23948sdkhjf

Nu lukker Gl. Lillebæltsbro fuldstændig

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Renoveringen af Gl. Lillebæltsbro betyder, at broen bliver spærret fra 29. januar og indtil oktober, mens kompliceret arbejde med udskiftning af kantbjælke og brodækket bliver udført

Tidsplanen for renovering af Gl. Lillebæltsbro ligger nu fast. Det betyder, at renoveringsperioden starter 29. januar klokken 20 og fortsætter i 35 uger, frem til og med 1. oktober 2019.

Ligesom sidste år vil Gl. Lillebæltsbro være spærret for biltrafik i hele renoveringsperioden, mens fællesstien til fodgængere, cyklister og knallert 45 ikke bliver berørt.



Det vil også fortsat være muligt for erhvervsliv med langsomtkørende køretøjer at blive eskorteret over Ny Lillebæltsbro hver dag på samme betingelser som hidtil.

Ulykke og støj har forsinket
- Vi ved godt, at spærringen på 35 uger er lang tid, og vi er klar over de samfundsmæssige gener for trafikanter, naboer og erhvervsliv, mens broen er spærret. Det beklager vi. Jeg kan forsikre, at vi i vores planlægningsarbejde har gjort alt, hvad vi kan, for at spærringen er blevet så kort som overhovedet muligt. Det handler dog om, at renoveringen er helt nødvendig for at garantere færdslen på broen i mange år fremover, siger Vejdirektoratets projektleder Janie Winther Ipsen i en pressemeddelelse.

Oprindelig skulle Gl. Lillebæltsbro kun have været spærret i 20 uger i 2019, men en strømulykke på broen, og manglende mulighed for støjende natarbejde i 2018, gjorde, at kun cirka halvdelen af det planlagte arbejde for 2018 blev nået. Derfor var der udsigt til en renoveringsperiode på over 40 uger i 2019, med risiko for også at måtte tage 2020 i brug.

Men med optimering af arbejdsprocesserne hedder tidsplanen nu 35 uger, hvorefter broen igen åbner for biltrafik.

Arbejder alle ugens dage
- Desværre har det ikke været muligt at afkorte perioden yderligere, da det er meget kompliceret og tidskrævende arbejde, vi skal udføre. Vi mangler dels at udskifte kantbjælken ind mod banelegemet, hvor der er meget begrænset plads at arbejde på, dels at udskifte betonen og belægning på halvdelen af brodækket, som først skal fræses op. De to arbejdsopgaver kommer til at foregå parallelt, siger Janie Winther Ipsen.

Entreprenøren vil som udgangspunkt arbejde på broen alle ugens dage i tidsrummet mellem 7 og 22.

- Den resterende renovering af broen kommer beklageligvis også til at støje, men vores entreprenør forsøger at tage hensyn ved så vidt muligt at begrænse de støjende arbejder i aftentimerne, siger Janie Winther Ipsen.
Kaptain

Om projektet

Der skal i hovedpunkter udføres følgende arbejder i forbindelse med renoveringen:
  • Udskiftning af fugtisolering på kørebaneplade og fortovsplade (betonreparation + kunststofbelægning)
  • Betonreparation af undersiden af brodæk – specielt området tættest banen (ca. 2 m) er i ringe stand
  • Nedbrydning af østlig kantbjælke mellem vej og bane og ny østlig kantbjælke (mod bane). Betonreparation af vestlig kantbjælke (mod vand)
  • Eksisterende autoværn mellem vejbane og jernbane nedtages og genmonteres efter udskiftning af kantbjælke
  • Udskiftning af alle fuger til mere støjsvage fuger i forbindelse med udskiftning af fugtisolering

Mere om: Lillebæltsbroen
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Frafald på supersygehus bekymrer ikke bygherre

Halvdelen af tilbudsgiverne har trukket sig på Nyt Hospital Nordsjælland

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tvister og færre opgaver hæmmer Dan Jord

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Godt med 5G - men glem ikke udkanten

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Professionel grundvandssænkning kræver det rigtige udstyr

LICITATIONEN MENER: Ansæt østeuropæere uden skam

ABVAC A/S er ekspert i miljøsanering

Plus

Byggeriets affaldsguld falder i pris

Plus

Entreprenør tjener penge igen efter otte magre år

Plus

Mængden af affald stiger, men priserne holder sig i ro

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Selvindsigt på direktionsgangen

Byggeri krævede præcis fundering

Plus

Gamle Pihl-ansatte får millioner fra konkursbo

MinVolkswagen Fleet giver unikt overblik over alle firmabilerne

Plus

Henning Larsen-station er droppet i Vinge

Plus

Generalprøve på Amagers skibakke: Anlægsarbejdet på toppen mangler stadig

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

De umistelige landskaber kommer på udstilling

Dansk Arkitektur Center åbner i næste måned udstilling, der fortæller historien om Vadehavet og Grønland

Plus

Byggeriet producerer mere end før finanskrisen - men med færre hænder

Plus

Høj produktivitet overrasker branchekendere

Plus

Byggeerhverv frygter at indgreb vil bremse renoveringer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Arbejdstilsynet advarer om brug af kraner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Overgravet rør bremsede togdrift

Aarhus udfører sikrere skoleveje

Debat
Offentlige investeringer skaber værdi

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Positiv langsigtet infrastrukturplan fra Socialdemokratiet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Service og reparationer af jernklippere og jernbukkere

Afrensning af krasbørstig graffiti

Nyt højvandslukke giver store fordele!

Pettinaroli i nyt samarbejde med CalWin

Bell hus fra KTR

Outplacement – en del af det store billede

Nye altanvejledninger

Digitale aftalesedler minimerer risikoen for tvister

Teknisk Ståbi udkommet i 25. udgave

Stålspecialisten har demonteret 200 ton traverskraner samt kranbaner

Last minute tilbud - bliv IKT-leder for kun kr. 16.995,-

Hør om Danmarks højeste trætårn på Building Green Aarhus

At arbejde med opmåling og pointclouds

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Blendex formidler viden til samarbejdspartnere

Se videoen af Årets skolebyggeri 2018: Det Kgl. Bibliotek, Aarhus - fremtidens studiemiljø

Nye El-trucks på Keflico’s 14.000 m2 lager - www.keflico.com

Mange muligheder med tekstilkanaler

Krav til elmåling 0,4–60 kV

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig med på Fællesstanden

Nu er vejen banet for fælles europæisk NemID – ny standard sikrer krav til ...

FTTA, PTTA and HTTA kabler til mobil netværk

Fabriksny Bema 20 kost fra CJ Truckservice ApS

Nye lofttrapper

Valsning af rustfri tragt - H. Nielssons Smede & Maskinfabrik A/S

Send til en kollega

0.218