23948sdkhjf

Konkurs hos italiensk brobygger får kun kosmetisk betydning

Itinera forventer, at konkursramte Condotte nu mister sin sidste tilknytning til det italienske konsortium, der skal anlægge den kommende Storstrømsbro

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Den italienske brobygger Condotte blev begæret konkurs i midten af juli, men selvom virksomheden formelt stadig er en del af konsortiet, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, får det ingen betydning for det store infrastrukturprojekt ifølge Vejdirektoratet, der er bygherre.

"Det skyldes, at Condottes andel i kontrakten i forvejen var nedskrevet til 0,01 pct. på grund af længere tids økonomiske vanskeligheder i selskabet", skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.



Vejdirektoratet fastholder tidsplanen for Storstrømsbroen, der skal åbne for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023.

Condotte igangsatte tilbage i januar en rekonstruktionsproces med henblik på at afværge en konkurs. Fristen for denne proces er nu udløbet, og det er altså ikke lykkedes at afværge konkursen.

Condottes tilknytning til konsortiet, der blev tildelt totalentreprisen på Storstrømsbroen sidste år, omfatter i øjeblikket en ejerandel på 0,01 pct. og to poster i den seks mand store bestyrelse.

Pressetalsmanden for konsortiet, der bliver ledet af virksomheden Itinera, oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at man forventer, at Condotte får klippet sine sidste bånd til konsortiet endegyldigt, "når det bliver praktisk muligt". Det vil sige, når konkursbehandlingen når så langt, at man skal finde ud af, hvad der skal ske med Condottes danske aktiviteter.

Læs også: Bygherre: Itinera leverer på broprojekt

Condotte, der blev grundlagt i Rom i 1880, har ikke offentliggjort en meddelelse om konkursen på sin hjemmeside, der senest er blevet opdateret med en nyhed i januar. Selskabet har heller ikke besvaret Licitationens henvendelse, men Vejdirektoratet oplyser, at det blev orienteret om konkursen den 17. juli.

Ifølge Fagbladet 3F overtager de italienske myndigheder kontrollen med konkursboet i Condotte.

Fra tre til én
Storstrømskonsortiet, der oprindelig indeholdt tre virksomheder, har siden foråret reelt haft Itinera som eneste aktør. Også virksomheden Grandi Lavori Fincosit (GLF) har problemer med økonomien og er blevet nedskrevet til 0,01 pct.

Itinera har tidligere forklaret, at det ikke skulle gå ud over arbejdet med Storstrømsbroen, da nøglemedarbejdere fra Condotte og GLF er blevet ansat i det danske konsortieselskab Storstroem Bridge Joint Venture I/S. Itineras italienske moderselskab har desuden garanteret ekstra kapital i konsortiet, hvilket var et krav fra Vejdirektoratet inden kontraktunderskrivelsen.

Læs også: Kæmpe gartneri bliver til betonfabrik og skurby

Kontrakt holder trods konkurs
Knud Erik Busk, stifter og tidligere formand for bygherreforeningen samt dommer i Klagenævnet for Udbud, har tidligere kritiseret kontrakten på projektet, som han mente kunne være i strid med udbudsloven og kunne annulleres.

Men det er ikke længere aktuelt, da ingen af de andre prækvalificerede protesterede i klageperioden efter kontraktunderskrivelsen.

- Fejlen skete i de indledende faser i udbuddet, og nu gør det ingen forskel, at Condotte er begæret konkurs, for kontrakten er underskrevet, siger han.

Hans kritik gik på, at der ikke var sammenhæng mellem det prækvalificerede konsortium, og det konsortium, der underskrev kontrakten på projektet, hvis Condotte ikke deltog.

Det var nemlig på tale at smide Condotte helt ud, da de økonomiske udfordringer kom frem i lyset. Men det endte altså med, at Condotte trods problemerne blev nævnt i kontrakten, men med en begrænset ejerandel på 0,01 pct.

Konsortiet bag

  • Storstroem Bridge Joint Venture I/S
  • Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen
  • Med i konsortiet var de tre entreprenører fra Italien: Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte
  • Som underrådgiver har konsortiet blandt andet danske EKJ Rådgivende Ingeniører
  • Kontraktunderskrivelsen blev to måneder forsinket pga. uro omkring Condottes økonomi og mistanke om korruption rettet mod selskaber Condotte og GLF
  • Condotte og GLF har fået nedskrevet ejerandelen til 0,01 procent på grund af manglende økonomisk kapacitet. Itinera sidder på resten
  • GLF kan genetablere sin ejerandel på 20-25 procent, hvis de får rettet op på økonomien. Deadline er ultimo august ifølge avisens oplysninger

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nedriver-sagen
Nedriver risikerer fortsat fængsel i kartelsag

Østre Landsret behandler i øjeblikket en sag i komplekset om nedrivervirksomheder, der står anklaget for overtrædelse af konkurrenceloven ved at have aftalt priser. 76-årig nægter sig skyldig

Anlægsgartner er et skridt nærmere mål

Grøn Vækst skal de kommende fire stå for vintertjenesten i Odsherred Kommune, og dermed er virksomheden et skridt nærmere målet om at være landsdækkende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Byggeriets bedste til it-værktøj

Lad lyset komme ind

Nyhedsbrev

Projekter for milliarder må udskydes i København

Online Avis Arkiv

Prækvalifikation - Ny skole, Atuarfik 1C32

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Byggeriets Top
Top 10: De har byggebranchens største overskudsgrader

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Femern-byggeri fortsætter trods EU-dom

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Innovativ emhætteløsning løser evindelig problematik

Danskprojekteret megaprojekt: Norges svar på Golden Gate Bridge er åbnet

Fynsk stål til Københavns metro

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

De kæmper om at bygge fire nye renseanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ny københavnerbro afslører havnens længste bænk

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Topchef i tale
E&P udskyder vækstambition for Vest-afdeling

Plus

Topchef i tale
Strategiske partnerskaber er ikke en guldgrube for Enemærke & Petersen

Byggeriets Top
Top 10: Her er byggebranchens største virksomheder

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Julefrokost-dilemma: Fanger bordet hvis man siger op?

Plus

Kraftig stigning i sort arbejde

Virtuelt spil skal hjælpe byggebranchen med nyt aftalesystem

Tre politikredse skiller sig negativt ud med trafikulykker

En boring i nattens mulm og mørke

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Økonomiske vismænd: Dansk økonomi har udsigt til flere år i topform

Metroselskab får millionbøde

Boganmeldelser
Kom brødre lad os rejse !

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Ny generation af grønne asfaltbelægninger

HM Entreprenør henter tidligere VAM-chef

Motorvej til over 200 millioner på vej i udbud

Manglen på arbejdskraft er på retur

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Webinar On Demand: Nye og større udfordringer ved planlægning af affaldsindsamling

Glædelig jul og godt nytår

CERTEX Danmark ønsker alle en glædelig jul

BIM Equity ønsker glædelig jul og godt nytår

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

Idealcombi ønsker Glædelig Jul og Godt Nytår

Til alle jer fra alle os

JFP totalentreprenør på Generationernes Hus

Krøller, klæber eller sætter materialer sig fast i dine maskiner? 

Vinterens fedeste Festool nyheder er klar til dig

Grundig facaderens hos TDC Group

NYT: Uddannelse til klimaentreprenør i Horsens

EffiMat takker for et godt samarbejde og glæder os til 2019

Tick Tool Manage, workshop

Ringspann RFK Flangekobling

Særlige krav til LED-belysning i sportshaller.

Endnu en nominering til Gibotech

Georg Fischer A/S er flyttet

JULE-åbningstider

Er bæredygtighed også vigtig for dig ?

FabricAir ønsker glædelig jul og godt nytår

Garager til førerløse busser i Aalborg

Glædelig jul fra MultiAir

Send til en kollega

0.307