Flere veje fører som bekendt til Rom.
Det gælder også i asfaltbranchen, hvor aktørerne følger forskellige ruter i jagten på at levere tilfredsstillende overskud i et marked, der ifølge topcheferne er meget konkurrencepræget
Her kommer tre eksempler på tilgange, der enten allerede sikrer indtjening for nogle eller forventes at kunne gøre det i fremtiden.
1. Hjemme godt, ude bedst
Mens det danske marked er præget af faldende priser og øgede omkostninger, har flere entreprenører succes i udlandet.
Colas Danmark A/S er en af topscorerne i asfaltbranchen i 2017, hvilket primært skyldes en succesfuld entreprise på et lufthavnsprojekt på Island.
Og i Pankas A/S kommer størstedelen af omsætningen fra Tyskland og Østeuropa. I 2017 udgjorde udlandet 70 pct. af aktiviteten, og andelen vil formentlig stige i 2018, oplyser adm. direktør John Kruse Larsen.
Også Arkil har en pæn mængde asfaltaktiviteter i Tyskland.
2
Gør som de bedste
Munck Asfalt har i en årrække været asfaltbranchens duks, når det kommer til at tjene penge.
2017 bød ganske vist på et betragteligt fald, men den fynske entreprenør fastholdt førstepladsen. Ønsker andre at nå samme niveau, er der dog ingen gylden smutvej.
Topchef Jens-Kristian Damsgaard, der tidligere har været i NCC, forklarer, at selskabet fokuserer benhårdt på planlægningen.
- Selve prisniveauet kan vi nok ikke gøre så meget ved, men vi kan gøre os umage med at udvælge de rigtige projekter, der passer til kapacitet og tidsplan. Og det mener jeg også, at vi har været rimelig gode til. Når marginen er så lille, skal der ikke ret meget til, før et projekt ender med at give underskud, siger Jens-Kristian Damsgaard.
3. Den grønne vej
Flere aktører i branchen arbejder med udvikling af nye typer asfalt, blandt andet inden for såkaldte klimaveje.
Det gælder blandt andet en af branchens største aktører, NCC Industry A/S, der har ekstra fokus på at minimere omkostningerne og på at udvikle nye løsninger.
- Vi bruger meget energi på innovation. Jeg synes blandt andet, at vi oplever en positiv tendens inden for klimaveje og permeable belægninger, siger Susanne Frank, sector manager i NCC’s danske asfaltdivision.
Her er asfaltentreprenørernes 3 genveje til større overskud
Asfaltentreprenørerne bruger forskellige strategier i kampen for at redde en tilfredsstillende bundlinje i et presset marked