Der skal findes penge til en 3. limfjordsforbindelse - men det bliver først i 2021.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) var i går kaldt i åbent samråd om behovet for en ny forbindelse over Limfjorden i Nordjylland.
- Limfjordsforbindelsen har for længst nået smertegrænsen for, hvad den kan klare af trafik. Kapaciteten er opbrugt og der er et skrigende behov for en ny forbindelse. Samtidig har den eksisterende limfjordstunnel ikke den levetid, som vi havde regnet med og skal snart gennemgå en omfattende renovering. Alligevel er der ikke lavet en anlægslov for den 3. Limfjordsforbindelse, siger Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn.
På samrådet skulle ministeren derfor redegøre for, hvornår regeringen påtænker at fremsætte en anlægslov om en tredje Limfjordsforbindelse, hvad status er på den nuværende Limfjordstunnels holdbarhed og levetid, hvilke løsninger der kan sættes i værk for at afhjælpe trafikken, hvis eller når den nuværende tunnel lukkes helt eller delvist af trafikuheld og nedbrud. Samtidig skulle ministeren svare på, om rammen for offentlige anlægsinvesteringer kan udvides allerede i år for at imødekomme behovet for den 3. Limfjordsforbindelse.
- Der er ingen tvivl om, at der er kapacitetsproblemer omkring limfjorden, og at der skal laves en 3. Limfjordsforbindelse. På det punkt er jeg enig. Vi er dog underlagt en anlægsramme. Det er derfor et af de projekter, som der skal findes penge til efter 2021, siger han.
Penge brugt på jernbane
Ole Birk Olesen mener dog ikke, det er regeringen, der bærer ansvaret for, at der går så mange år, før der kan findes penge til projektet.
- At der ikke en penge til nye infrastrukturinvesteringer før i 2021, er et resultat af, at blandt andet Socialdemokratiet har brugt alle de penge, der er til rådighed på blandt andet jernbanen. Det er min ambition, at vi snart får ryddet op efter de alt for mange år, hvor man har brugt størstedelen af infrastrukturpengene på jernbanen. Nu er det vejenes tur, siger han.
Statslig opgave
I 2014 besluttede Folketinget så, at en tredje forbindelse skal gå over øen Egholm. Forbindelsen vil koste omkring 6,2 mia. kr. Men siden er der ikke sket meget mere i sagen.
Betalingen skal finansieres ved at hæve den såkaldte erhvervsdækningsafgift, som kommunens erhvervsliv opkræves.
I august i år meldte Aalborg Kommune sig parat til at betale, hvad der svarer til en tiendedel af en ny Limfjordsforbindelse for at få gang i projektet.
- Aalborg kommunes bidrag er et genereøst bidrag, som måske vil kunne betyde, at vi kan komme i gang lidt før. Men jeg vil gerne understrege, at projektet er en statslig opgave ligesom så mange andre, siger Ole Birk Olsen.
Minister vil ikke fremrykke 3. limfjordsforbindelse
Trods omfattende trafikale problemer omkring Limfjorden, kan der først findes penge til en ny forbindelse om tre år, slår transportministeren fast