23948sdkhjf

Syv veje til god byggeledelse

Den danske byggebranche er velsignet med rådgivere i verdensklasse.

Men uanset hvor dygtige vi som rådgivere er til at planlægge, tænke helhedsorienteret og inddrage alle interessenter, så er byggerier komplekse projekter, hvor mange detaljer og processer skal gå op i en højere enhed. Derfor er det ikke altid, at tingene bare kører på skinner.

I alle projekter er der fare for, at der opstår fejl og misforståelser, der potentielt forsinker og fordyrer byggeprocessen. I Rambøll er vi både med som byggeledere, når projekterne igangsættes, og derudover har vi også en byggeledelses ’akuttjeneste’, der rykker ud, når et givent projekt er ved at køre af sporet - eller allerede er afsporet og skal hjælpes tilbage på rette vej.

Ud fra den erfaring har vi identificeret syv opmærksomhedspunkter, der øger sandsynligheden for, at et byggeprojekt forløber efter planen.

1. Husk at forventningsafstemme. Det sker ved at sørge for, at alle parter har indsigt i for eksempel ydelsesbeskrivelser og kontrakter.

Det er også afgørende, at man fra starten får beskrevet rollefordelingen mellem de involverede aktører.

2. Få struktur på arbejdsgange og processer inden første spadestik. 

3. Tredje trin på vejen til god byggeledelse er fra start at afsætte tid til at udarbejde en detaljeret og operationel tidsplan, der sikrer klare rammer for rådgiverens og entreprenørernes arbejde. 

4. Fjerde punkt er klare procedurer for konflikthåndtering. Selv små konflikter kan være tegn på, at der er noget galt i projektets organisationsstruktur, så det gælder om at identificere konflikterne i tide og reagere på dem, før de bliver for omfangsrige. 

5. Femte trin på vejen mod god byggeledelse er klare aftaler, der skal være forudseende, entydige og realistiske. Så snart der kommer ændringer, der har indflydelse på tid, økonomi eller kvalitet, skal disse kommunikeres til hele projektorganisationen.

6. At gøre indsigelser i tide - og reagere på afvigelser fra det aftalte - er sjette trin på rejsen mod god byggeledelse. Ikke blot sørger I for, at projektet er på rette spor; I sikrer ligeledes jeres juridiske bevisbyrde, hvis det skulle komme så vidt. 

7. Syvende trin i god byggeledelse relaterer sig til økonomi og stade. Sørg for at I har overblik over økonomien i alle faser - og at krav, ekstraarbejde og tilhørende betaling bliver håndteret, så eventuelle uklarheder ikke skaber grobund for manglende fremdrift og splid. 

Ingen kan spå om fremtiden. Det kan vi heller ikke, ligesom de syv trin ikke er løsningen på alt. Selvom man er opmærksom på de syv punkter, er det ingen garanti for et gnidningsfrit projektforløb.

Men hvis man som bygherre oplever tegn på, at et projekt ikke går helt efter planen - det kunne eksempelvis være, at projektorganisationen ikke overholder opmærksomhedspunkterne - kan investeringen i ekstern rådgiver med kompetencer indenfor byggeledelse hurtigt vise sig at være alle pengene værd. ///

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125