23948sdkhjf

Konkurs hos italiensk brobygger får kun kosmetisk betydning

Itinera forventer, at konkursramte Condotte nu mister sin sidste tilknytning til det italienske konsortium, der skal anlægge den kommende Storstrømsbro

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Den italienske brobygger Condotte blev begæret konkurs i midten af juli, men selvom virksomheden formelt stadig er en del af konsortiet, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, får det ingen betydning for det store infrastrukturprojekt ifølge Vejdirektoratet, der er bygherre.

"Det skyldes, at Condottes andel i kontrakten i forvejen var nedskrevet til 0,01 pct. på grund af længere tids økonomiske vanskeligheder i selskabet", skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.



Vejdirektoratet fastholder tidsplanen for Storstrømsbroen, der skal åbne for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023.

Condotte igangsatte tilbage i januar en rekonstruktionsproces med henblik på at afværge en konkurs. Fristen for denne proces er nu udløbet, og det er altså ikke lykkedes at afværge konkursen.

Condottes tilknytning til konsortiet, der blev tildelt totalentreprisen på Storstrømsbroen sidste år, omfatter i øjeblikket en ejerandel på 0,01 pct. og to poster i den seks mand store bestyrelse.

Pressetalsmanden for konsortiet, der bliver ledet af virksomheden Itinera, oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at man forventer, at Condotte får klippet sine sidste bånd til konsortiet endegyldigt, "når det bliver praktisk muligt". Det vil sige, når konkursbehandlingen når så langt, at man skal finde ud af, hvad der skal ske med Condottes danske aktiviteter.

Læs også: Bygherre: Itinera leverer på broprojekt

Condotte, der blev grundlagt i Rom i 1880, har ikke offentliggjort en meddelelse om konkursen på sin hjemmeside, der senest er blevet opdateret med en nyhed i januar. Selskabet har heller ikke besvaret Licitationens henvendelse, men Vejdirektoratet oplyser, at det blev orienteret om konkursen den 17. juli.

Ifølge Fagbladet 3F overtager de italienske myndigheder kontrollen med konkursboet i Condotte.

Fra tre til én
Storstrømskonsortiet, der oprindelig indeholdt tre virksomheder, har siden foråret reelt haft Itinera som eneste aktør. Også virksomheden Grandi Lavori Fincosit (GLF) har problemer med økonomien og er blevet nedskrevet til 0,01 pct.

Itinera har tidligere forklaret, at det ikke skulle gå ud over arbejdet med Storstrømsbroen, da nøglemedarbejdere fra Condotte og GLF er blevet ansat i det danske konsortieselskab Storstroem Bridge Joint Venture I/S. Itineras italienske moderselskab har desuden garanteret ekstra kapital i konsortiet, hvilket var et krav fra Vejdirektoratet inden kontraktunderskrivelsen.

Læs også: Præfabrikation skal sikre tidsplan mod dårligt vejr

Kontrakt holder trods konkurs
Knud Erik Busk, stifter og tidligere formand for bygherreforeningen samt dommer i Klagenævnet for Udbud, har tidligere kritiseret kontrakten på projektet, som han mente kunne være i strid med udbudsloven og kunne annulleres.

Men det er ikke længere aktuelt, da ingen af de andre prækvalificerede protesterede i klageperioden efter kontraktunderskrivelsen.

- Fejlen skete i de indledende faser i udbuddet, og nu gør det ingen forskel, at Condotte er begæret konkurs, for kontrakten er underskrevet, siger han.

Hans kritik gik på, at der ikke var sammenhæng mellem det prækvalificerede konsortium, og det konsortium, der underskrev kontrakten på projektet, hvis Condotte ikke deltog.

Det var nemlig på tale at smide Condotte helt ud, da de økonomiske udfordringer kom frem i lyset. Men det endte altså med, at Condotte trods problemerne blev nævnt i kontrakten, men med en begrænset ejerandel på 0,01 pct.

Konsortiet bag

  • Storstroem Bridge Joint Venture I/S
  • Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen
  • Med i konsortiet var de tre entreprenører fra Italien: Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte
  • Som underrådgiver har konsortiet blandt andet danske EKJ Rådgivende Ingeniører
  • Kontraktunderskrivelsen blev to måneder forsinket pga. uro omkring Condottes økonomi og mistanke om korruption rettet mod selskaber Condotte og GLF
  • Condotte og GLF har fået nedskrevet ejerandelen til 0,01 procent på grund af manglende økonomisk kapacitet. Itinera sidder på resten
  • GLF kan genetablere sin ejerandel på 20-25 procent, hvis de får rettet op på økonomien. Deadline er ultimo august ifølge avisens oplysninger



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

NCC varsler milliardtab

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Vi har ikke lyst til at slås med jer, 3F

Plus

Håndværkerlønninger haler ind på højtuddannede

De seneste års lønudvikling betyder, at lønforskellen mellem en faglært og en universitetsuddannet er blevet mindre, viser et notat fra Finansministeriet

Plus

Håndværkere er ikke villige til at investere i sikring af varebiler

Der er fortsat massive problemer med tyveri fra varebiler. Ved hjælp af GPS og DNA-mærkning af værktøj kan man komme problemerne til livs

Nyhedsbrev

34.387 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Vigende vejmarked sætter prop på væksten hos M.J. Eriksson

Anlægsentreprenøren må stille sig tilfreds med lavere omsætning, når markedet ikke er mere gunstigt, lyder det fra ejer og adm. direktør Jørgen Eriksson

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Licitationen 110 år
Holdningerne til lovgivningen er mange i byggeriet

Der er stadig i 2018 mange holdninger til reguleringen af udbudsområdet. Her byder to virksomheder ind

Plus

Licitationen 110 år
Licitationsloven var på to sider, tilbudsloven på fire sider - og udbudsloven er på omkring 40 sider

Der er sket meget på udbudsområdet, siden Alberti-skandalen i 1908 blev starten på Licitationen - Byggeriets Dagblad. Læs hele historien her i femte afsnit af vores jubilæums serie

Plus

Manglen på arbejdskraft kommer om få år

Fremtidens fredning kan starte på Stevns

Plus

Snart 75 år - and still going strong

Plus

Seniorer fylder mere på arbejdsmarkedet

Virksomhederne er blevet bedre til at holde på de ældre medarbejdere. De ældre medarbejdere har nogle kompetencer, som er svære at skaffe andre steder, men man skal som virksomhed strække sig lidt, fortæller direktør

Cirkulær økonomi giver grønne muligheder

Agromek drysser stjerner over udstillere

Den store landbrugsudstilling præmierer en række nye produkter på udstillingen i november

Plus

Licitationen 110 år
Danmark - et lille land, der tænker stort

De store danske broprojekter har ofte lang vej fra idé til udførelse og må gennemgå en del modvind, men ender ofte som ikoniske bygningsværker

Plus

Byggeriet skal anvende mere selektiv nedrivning

Selektiv nedrivning skal udbredes, mener flere partier, der nu har udmøntet 60 mio. kr. i ny aftale om cirkulær økonomi

Plus

Østrigsk firma trækker klage tilbage på broprojekt

Nybyggeri for over 70 millioner: Nu ryddes der op i Rødding

Medie: Metrobyggeri i København er forsinket

Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Fremtiden tegner et broget billede af udlejning

Det er meget svært at forudsige, hvordan de kommende år kommer til at spænde af, mener udlejerdirektør

Mange input til udbygning af motorvejsstrækning

Over 100 forslag er indsendt til vvm-undersøgelsen for udbygning af jysk motorvej

Hastigheden hæves på det første stykke landevej og motorvej

Færre besøgende men stor interesse

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

VIDEO: 16 bropiller står nu i Roskilde Fjord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ny kombination med no dig og opgravning

Kabler: Nedgravning spiller hasard med elforsyningen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Prysmian Pressline sensorkabel til industrianlæg

Logistik for e-handlere

Elektrisk lille kran

Vej- og GadeBelysningsMessen

Nyt spiralbånd giver en skånsom og nem måde at flytte et produkt ned til et lavere niveau

Vil du stå for salget af vores uddannelser eller være vores nye mødebooker?

Belimos energiventiler vinder flere priser

Sådan øger du livskvaliteten med LED-belysning

Lindab og Building Greeen – et oplagt match!

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Ses vi på Building Green i Forum?

Eaton når historisk milepæl i produktionen

Ses vi på Dansk Fjernvarmes Landsmøde i Aalborg?

Høyrup & Clemmensen laver sikring for verdensomspændende virksomhed

Facademontør til Snoerkoncernen

Folkeskolerne bør prioritere erhvervspraktik

Arkitektur skal hjælpe de bæredygtige valg på vej

Aximat 300 forbedret version

Vandet løber lige igennem ny permeabel asfalt i Gadstrup

Brugt PVC må ikke brændes eller deponeres – hvad gør man så?

Årets ejerleder 2018 - Dansk Halbyggeri er nomineret

All Remove vinder licitation om graffiti-bekæmpelse

Ny distriktchef til Tempus Heat A/S

Temadag om droner og databehandling i forsyningsselskaber

Send til en kollega

0.3