Om det skyldes Brexit eller en hård priskonkurrence på det britiske marked, kan Claus Winther, salgs- og marketingsdirektør hos vinduesproducenten Idealcombi ikke siger med sikkerhed.
Men virksomheden har i 2018 oplevet, at der i 2018 har været et vakuum på det britiske marked, som man ellers har satset stærkt på med eget kontor i landet.
- Vi er ikke gået tilbage, men vi har oplevet en stagnation. Jeg tror ikke, vi kommer ud af året med vækst på det britiske marked. Men vi tror fortsat på mulighederne derovre og det ser pænt ud de næste otte måneder, siger Claus Winther.
Selv om mange virksomheder i dag forklarer en eksportnedgang til briterne med brexit, så er det ikke nødvendigvis forklaringen hos Idealcombi.
Priskrig og konkurrence
- Alle taler om brexit, men vi kan ikke pege på en konkret sag, der er tabt, fordi briterne melder sig ud af EU. Men vi har da en idé om, at det kan være grunden, siger Claus Winther og tilføjer:
- Lige nu er det svært at planlægge, da vi ikke ved, hvordan vilkårene bliver fremover,
En anden årsag kan findes i konkurrencesituationen.
- Da sager vi har tabt handler også om priskrigen på det britiske marked. Og så handler det om, at der er to store aktører derovre, der skaber en skæv konkurrence, siger han.
Vinduesproducent: Vi mærker et vakuum på det britiske marked
For den jyske virksomhed Idealcombi er det britiske marked stagneret. Det er svært at vurdere om det er på grund af Brexit, priskrig eller en kombination, mener direktør