Er det i strid med hensigten i udbudsloven, at Bygningsstyrelsen indfører et stop for fag- og storentrepriser?
Det mener organisationen SMVdanmark, der fremsatte kritikken i Licitationen - Byggeriets Dagblad i mandags som kommentar til, at Bygningsstyrelsen vil se bort fra fag- og storentrepriser i en ny strategi, der træder i kraft fra oktober.
Og SMVdanmark har i princippet ret, lyder det fra Claus Berg, der er partner i advokatfirmaet Bech-Bruun med speciale i entreprise- og udbudsret.
Men i praksis skal der ikke meget til, før en bygherre inden for byggeriet kan afvige fra lovens hensigt om at opdele et projekt i små udbud.
- Efter min vurdering har SMVdanmark i princippet ret, men i praksis stilles ikke store krav til begrundelsen for at undlade brug af fag- og storentrepriser. Det kan for eksempel være, at man ikke ønsker de risici, der er forbundet med at styre og koordinere mange entrepriser på et givent projekt, siger Claus Berg.
Ser bort fra små entrepriser
Bygningsstyrelsens nye direktør, Rasmus Brandt Lassen, uddybede den nye strategi i en artikel i Licitationen - Byggeriets Dagblad i sidste uge.
Strategien sætter fokus på styringen med styrelsens projekter, så Bygningsstyrelsen undgår store budgetskred, som det eksempelvis var tilfældet på Niels Bohr Bygningen. En sag der endte med at koste daværende direktør, Gyrithe Saltorp, jobbet.
Et af elementerne i strategien er øget brug af total- og hovedentrepriser, der prioriteres over de mindre fag- og storentrepriser.
Og selvom Rasmus Brandt Lassen har udtalt, at der er tale om et generelt stop, så tilføjede han, at der kan være undtagelser.
- Der kan selvfølgelig være byggerier, hvor det giver god mening, men der skal i så fald virkelig gode argumenter på bordet, før man kan gå den vej i et projekt. Og det skal i givet fald sikres, at vi har det helt rette styringssetup til at løfte opgaven, udtalte han i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad 5. september.
SMVdanmark fremhæver, at man ifølge udbudsloven skal dele udbud op i mindre dele, medmindre der er en konkret god begrundelse for ikke at gøre det.
Men Bygningsstyrelsen "vender det hele på hovedet" i den nye strategi ved netop at prioritere store entrepriser, som chefkonsulent Kristian Bech formulerer det.
Han fastholder kritikken på trods af, at Claus Berg fra Bech-Bruun vurderer, at bygherrer i praksis kan undlade at opdele i mindre udbud, når begrundelsen er at minimere risici.
- Det er helt rigtigt, at man i den enkelte sag kan komme med en begrundelse for, at der ikke skal opdeles i mindre udbud. Men det må ikke være en generel anvisning om, at man skal undgå fagentrepriser, siger han og understreger, at SMVdanmark netop tolker udmeldingerne fra Bygningsstyrelsen som generelle.
Ekspert: Styrelse har styr på det
Claus Berg fra Bech-Bruun bekræfter, at der i henhold til udbudsloven skal falde en begrundelse for hvert konkret udbud, når en bygherre fravælger at opdele et byggeprojekt i flere, mindre udbud.
Og der må ikke være tale om en generel, systematisk afvisning af fagentrepriser. Men når spørgsmålet skal vurderes juridisk, vil der ikke blive lagt vægt på en udtalelse i en avis eller fra en pressemeddelelse, som Bygningsstyrelsen skulle være kommet med.
Hvis begrundelsen for fravalg af mindre udbud fremgår af udbudsmaterialet for det enkelte projekt, vil bygherre være dækket ind, forklarer han.
- Og det er jeg helt sikker på, at Bygningsstyrelsen har styr på. Det har jeg slet ikke fantasi til at forestille mig, at de ikke har, siger han.
Udbudsekspert: Bygningsstyrelsen er på sikker grund
Claus Berg med speciale i udbudsret vurderer, at der ikke er noget at komme efter i kritikken af Bygningsstyrelsens nye strategi, der omfatter begrænset brug af fagentrepriser