23948sdkhjf

Konkurs hos italiensk brobygger får kun kosmetisk betydning

Itinera forventer, at konkursramte Condotte nu mister sin sidste tilknytning til det italienske konsortium, der skal anlægge den kommende Storstrømsbro

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Den italienske brobygger Condotte blev begæret konkurs i midten af juli, men selvom virksomheden formelt stadig er en del af konsortiet, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, får det ingen betydning for det store infrastrukturprojekt ifølge Vejdirektoratet, der er bygherre.

"Det skyldes, at Condottes andel i kontrakten i forvejen var nedskrevet til 0,01 pct. på grund af længere tids økonomiske vanskeligheder i selskabet", skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.



Vejdirektoratet fastholder tidsplanen for Storstrømsbroen, der skal åbne for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023.

Condotte igangsatte tilbage i januar en rekonstruktionsproces med henblik på at afværge en konkurs. Fristen for denne proces er nu udløbet, og det er altså ikke lykkedes at afværge konkursen.

Condottes tilknytning til konsortiet, der blev tildelt totalentreprisen på Storstrømsbroen sidste år, omfatter i øjeblikket en ejerandel på 0,01 pct. og to poster i den seks mand store bestyrelse.

Pressetalsmanden for konsortiet, der bliver ledet af virksomheden Itinera, oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at man forventer, at Condotte får klippet sine sidste bånd til konsortiet endegyldigt, "når det bliver praktisk muligt". Det vil sige, når konkursbehandlingen når så langt, at man skal finde ud af, hvad der skal ske med Condottes danske aktiviteter.

Læs også: Her er fremtidens Sjællands Universitetshospital

Condotte, der blev grundlagt i Rom i 1880, har ikke offentliggjort en meddelelse om konkursen på sin hjemmeside, der senest er blevet opdateret med en nyhed i januar. Selskabet har heller ikke besvaret Licitationens henvendelse, men Vejdirektoratet oplyser, at det blev orienteret om konkursen den 17. juli.

Ifølge Fagbladet 3F overtager de italienske myndigheder kontrollen med konkursboet i Condotte.

Fra tre til én
Storstrømskonsortiet, der oprindelig indeholdt tre virksomheder, har siden foråret reelt haft Itinera som eneste aktør. Også virksomheden Grandi Lavori Fincosit (GLF) har problemer med økonomien og er blevet nedskrevet til 0,01 pct.

Itinera har tidligere forklaret, at det ikke skulle gå ud over arbejdet med Storstrømsbroen, da nøglemedarbejdere fra Condotte og GLF er blevet ansat i det danske konsortieselskab Storstroem Bridge Joint Venture I/S. Itineras italienske moderselskab har desuden garanteret ekstra kapital i konsortiet, hvilket var et krav fra Vejdirektoratet inden kontraktunderskrivelsen.

Læs også: Bygherre: Itinera leverer på broprojekt

Kontrakt holder trods konkurs
Knud Erik Busk, stifter og tidligere formand for bygherreforeningen samt dommer i Klagenævnet for Udbud, har tidligere kritiseret kontrakten på projektet, som han mente kunne være i strid med udbudsloven og kunne annulleres.

Men det er ikke længere aktuelt, da ingen af de andre prækvalificerede protesterede i klageperioden efter kontraktunderskrivelsen.

- Fejlen skete i de indledende faser i udbuddet, og nu gør det ingen forskel, at Condotte er begæret konkurs, for kontrakten er underskrevet, siger han.

Hans kritik gik på, at der ikke var sammenhæng mellem det prækvalificerede konsortium, og det konsortium, der underskrev kontrakten på projektet, hvis Condotte ikke deltog.

Det var nemlig på tale at smide Condotte helt ud, da de økonomiske udfordringer kom frem i lyset. Men det endte altså med, at Condotte trods problemerne blev nævnt i kontrakten, men med en begrænset ejerandel på 0,01 pct.

Konsortiet bag

  • Storstroem Bridge Joint Venture I/S
  • Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen
  • Med i konsortiet var de tre entreprenører fra Italien: Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte
  • Som underrådgiver har konsortiet blandt andet danske EKJ Rådgivende Ingeniører
  • Kontraktunderskrivelsen blev to måneder forsinket pga. uro omkring Condottes økonomi og mistanke om korruption rettet mod selskaber Condotte og GLF
  • Condotte og GLF har fået nedskrevet ejerandelen til 0,01 procent på grund af manglende økonomisk kapacitet. Itinera sidder på resten
  • GLF kan genetablere sin ejerandel på 20-25 procent, hvis de får rettet op på økonomien. Deadline er ultimo august ifølge avisens oplysninger

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Entreprenør har styr på medarbejdernes kompetencer

Plus

Oversigt: Femern vælger lokale entreprenører

En stor del af de forberedende anlægsaktiviteter er gået til lokale anlægsfirmaer

Plus

Lokale entreprenører er stolte over Femern-deltagelse

Det er først og fremmest symbolværdien i at være med et stort anlægsprojekt, der bliver fremhævet af anlægsfirmaerne MSE Entreprise og Holbøll

Plus

Copenhagen Metro Team ser fortsat rødt

2018 er tredje år i træk med røde tal i regnskabet for Cityringens hovedentreprenør, CMT

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boligselskab renoverer kloakkerne inden boligrenovering

Plus

Entreprenører kæmper om startudbud på ny psykiatri

Konkurrencen om den første udbudte entreprise på Ny Psykiatri Bispebjerg står mellem fem aktører

Ates-anlæg og teknikbygning indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Plus

Anlægsgartner forbedrer sin indtjening

Malmos har været igennem et udfordrende første halvår i 2018 og et "historisk" andet halvår. Året byder samlet på virksomhedens næstbedste årsresultat nogensinde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Malmos har høje ambitioner

Virksomheden arbejder med en strategi om at blive den bedst indtjenende landskabsentreprenør og har høje forventninger til 2020, 2021 og 2022

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Indtjening dykker hos Munck-selskaber

Både Munck Asfalt, Munck Havne & Anlæg og Munck Civil Engineering tjener færre penge i 2017/18 end året før

Plus

Entreprenører får mere ansvar i ny strategi

Over 300 leverandører arbejdede for Bygningsstyrelsen i 2018

Plus

Bygningsstyrelsen indfører rammeaftaler for entreprenører

Tiltaget er en del af en kommende udbudsstrategi, der bliver lanceret i løbet af foråret

1

Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff-selskaber lægger røde tal bag sig

Wicotec Kirkebjerg A/S og Hansson & Knudsen A/S giver ikke længere underskud, men indtjeningen er dog fortsat ikke tilfredsstillende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Analytiker: Opsvinget har toppet

Plus

Ny letbaneformand kommer fra Mærsk

57-årige Jakob Thomasen er ny bestyrelsesformand for Hovedstadens Letbane og har i høj grad fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø

Plus

Aarsleff vinder milliardprojekt i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn i Kastrup har vægtet bygbarhed og design højt i valget af samarbejdspartner

Plus

Investeringsplan til 20 mia. kr. foldes ud

Udvidelsen af terminalerne til fire mia. kr. er en del af en større investeringsplan

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Frivillig ordning skal forhindre lange betalingsfrister

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff peger på flere fordele

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Saint-Gobain bidrager til Swecos DGNB guld-certificering

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Brug specialisterne – de er til for dig

Häfele bygger nyt logistikcenter

Sølvpakken - Messeudstyr

Mød Panelbyg til Building Green Aarhus 2019 på stand 38.

En sauna skal bygges med den helt rigtige slags træ

Controlflex Kobling

BIM Equity går WebiAmok

Gudrunsvej - Aarhus

Et nyt parcelhus i Sundolitt indpakning - Etape 2 

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Første spadestik i solskin hos Dacapo Stainless A/S

Give Steel hejser gitterspær på historisk arena i Oslo

Send til en kollega

0.227