Konkurs hos italiensk brobygger får kun kosmetisk betydning

Itinera forventer, at konkursramte Condotte nu mister sin sidste tilknytning til det italienske konsortium, der skal anlægge den kommende Storstrømsbro

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Den italienske brobygger Condotte blev begæret konkurs i midten af juli, men selvom virksomheden formelt stadig er en del af konsortiet, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, får det ingen betydning for det store infrastrukturprojekt ifølge Vejdirektoratet, der er bygherre.

"Det skyldes, at Condottes andel i kontrakten i forvejen var nedskrevet til 0,01 pct. på grund af længere tids økonomiske vanskeligheder i selskabet", skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Læs også: Kræver konkursramte italienere ud af Storstrømsbro-selskab

Vejdirektoratet fastholder tidsplanen for Storstrømsbroen, der skal åbne for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023.

Condotte igangsatte tilbage i januar en rekonstruktionsproces med henblik på at afværge en konkurs. Fristen for denne proces er nu udløbet, og det er altså ikke lykkedes at afværge konkursen.

Condottes tilknytning til konsortiet, der blev tildelt totalentreprisen på Storstrømsbroen sidste år, omfatter i øjeblikket en ejerandel på 0,01 pct. og to poster i den seks mand store bestyrelse.

Pressetalsmanden for konsortiet, der bliver ledet af virksomheden Itinera, oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at man forventer, at Condotte får klippet sine sidste bånd til konsortiet endegyldigt, "når det bliver praktisk muligt". Det vil sige, når konkursbehandlingen når så langt, at man skal finde ud af, hvad der skal ske med Condottes danske aktiviteter.

Læs også: Kæmpe gartneri bliver til betonfabrik og skurby

Condotte, der blev grundlagt i Rom i 1880, har ikke offentliggjort en meddelelse om konkursen på sin hjemmeside, der senest er blevet opdateret med en nyhed i januar. Selskabet har heller ikke besvaret Licitationens henvendelse, men Vejdirektoratet oplyser, at det blev orienteret om konkursen den 17. juli.

Ifølge Fagbladet 3F overtager de italienske myndigheder kontrollen med konkursboet i Condotte.

Fra tre til én
Storstrømskonsortiet, der oprindelig indeholdt tre virksomheder, har siden foråret reelt haft Itinera som eneste aktør. Også virksomheden Grandi Lavori Fincosit (GLF) har problemer med økonomien og er blevet nedskrevet til 0,01 pct.

Itinera har tidligere forklaret, at det ikke skulle gå ud over arbejdet med Storstrømsbroen, da nøglemedarbejdere fra Condotte og GLF er blevet ansat i det danske konsortieselskab Storstroem Bridge Joint Venture I/S. Itineras italienske moderselskab har desuden garanteret ekstra kapital i konsortiet, hvilket var et krav fra Vejdirektoratet inden kontraktunderskrivelsen.

Læs også: Milliard-kontrakt er underskrevet i Køge

Kontrakt holder trods konkurs
Knud Erik Busk, stifter og tidligere formand for bygherreforeningen samt dommer i Klagenævnet for Udbud, har tidligere kritiseret kontrakten på projektet, som han mente kunne være i strid med udbudsloven og kunne annulleres.

Men det er ikke længere aktuelt, da ingen af de andre prækvalificerede protesterede i klageperioden efter kontraktunderskrivelsen.

- Fejlen skete i de indledende faser i udbuddet, og nu gør det ingen forskel, at Condotte er begæret konkurs, for kontrakten er underskrevet, siger han.

Hans kritik gik på, at der ikke var sammenhæng mellem det prækvalificerede konsortium, og det konsortium, der underskrev kontrakten på projektet, hvis Condotte ikke deltog.

Det var nemlig på tale at smide Condotte helt ud, da de økonomiske udfordringer kom frem i lyset. Men det endte altså med, at Condotte trods problemerne blev nævnt i kontrakten, men med en begrænset ejerandel på 0,01 pct.

Konsortiet bag

  • Storstroem Bridge Joint Venture I/S
  • Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen
  • Med i konsortiet var de tre entreprenører fra Italien: Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte
  • Som underrådgiver har konsortiet blandt andet danske EKJ Rådgivende Ingeniører
  • Kontraktunderskrivelsen blev to måneder forsinket pga. uro omkring Condottes økonomi og mistanke om korruption rettet mod selskaber Condotte og GLF
  • Condotte og GLF har fået nedskrevet ejerandelen til 0,01 procent på grund af manglende økonomisk kapacitet. Itinera sidder på resten
  • GLF kan genetablere sin ejerandel på 20-25 procent, hvis de får rettet op på økonomien. Deadline er ultimo august ifølge avisens oplysninger



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ejerfusion kan give lettere adgang til ny kapital

Fondene bag ejerne af MTH Group vil igen forsøge at fusionere de to børsnoterede selskaber Højgaard Holding A/S og Monberg & Thorsen A/S

Plus

Undervisningsminister Merete Riisager (LA): Flere unge vil styrke økonomien på skolerne

Plus

Trods udflytning af uddannelser sparer regeringen stadig

De korte og mellemlange uddannelser skal spare et trecifret millionbeløb. Det til trods for en ambition om at skabe flere uddannelsessteder rundt omkring i landet

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Kommuner håndterer de fleste vej- og parkopgaver selv

Trods højere udliciteringsgrad på vej- og parkområdet, er det fortsat kommunerne, der i de fleste tilfælde selv slår græsset og rydder for sne, viser ny analyse

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk Byggeri: Erhvervsskolerne har brug for flere penge

Plus

Forældet udstyr på erhvervsskolerne er fortsat en udfordring

Udstyret og materialerne på landets erhvervsskoler er ikke lige opdateret. Stop med at spare på uddannelserne, lyder opfordringen til politikerne fra flere sider

Plus

Borgmester ser fordele ved egen vej- og parkafdeling

Fleksibiliteten ved egen vej- og parkafdeling er vigtig for Vallensbæk Kommune, fortæller borgmester Henrik Rasmussen (K)

Tommy Ahlers vil klæde uddannelser teknologisk på

Plus

Kommuner behandler byggeaffald vidt forskelligt

Det er meget forskelligt fra kommune til kommune, hvilke miljøfarlige stoffer de kræver byggeaffald undersøgt for, viser en ny rapport

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Portræt
Lifas nye direktør går altid forrest

Ulla Gramstrup skal sikre den stabile vækst, der har været i Lifa A/S Landinspektører de seneste år. Det kræver diplomatisk snilde, som hun har fra det politiske system

Plus

Statens storudbud på facility management deler vandene

Plus

Hoffmann sætter rekord i første halvår

Entreprenøren tjener penge som aldrig før og står med en ordrebeholdning på 2,5 mia. kroner efter årets to første kvartaler

Plus

Hoffmann sigter fortsat efter to milliarder i 2020

Plus

En mastodont på lerfødder

MTH Group fejrer i år sit 100 års jubilæum, men har historisk stort set gennem de seneste seks-otte år haft vanskeligt ved kontinuerligt at tjene penge - og nu koster det så endnu en direktør

MT Højgaard får ny topchef

MTH-underskud i andet kvartal

Halvårsregnskabet fra MTH Group viser som ventet faldende omsætning, men et større anlægsprojekt giver underskud i andet kvartal

MT Højgaards ejere overvejer igen en fusion

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Danske solceller sikrer strøm i Afrika

Plus

Udgravning til Helsingør-stadion afslører granatfund

Dagligvarebutik får klimasikret parkering

København kan få to nye gågader

PFA Ejendomme vil betale for en omlægning af to gader, der støder op til Strøget

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Er boblen ved at briste?

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Geopartner er stadig på direktørjagt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Enemærke & Petersen hyrer direktør i vest

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Kommuner genkender problemet

Kilometerlang byggeplads er en logistisk udfordring

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv opdateret på nyheder fra NKT, Signify og Schneider Electric

Temadag om indeklima og sundhed

Invitation til el-fagligt roadshow

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Pas på hænderne, håndværker!

Super stærk ny RENOVERINGSSLIBER fra Metabo

Miljø venlig blæsemiddel

Velkommen til Uniplan Danmark og Birch Ejendomme

En ny epoke inden for videoovervågning

To nye salgskonsulenter styrker Pettinaroli teamet

Vil du udstille produkter og løsninger for byggebranchen?

Lead Auditor Miljø

Dansk Halbyggeri smider trumfkortet

Building green og vær cool

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

En glad kunde hos Jensen Electric

Proces- og industrikøling - hurtig levering!

Bevaringsværdige bygninger - indeklima og energi

Nye regler for entreprise-kontrakter

Direktør i PanPac Engineering fylder 50 år

Lakerevogne til industrien fra Thrane Maskiner ApS

Liftup stifter datterselskab i Tyskland

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

København går et grønnere efterår i møde

Send til en kollega

0.214