23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Håndværkere er ikke villige til at investere i sikring af varebiler

Der er fortsat massive problemer med tyveri fra varebiler. Ved hjælp af GPS og DNA-mærkning af værktøj kan man komme problemerne til livs

En ny medlemsundersøgelse fra Tekniq viser, at 41 pct. af medlemmerne har været udsat for tyveri i deres varebiler inden for det seneste år.

YourCompany har specialiseret sig i at sikre varebiler, og direktør Christian Pejtersen fortæller, at sikringsniveauet afhænger af, hvor mange penge man er villig til at investere.

- Du kan godt sikre din bil som Fort Knox, men så koster det også 20-30.000 kroner. Den bedste løsning er en kombination af præventive og reaktive tiltag, siger han og forklarer, at det præventive tiltag udgøres af DNA-mærkning af al værktøj i bilen.

Dette skilter man med uden på bilen for at skræmme tyven væk.

Det reaktive tiltag består af GPS-udstyr, der ligger skjult i et stykke værktøj, som man antager, tyven vil tage med. Et sådant system koster mellem 4.000 og 5.000 kroner.

Christian Pejtersen fortæller, at man stort set altid finder frem til det stjålne udstyr på denne måde, og at man desuden er overbevist om, at det har en præventiv effekt. Alligevel oplever han, at håndværkerne er tilbageholdne med at bruge penge på sikring.

Manglende vilje
Dette billede kan Kasper Skov-Mikkelsen genkende. Han er direktør i SikkerhedsBranchen, der er interesseorganisation for virksomheder, der arbejder med sikkerhed og sikring.

- Det, vi hører, er, at tyveri er et kæmpe problem. Men de (virksomhederne, red.) gør ikke rigtig noget ved det. Investeringsvilligheden er knap så stor, som problemet ellers synes at berettige, siger Kasper Skov-Mikkelsen.

Tekniqs medlemsundersøgelse viser også, at kun omtrent halvdelen af respondenterne har gjort tiltag for at sikre sine biler mod tyveri. Alligevel mener Jan Eske Schmidt, underdirektør i Tekniq, at virksomhederne har sit på det rene.

- Det gør en indsats. En stor indsats. Men man kan altid gøre mere, siger han.

Stop Tyven
I juni måned lancerede Dansk Byggeri sammen med Byggeriets Forsikring og YourCompany tiltaget "Stop Tyven". Her tilbyder man løsningen med DNA og GPS til nedsat pris. Men noget tyder på, at håndværkerne ikke helt har købt ideen, for i alt har man kun fået omkring 30 henvendelser.

Christian Pejtersen fra YourCompany har en mulig forklaring på, hvorfor håndværkerne indtil videre ikke har slået til.

- Jeg tror, de er for godt forsikret. Så det gør ikke så ondt, når de bliver bestjålet, siger han.

Kasper Skov-Mikkelsen fra SikkerhedsBranchen har også et bud:

- Jeg tror, de har ondt i baglommen!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web02