlagte arbejde for 2018 blev nået. Derfor var der udsigt til en renoveringsperiode på over 40 uger i 2019, med risiko for også at måtte tage 2020 i brug.

Men med optimering af arbejdsprocesserne hedder tidsplanen nu 35 uger, hvorefter broen igen åbner for biltrafik.

Arbejder alle ugens dage
- Desværre har det ikke været muligt at afkorte perioden yderligere, da det er meget kompliceret og tidskrævende arbejde, vi skal udføre. Vi mangler dels at udskifte kantbjælken ind mod banelegemet, hvor der er meget begrænset plads at arbejde på, dels at udskifte betonen og belægning på halvdelen af brodækket, som først skal fræses op. De to arbejdsopgaver kommer til at foregå parallelt, siger Janie Winther Ipsen.

Entreprenøren vil som udgangspunkt arbejde på broen alle ugens dage i tidsrummet mellem 7 og 22.

- Den resterende renovering af broen kommer beklageligvis også til at støje, men vores entreprenør forsøger at tage hensyn ved så vidt muligt at begrænse de støjende arbejder i aftentimerne, siger Janie Winther Ipsen.
Kaptain

Om projektet

Der skal i hovedpunkter udføres følgende arbejder i forbindelse med renoveringen:
  • Udskiftning af fugtisolering på kørebaneplade og fortovsplade (betonreparation + kunststofbelægning)
  • Betonreparation af undersiden af brodæk – specielt området tættest banen (ca. 2 m) er i ringe stand
  • Nedbrydning af østlig kantbjælke mellem vej og bane og ny østlig kantbjælke (mod bane). Betonreparation af vestlig kantbjælke (mod vand)
  • Eksisterende autoværn mellem vejbane og jernbane nedtages og genmonteres efter udskiftning af kantbjælke
  • Udskiftning af alle fuger til mere støjsvage fuger i forbindelse med udskiftning af fugtisolering

Mere om: Lillebæltsbroen
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se hvem der er kommet i Kraks Blå Bog

207 personer har fundet vej ind i den nyeste udgave af opslagsværket - et par håndfulde fra områder omkring byggeriet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

21 broer og tunneller renoveres i år

Offentlig licitation - Rydningsarbejder på tidligere amerikansk militært anlæg i Ikkatteq,

Klimahåndtering styrker bundlinjen

Nyhedsbrev

34.173 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Offentlig licitation - Rydningsarbejder på tidligere amerikansk militært anlæg i Marraq

Nu må børnene boltre sig i Botanisk Have

Plus

Valg 2019
Byggeriet: Valgkampen er uden fokus på erhvervspolitikken

Politikerne vil dele flere penge ud til velstand. Men erhvervslivet vil gerne have en debat om, hvordan man finansierer de øgede udgifter

Han regner på 600-700 tilbud om året

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Valg 2019
Byggebranchen efterlyser mere effektive renoveringer

Licitationen har spurgt en entreprenør, en ingeniør og en arkitekt om løsningerne på Danmarks store renoveringsefterslæb, som politikerne på Christiansborg nu også er gjort opmærksomme på. Det haster, mener de

Den gamle brolægger går på pension

Plus

Anlægsgartner præsterer dårligste resultat i 15 år

Anlægsgartnerne H. Hoffmann A/S har i 2018 landet virksomhedens dårligste bundlinje siden 2003. Udskudte projekter og nulprojekter er hovedårsagerne til tilbagegangen

Plus

H. Hoffmann går efter flere strategiske samarbejder

For 80 millioner østjysk asfalt til Arkil

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Enggaard: Tre årsager til vækst

Plus

A. Enggaard løfter overskudsgrad i solidt regnskabsår

Plus

Nyt initiativ skal sikre flere praktikpladser

Videnscenter skal hjælpe bygherrer, erhvervsskoler og entreprenører til at skabe flere praktikpladser på store byggeprojekter. Bag står Bygherreforeningen, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Grundejernes Investeringsfond

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Brancheorganisation roser Aarhus

Hos Danske Anlægsgartnere ser man positivt på indstillingen om at slanke Aarhus’ kommunale entreprenørvirksomhed

Topchef i tale
FN-mål spiller med i Realdanias million-uddelinger

Som noget nyt medtager Realdania seks af FN’s i alt 17 Verdensmål i sin filantropiske virksomhed, siger arkitekt Nina Kovsted Helk, som er ny filantropidirektør

Plus

Aarhus vil slanke sin entreprenørafdeling

Teknik og Miljø har indstillet til Magistraten at lukke Natur- og Vejservice og i stedet oprette en intern entreprenørafdeling. Det kan betyde flere opgaver på private hænder

Østjysk havn etablerer landets første mobile landstrømsanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Letbane kan køre trygt på kloakledning

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Region har mod på mere OPP

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

F.J. Poulsen stræber efter bedre 2019

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Kom til åbent hus hos SAWO / MTT Truckcenter i Viborg

Dansk male succes i Norge

Nordic Pipe Aps leverer isolering og kapperør

Benders Carisma

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Hydraulisk fjernstyret akku-pumpe for sikkerhedsklip

“Sammen opnår vi topresultater”

DAN-doors leverer mere end 500 ståldøre til Amagerværket!

Blå DK-Vand certificering på hele PE rørprogrammet til vandforsyning

Mød os på Roskilde Dyrskue stand nr. 173 - den 31. maj til 2. juni

Jyllandsposten i Aarhus

Kobelco introducerer ny 8 ton model med kabine i topklassen

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Metsä Pavillonen i Kerto® LVL i Tokyo i 2020.

EICO overtager distributionsansvaret for Vestfrost Vinkøleskabe i Norden

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

➡️ Vidste du at...

Sender du dine batterier lovligt?

Frederikshavn Havn skriver kontrakt med Bladt Industries

Så er det i dag!

Få et rengøringsfirma med ordnede forhold

Jens Johannesen har fået leveret den nye EFFER model 2255

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

Letvægtscontainer 3x2 meter

Send til en kollega

0.206