23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Storebæltsbroen skal brandisoleres

En planlagt brandisolering er nu i udbud og aktuel efter en lastvognsbrand på Vestbroen i mandags

En storbrand midt på de store hængebroer kan udløse en potentielt meget farlig situation. Den tænkte situation kom til udtryk i mandags, hvor en voldsom brand i en lastbil brød ud midt på Vestbroen på Storebælt.

Her var der dog ingen fare, da der ikke er nogen hængende brokonstruktioner, men skulle uheldet være ude midt på Østbroen - altså der hvor de bærende kabler kommer ned fra pylonerne - kan der ske skade på selve kablet, og derfor vil Sund & Bælt nu brandsikre kablerne.

Sund & Bælt har netop udbudt leverancen af brandisoleringsmåtter til formålet. De skal brandisolere de store bærende kabler i op til 18 meters højde, og udenpå brandisoleringen skal lægges en skal med rustfri stålbeklædning. Dermed kan kablet modstå selv en meget voldsom brand i en rum tid, inden varmen for alvor trænger ind til kernen af kablet. Kernen består af 1.896 enkeltkabler, der er viklet sammen med et omsluttende stålkabel.

Ikke før nu
- Det er korrekt, at Storebæltsbroen ikke hidtil har været brandisoleret, når det gælder de bærende kabler, erkender den tekniske chef på konstruktioner & anlæg, Kim Agersø Nielsen over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Men alt dette med risici er jo noget, man har regnet sig frem til med grundige vurderinger, og denne risiko, altså at en lastbil bryder i brand lige udfor kablerne på Østbroen, regnes for at være ganske lille. Faktisk er den største risiko en påsejling af broen, med en eventuelt deraf følgende brand, siger han.

- Grunden til at vi nu brandisolerer, er at man internationalt har set nogle eksempler på brande på hængebroer i de senere år, blandt andet i Canada og så naturligvis den på Lillebæltsbroen i 2013. Og nu har vi så haft en på Vestbroen. Det er som om, at der sker lidt flere brande i lastbiler, men det er ikke noget, jeg har statistisk belæg for at sige, kommenterer han.

Fik konsekvenser
Efter uheldet med branden på den nye Lillebæltsbro i 2013 har man efterfølgende brandisoleret i op til 10 meters højde på de kritiske steder.

- Vi har udført nogle brandtests på forskellige brandisoleringsprodukter, forestået ved Brandteknisk Institut, og nu har vi så et udbud på en bygherreleverance. Det gør vi, fordi vi ret præcist specificerer et produkt og den rustfrie skal, der skal udenom. Selve montageudbuddet kommer så senere, og her vil vi meget gerne have et par folk til at arbejde med hos den entreprenør der skal udføre arbejdet, siger han.

Brandisoleringen kan ikke fuldstændig hindre, at varmen kan trænge ind i kablerne, men det kan den længe nok til, at brandslukningen kan komme i gang.

- Brandisoleringen udskyder det tidspunkt, hvor slukningen skal være i gang, og det er hele øvelsen, siger han.

Avanceret brandslukning
Der vil blive isoleret 18 meter op på kablerne midt på broen, der hvor kablerne hænger lavest. Det samme vil ske ved kabelankrene i begge ender af broen.

Til det arbejde har man et tæt samarbejde med brandvæsener på begge sider af bæltet. Samtidig arbejder man med at få anskaffet et specialkøretøj, der er specielt udrustet til netop denne type brande i en lastbil. Den skal stå i Korsør, så den hurtigt kan komme ud på broen.

Brandsikringen ventes at koste et tocifret millionbeløb i den lave ende.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.152|instance-web01