Efterspørgslen efter at bygge nye huse er fortsat stor. Det er den enslydende konklusion fra landets tre største husbyggere i forbindelse med årets store analyse af branchen fra Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Vi fortsætter vækstrejsen ved både at tage markedsandele og etablere nye kontorer rundt om i Danmark, siger Martin Ravn-Nielsen, der er adm. direktør for HusCompagniet i Danmark.
Han står dermed i spidsen for segmentets største spiller, som med et salg af knap 1.400 huse sidste år sidder på 30 pct. af markedet for enfamiliehuse, ifølge egne estimater.
I næste lag ligger Eurodan-huse og Lind & Risør. Også herfra er meldingen, at markedet fortsat er varmt.
- 2018 er forløbet som forventet, så det ser positivt ud i forhold til både omsætning og det forventede resultat, siger salgschef Morten Boye Bertelsen fra Lind & Risør, som i år opfører op mod 180 enfamiliehuse i tillæg til 250 rækkehuse.
Hård konkurrence koster
Licitationen - Byggeriets Dagblads analyse viser, at omsætningen hos de tre store spillere samlet voksede med 10 pct. fra 2016 til 2017. Året inden voksede bundlinjerne med 24 pct.
Både HusCompagniet og Eurodan-huse går endvidere tilbage på indtjeningen, så de tre store i 2017 måtte nøjes med et samlet resultat før skat på 389 mio. kr. mod 394 mio. kr. i det foregående år.
- Vi ser et prispres i markedet. Det gør, at de større aktører kæmper om kunderne prismæssigt, mens det bliver sværere at være en lille spiller uden kritisk masse, siger HusCompagniets Martin Ravn-Nielsen, som dog ser tendenser til en stigning i priserne.
Også Morten Boye Bertelsen fra Lind & Risør peger på konkurrencen som afgørende for, at indtjeningen i branchen halter efter aktiviteten.
- Jeg er ikke i tvivl om, det skyldes, at konkurrencen er blevet hårdere. For vi mærker ingen opbremsning i efterspørgslen eller interessen for at bygge nyt, siger salgschefen.
- Faktisk kunne vi godt bygge og sælge mere, end vi gør i dag, men den største hæmsko er at få den fornødne kapacitet ind i huset. Det er svært at få håndværkere, især støbefolk og murere, men vi har også en politik om, at vi ikke skal være større, end vi er det nu. Og vi vil ikke risikere at miste overblikket over forretningen, sådan som det skete i 2006, hvor tingene gik for stærkt.
Offensive investeringer
Investeringer i nye showrooms og medarbejdere samt ekspandering og markedsføring koster også på bundlinjen, siger adm. direktør Thomas Dahl fra Eurodan-huse, som også "lider under" et ekstraordinært godt 2016/17-regnskab på grund af grundsalg i sammenligningen.
- Vores konklusion er, at vi er glade for de investeringer, vi har lavet, og at de styrker os fremadrettet, siger Thomas Dahl og lyder dermed som et ekko af kollega Martin Ravn-Nielsen fra HusCompagniet.
Han peger på, at landets største typehusbygger har åbnet nye kontorer i både Randers og Silkeborg samt Holbæk og Næstved inden for det sidste år, mens yderligere et par stykker er på vej i første halvdel af 2019.
HusCompagniet satser endvidere fortsat på de udenlandske markeder i form af Sverige og Tyskland, hvor virksomhed sidste år solgte hvert femte hus af det samlede salg på godt 1.800 huse.
Modsat forholder det sig med Lind & Risør, som kun bygger huse i en radius af cirka en times kørsel fra København, mens Eurodan-huse - der årligt sælger 4-500 enfamiliehuse - er landsdækkende med showrooms i Aalborg, Herning, Aarhus, Vejle, Odense, Roskilde og Hillerød foruden hovedkontoret i Rødekro.
Typehusgiganter sælger stadig flere huse
Landets absolut største husbyggere melder om fremgang i salget, selv om den generelle vækst i markedet virker afdæmpet