Der er fremdrift i store dele af Hitachi koncernen som rent faktisk er en af verdens helt store virksomhedskonglomerater. En del af den er entreprenørmaskiner, og her er der også nyt på vej. På et internationalt europæisk pressemøde i Amsterdam, lancerer koncernen nu flere automatiske funktioner til gravemaskinerne. Det er udviklet i samarbejde med amerikanske Trimble, men er udført, så det fremstår med en Hitachi brugerflade. Det kommer vi tilbage til.
Hitachi har på de europæiske markeder også lanceret et udlejningskoncept, fordi man kan se, at udlejning andrager en voksende del af det samlede marked. De fleste steder udgør udlejning en stigende del af markedet for entreprenørmaskiner, men der er store regionale forskelle i Europa. Og når det kommer til Danmark, så har den danske importør H. P. Entreprenørmaskiner lagt sig fast på det synspunkt at man ikke vil udleje maskiner.
I direkte konkurrence
- Det har vi allerede afklaret med Hitachi, for vi kan ikke se, hvordan vi kan gå ind i det marked. Så kommer vi i direkte konkurrence med andre udlejere, som også er vore kunder. Det er en helt anden distributionskanal, som vi ikke har forstand på, siger Christian Petersen fra firmaet.
- Vi har faktisk mange udlejere af maskiner blandt vore kunder, og det gælder over hele landet. Så på den måde er vi repræsenteret i udlejningsbranchen, men vi er som importør, og vi lever af at sælge og servicere nye og brugte maskiner. Det andet har vi ingen forstand på, siger Christian Petersen til Licitationen Byggeriets Dagblad. Han tilføjer at det især er de lidt mindre og mellemstore udlejningsfirmaer, der køber Hitachi-maskiner til udlejning.
Stor forskel
Ifølge Mike Versteeg, der er salgschef i Hitachi Europa og har ansvaret for salget i Skandinavien, er der forskel på hvor meget udlejningen har trængt ind i markedet:
- Jeg kender selvfølgelig godt holdningen i Danmark. Her er indtrængningen af udlejning ikke særligt høj, sammen lignet med andre lande, og det taler vi selvfølgelig med den danske importør om, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Koncernen har i Europa ca. 250 maskiner ude i udlejning, og målet er i 2020 at have omkring 1.000 enheder ude.
- Når vi taler om det samlede marked for entreprenørmaskiner i Danmark, så regner vi med, at det vil lande på ca. 3.500 enheder i år. Og heraf har Hitachi for kompaktmaskinernes vedkommende en ca. andel på fem procent, for gravemaskinernes vedkommende ligger vi på et stykke over 10 procent, og for læssemaskinernes vedkommende er det ca. fem procent.
Billedet bekræftes af Christian Petersen, der dog påpeger at det samlede tal også dækker de små læssemaskiner. Det er område, hvor Hitachi ikke bevæger sig. Tallene er baseret på den europæiske importstatistik, der også tæller maskiner solgt til lagerføring i de enkelte lande.
- I Danmark går det godt. Det går lidt mere behersket i Sverige, mens Norge fortsat buldrer derudad, siger Mike Versteeg.
- Tyskland går frem, og for første gang i en årrække oplever vi at Spanien og Portugal også kører godt, tilføjer han.
Hitachi i stærkt skandinavisk marked
Den japanske producent af entreprenørmaskiner, som også producerer i Europa, klarer sig godt i store dele af Skandinavien, Danmark inklusive. Koncernen lancerer et udlejningskoncept, som dog går udenom Danmark