DommenAf Sø- og Handelsrettens begrundelse for at ophæve Konkurrencerådets afgørelse, som er stadfæstet ved Konkurrenceankenævnet, fremgår blandt andet:
- at det er rettens opfattelse, at Vejdirektoratets udbudsmodel i sig selv tilskyndede til samlede bud. Udbudsmodellen er valgt med baggrund i anbefalinger fra en udarbejdet konsulentrapport, der har haft til formål at optimere myndighedernes udbytte af at sende opgaver i udbud. Rapporten kommer ind på, at der bør ske en samling af indkøb på færre leverandører, målrettet tiltrækning af udenlandske virksomheder samt anvendelse af udbudsformer og krav, der tilskynder til effektiv drift. - at det påhviler konkurrencemyndighederne at godtgøre, at sagsøgernes egne kapacitetsberegninger ikke er retvisende. Konkurrencemyndighederne har efter rettens opfattelse ikke løftet denne bevisbyrde. At antagelsen om, at hvert af de sagsøgende firmaer kunne have løftet opgaven alene, bygger på hypotetiske antagelser om muligheden for at antage yderlige mandskab og tilkøbe yderligere maskiner. Der er ingen dokumentation for, at det kunne lade sig gøre eller var forretningsmæssigt forsvarligt. - at retten ikke finder det berettiget, at konkurrencemyndighederne har bestridt, at de sagsøgende firmaer i deres kapacitetsberegninger har været berettiget til at afsætte kapacitet til eksisterende kernekunder uden at kunne fremlægge skriftlige aftaler om arbejdsopgaver. Kilde: Sø- og Handelsrettens afgørelse |
Brancheorganisationer: Dom gør konsortier mindre farefyldte
At Sø- og Handelsretten er kommet frem til, at vejstribekonsortium er lovligt, er godt nyt for fremtidige konsortiesamarbejder, lyder det fra Asfaltindustrien og Dansk Byggeri