23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Metrobyggeriet har knækket ulykkeskurven

Efter en række år med et højt antal arbejdsulykker, påbud og bøder fra Arbejdstilsynet kan metrobyggepladsen på Enghave Plads på Vesterbro i København nu fejre to år uden en eneste ulykke med fravær. Samtidig har der på 10 af de øvrige byggepladser på Cityringen ikke været en ulykke med fravær i et år.

Dermed ser projektets involverede virksomheder ud til at have knækket ulykkeskurven, der ellers i perioden 2011-2016 har betydet 338 arbejdsulykker.

- Vi har haft intenst fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed helt fra byggeriets begyndelse i 2011. Men vi måtte sande, at der var nogle i Danmark hidtil usete udfordringer på et projekt i Cityringens størrelsesorden. Det har krævet en helt ny model til at integrere udenlandske medarbejdere og virksomheder med den danske arbejdsmarkedsmodel og tankegang, siger Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør og talsperson i Copenhagen Metro Team (CMT).

24 nationaliteter
I alt har 4.000-5.000 byggearbejdere været med til at bore tunneller, grave, lægge skinner og kabler, lave klimasikring, flytte tonsvis af stål og cement og mange andre fysiske arbejdsopgaver for at etablere Cityringen.

Der er mindst 24 forskellige nationaliteter blandt byggearbejderne, hvilket har givet sproglige, kulturelle, juridiske og - ikke mindst - helt lavpraktiske udfordringer med at etablere et trygt og sikkert arbejdsmiljø.

- Der har indtil nu ikke været ulykker med dødelig udgang på Cityringen, hvilket vi er utrolig lykkelige over, men samtidig er hver enkelt arbejdsulykke og tilskadekommen medarbejder en for meget. Derfor satte vi sammen med Arbejdstilsynet og fagforeningerne alle kræfter ind på at skabe sikrere arbejdspladser gennem en sikkerhedskultur, der dagligt ’masseres ind’ hos samtlige medarbejdere og alle involverede, siger Sigurd Nissen-Petersen

Pligt til at blande sig
Ud over en selvransagelse på ledelsesgangene i Copenhagen Metro Team har man lavet en række særlige forsøgsordninger med fagforeningerne, et tæt samarbejde og dialog med Arbejdstilsynet og en ny sikkerhedskultur fra ledelsen og helt ud på de enkelte byggepladser.

Det har betydet, at da ulykkesfrekvensen fra 2015 til 2016 blev reduceret med 30 pct. der dermed er under landsgennemsnittet.

Samlet set kan mere end halvdelen af de 17 byggepladser i dag se tilbage på et eller to år uden ulykker med fravær.

Sigurd Nissen-Petersen fortæller, at Copenhagen Metro Team på et tidspunkt havde et dårligt image og samarbejde med blandt andet 3F Bygge-, Jord og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF) og Arbejdstilsynet, der opfattede CMT som en lukket og usamarbejdsvillig organisation.

- Vi holder hver dag toolbox-møder, hvor vi snakker sammen om, hvad vores problemer er, og hvad vi skal være opmærksomme på. En anden afgørende faktor har været etablering af en ny kultur, hvor folk taler med hinanden, passer på hinanden og ved, at man har pligt til at blande sig, hvis der er problemer med sikkerheden. Ingen medarbejdere, heller ikke dem, der har første arbejdsdag, er bange for at indrapportere brud på sikkerheden, siger han.

Tænk sikkerhed
Arbejdet med sikkerheden er nu mundet ud i "Think Safety-konceptet", som nu er bredt ud i hele Salini Impregilo-koncernen.

Silas Grage, faglig sekretær i BJMF, der har syv mand ansat alene til at organisere de mange udenlandske medarbejdere på Cityringen, har fulgt projektet tæt de sidste fire år.

Han kalder sikkerhedskonceptet et af de bedste han indtil nu har afprøvet.

- Hele konceptet med, at man tænker sikkerhed ind i alt man gør, betyder, at man har ændret hele mentaliteten - sikkerhed ligger simpelthen i tankegangen nu. Samtidig har det betydet rigtig meget, at vi har fået organiseret folk på stedet. Der er blevet valgt tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, så folk har haft nogle at gå til, hvis de har oplevet problemer med sikkerheden, siger han.

Ifølge Silas Grage er det generelt en udfordring at skabe et sikkert arbejdsmiljø for alle medarbejdere på så stort et projekt med så mange udlændinge.

- Mange udenlandske arbejdere kender ikke deres rettigheder, de kommer hertil med en anden kultur, hvor helbredet måske ikke vægtes så højt i forhold til at tjene penge - og så er det på alle byggeprojekter altid en kamp på de indre linjer for at få tidsplan, økonomi og sikkerhedshensyn til at gå op i en højere enhed, han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|