23948sdkhjf

Nu lukker Gl. Lillebæltsbro fuldstændig

Renoveringen af Gl. Lillebæltsbro betyder, at broen bliver spærret fra 29. januar og indtil oktober, mens kompliceret arbejde med udskiftning af kantbjælke og brodækket bliver udført

Tidsplanen for renovering af Gl. Lillebæltsbro ligger nu fast. Det betyder, at renoveringsperioden starter 29. januar klokken 20 og fortsætter i 35 uger, frem til og med 1. oktober 2019.

Ligesom sidste år vil Gl. Lillebæltsbro være spærret for biltrafik i hele renoveringsperioden, mens fællesstien til fodgængere, cyklister og knallert 45 ikke bliver berørt.

Det vil også fortsat være muligt for erhvervsliv med langsomtkørende køretøjer at blive eskorteret over Ny Lillebæltsbro hver dag på samme betingelser som hidtil.

Ulykke og støj har forsinket
- Vi ved godt, at spærringen på 35 uger er lang tid, og vi er klar over de samfundsmæssige gener for trafikanter, naboer og erhvervsliv, mens broen er spærret. Det beklager vi. Jeg kan forsikre, at vi i vores planlægningsarbejde har gjort alt, hvad vi kan, for at spærringen er blevet så kort som overhovedet muligt. Det handler dog om, at renoveringen er helt nødvendig for at garantere færdslen på broen i mange år fremover, siger Vejdirektoratets projektleder Janie Winther Ipsen i en pressemeddelelse.

Oprindelig skulle Gl. Lillebæltsbro kun have været spærret i 20 uger i 2019, men en strømulykke på broen, og manglende mulighed for støjende natarbejde i 2018, gjorde, at kun cirka halvdelen af det planlagte arbejde for 2018 blev nået. Derfor var der udsigt til en renoveringsperiode på over 40 uger i 2019, med risiko for også at måtte tage 2020 i brug.

Men med optimering af arbejdsprocesserne hedder tidsplanen nu 35 uger, hvorefter broen igen åbner for biltrafik.

Arbejder alle ugens dage
- Desværre har det ikke været muligt at afkorte perioden yderligere, da det er meget kompliceret og tidskrævende arbejde, vi skal udføre. Vi mangler dels at udskifte kantbjælken ind mod banelegemet, hvor der er meget begrænset plads at arbejde på, dels at udskifte betonen og belægning på halvdelen af brodækket, som først skal fræses op. De to arbejdsopgaver kommer til at foregå parallelt, siger Janie Winther Ipsen.

Entreprenøren vil som udgangspunkt arbejde på broen alle ugens dage i tidsrummet mellem 7 og 22.

- Den resterende renovering af broen kommer beklageligvis også til at støje, men vores entreprenør forsøger at tage hensyn ved så vidt muligt at begrænse de støjende arbejder i aftentimerne, siger Janie Winther Ipsen.
Kaptain

Om projektet

Der skal i hovedpunkter udføres følgende arbejder i forbindelse med renoveringen:
  • Udskiftning af fugtisolering på kørebaneplade og fortovsplade (betonreparation + kunststofbelægning)
  • Betonreparation af undersiden af brodæk – specielt området tættest banen (ca. 2 m) er i ringe stand
  • Nedbrydning af østlig kantbjælke mellem vej og bane og ny østlig kantbjælke (mod bane). Betonreparation af vestlig kantbjælke (mod vand)
  • Eksisterende autoværn mellem vejbane og jernbane nedtages og genmonteres efter udskiftning af kantbjælke
  • Udskiftning af alle fuger til mere støjsvage fuger i forbindelse med udskiftning af fugtisolering

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141