Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Bygherreselskabet Femern A/S har forlænget sin midlertidige aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland, der har et samlet budget på 52,6 mia. kr.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Læs også: MJ Eriksson ligger lunt i svinget til midtjysk vejentreprise

Tillægsaftalen indebærer, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og nu løber til udgangen af 2020. Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til cirka 45 mio. kr.

Femern-forbindelsen
Femerntunnelen mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn bliver en 18 km lang sænketunnel, der kommer til at rumme en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Selskabet Femern A/S er bygherre og administrerer budgettet på 52,6 mia. kr. inklusiv syv mia. kroner i reserver (2015-priser)
Anlægget er fordelt på fire betingede kontrakter mellem to konsortier, der består af virksomheder fra Belgien, Danmark, Frankrig, Holland og Tyskland
I den senest offentliggjorte tidsplan, der er baseret på byggestart i 2020, skal forbindelsen være klar i 2028

Tysk grundighed har overrasket
Aftalen er indgået, fordi den tyske myndighedsgodkendelse, der skal være på plads inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan begynde, tager længere tid end ventet at få på plads.

Den seneste forsinkelse er fra foråret, da Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz (FDP) meldte ud, at byggetilladelsen først kommer i slutningen af 2018 og ikke til sommer, som man hidtil havde kalkuleret med fra dansk side.

Når tilladelsen i delstaten er givet, venter der efterfølgende en klagesag på forbundsniveau, som er vurderet til at tage to år.

Læs også: MSE vinder graveopgave på Femern-projektet

Først herefter kan byggeriet gå i gang, og det er med de forhindringer foran sig, at Femern A/S har været nødt til at forlænge de betingede kontrakter fra ultimo 2019 til ultimo 2020. Og konsortiet entreprenørkonsortiet FLC har altså taget sig betalt i niveauet 45 mio. kr. for at må vente et år ekstra, inden man kan underskrive de endelige kontrakter.

Hvorvidt det også skubber til åbningstidspunktet i 2028 i den gældende tidsplan, oplyser ministeriet ikke noget om.

Mangler endnu en forlængelse
FLC står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve sænketunnelen på 18 km samt portaler og ramper. Konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.

Udgiften på 45 mio. kr. til at forlænge kontrakten er finansieret inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr., oplyser ministeriet.

Læs også: Tyskland bekræfter: Femern-forbindelsen forsinkes

Dermed skulle forlængelsen ikke få betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat til 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret, lyder det.

- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, siger minister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Femern A/S mangler endnu at få forlænget kontrakten med det andet konsortium på det store anlægsprojekt, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Entreprenør vil lave fodboldbaner som totalprojekter

J. Jensen-koncernen er gået ind på et nyt forretningsområde med etablering af boldbaner i Danmark og det øvrige Norden

Plus

Ollerup vender underskud til overskud i sit sidste regnskabsår

Entreprenørfirmaet Ollerup A/S, der nu er en del af Munck Gruppen, kom tilbage på sporet i sit sidste år som selvstændigt selskab

Plus

Græsset skal altid være grønnere

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Bedre udbud skal spare parterne penge

En række virksomheder og organisationer er nu klar med fem anbefalinger til, hvordan man kan gå i dialog omkring udbud frem for i konflikt

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Kommuner vil bygge for 74 milliarder

Mere end 6.000 projekter er på tegnebrættet frem mod 2021, viser opgørelse

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlægsrammen hæves næste år

PERI DUO - universal letvægtsforskallingssystem i stærk fremdrift

Plus

Kartelbøde trækker entreprenør i minus

Entreprenør Troels Jørgensen A/S er generelt tilfreds med 2017. Hvis man ser bort fra en stor bøde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

VAM udvider direktionen

Direktøren gennem 11 år fratræder – og erstattes af to fra egne rækker

Middelaldergader får mere oprindeligt udseende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

1

Køges 'spanske trappe' bliver et markant mødested

Efter to års anlægsarbejde er den nye Stationsbro nu endelig i brug

Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Sjællandsk nedriverfirma er begæret konkurs

Seks spor er klar på østjysk motorvej

Vejdirektoratet indleder vvm-undersøgelser

Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt

Colas Danmark siger farvel til diesel

Vejentreprenøren udskifter almindelig diesel med det renere GTL-brændstrof på sine tankanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

MJ Eriksson ligger lunt i svinget til midtjysk vejentreprise

Anlægsentreprenøren har afleveret billigste tilbud på vejprojektet Nordskovvej i Silkeborg Kommune

DAGENS LEDER: Cirkulær økonomi kræver incitamenter

Plus

Nye vejprojekter kaster milliarder af sig

De infrastrukturprojekter, der er vedtaget siden 2015, ventes at give en årlig samfundsøkonomisk gevinst på næsten en halv milliard kroner

Projektgruppe vil have fart på cirkulær økonomi

1

Norden vil have fælles byggeregler – men ikke Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver

Plus

Hård konkurrence skyld i konkurser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Brobyggeri skrider planmæssigt frem

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Udnyt dit tag i kampen mod ekstremt regnvejr

Plus

Boganmeldelser
Gentofte er mere mangfoldig end sit rygte

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Portræt
Kontroversiel nedbryder-formand i orkanens øje

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tysk fagmesse for renovering og istandsættelse

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Elmodan præsenterer... En produktnyhed!

Garanteret tør trykluft

TROX Roadshow

Økonomisk kvartalsoversigt 1. kvartal 2018 fra Danske Byggecentre nu udkommet

Ny WINCOVER© brochure

FAKRO udvider programmet

SnoerGlas leverer glasløsning til BLOX i samarbejde med Paustian Inventar

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

Kampagnetilbud på Leitz savklinger

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

Stor tilfredshed med køb af vinduesløfter

Effektivt luftskifte uden trækgener i restaurant

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Ny produktoversigt tilgængelig på DAN-doors.dk!

Komplet monitoreringssystem til 3D printet bro

Fra i dag kan Papiruld Iso-Let købes i alle landets Bauhaus-butikker

Temadag om datacentre og energi

Fibox A/S præsenterer profil video

Sprøjtepistoler i højeste kvalitet fra G.A. Hansen

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

Prysmian skal leverer søkabelforbindelse til Borssele III & IV havvindmølle...

Send til en kollega

0.338