Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

27 finalister kæmper om årets Building Awards

Københavns Lufthavne, Salling Rooftop i Aarhus og Bloxhub i København er blandt finalisterne til Building Awards i november

Plus

De skrappeste garantikrav findes på Sjælland

Det er de sjællandske kommuner, der fører an med skrappe krav om arbejdsgarantier fra entreprenører

Motorvejsbro kollapser i Italien

Redningsarbejdere frygter, at "dusinvis" af mennesker er knust og omkommet under kollapset motorvejsbro i Genova

Plus

Facaden er en del af klimasikringen

Danmark har fået sin første grønne facade, der både køler københavnsk plejecenter ned - og er fuldt integreret som lokal afledning af regnvand

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Bestyrelsesformand om branden: En af de værste dage i nyere tid i vores lokalsamfund

I sin tale til markeringen af Jyllingehallernes genåbning fortæller Lars Lindskov om sin oplevelse af den ødelæggende brand tilbage i juli 2014. Læs hans historie her

Jyllingehallerne fejrer genåbning

Halkomplekset er nu stort set helt oppe at køre igen efter en ødelæggende brand tilbage i juli 2014

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Jyske kommuner hæver krav til arbejdsgaranti

Mindre virksomheder får nemmere ved at deltage i kommunale udbud, når krav til arbejdsgaranti hæves, så de kun kommer i spil ved større projekter

1

Jernbanen løber med pengene

Langt størstedelen af vores transportkilometer sker på vejene. Alligevel bliver to tredjedele af anlægskronerne brugt på jernbanen, viser nye tal. Helt skæv fordeling, mener organisationer

Plus

Flere end ventet vil bygge ny politiskole i Vejle

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Er boblen ved at briste?

Plus

Svært at springe ud i skurvognen

Frygten for kollegernes reaktion betyder, at mange ikke-heteroseksuelle bliver i skabet, når de er på arbejde. Det er arbejdsgivernes ansvar at skabe en sund virksomhedskultur og dermed komme problemet til livs, mener forsker og organisationer

Plus

Arbejdskraft er en kæp i hjulet hos SMV’er

Mangel på arbejdskraft hæmmer tilliden til ordreindgangen og beskæftigelsen, viser analyse

Plus

Behovet for boligrenovering er enormt - og vil vokse de kommende år

Den opdaterede bolig med bedre livskvalitet og mindre varmeregning er i centrum ved årets uddeling af Renover Prisen 2018

Køber amerikansk udvikler af landvindmøller

Ørsteds havvindforretning står stærkt

En tilfreds adm. direktør Henrik Poulsen har aflagt regnskab for andet kvartal

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Landinspektør har skiftet ud på direktørgangen

Ulla Gramstrup har overtaget posten som adm. direktør efter Lennart Hansen og skal løfte Lifa A/S Landinspektører til version 2.0

Plus

Geopartner er stadig på direktørjagt

Bygge- og anlægsvirksomheder slipper for papir-bøvl

Plus

Københavns Kommune: Det tager længere tid at genoprette hovedstadens slidte veje

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Arkæologer undersøger Femern-byggeplads

Halvandet år forventes arkæologerne at bruge på at undersøge den kommende byggeplads på Lolland

Enemærke & Petersen hyrer direktør i vest

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Kommuner genkender problemet

Kilometerlang byggeplads er en logistisk udfordring

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Trafikforsker: Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Niveauet vælter ikke byggebranchen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian søger graduates til internationalt program

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Specialdesignet postkasser sætter streg under Plejecentret Hørgårdens værdier

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Dansk Halbyggeri på bølgelængde med håndværkerne i Gram

Ny medarbejder søges!

Få dit firmanavn på dine kabler

Kvalitet optimering med state-of-the-art vakuumkøling

Søstensfacade hos Electrolux fri for smuds

Bojsen Biler Holstebro

Komfortkøling

J.Falk-petersen A/S udbygger Taulov Sognehus i hovedentreprise.

Gratis BIM-seminar

Mangler du byggepladsskilte?

100 års jubilæum: 200 postkasser til de studerende på Hempel-kollegiet

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

SnoerGlas gør plads til flere glarmestre

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Kabelfejlfinding

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

Ny certificering i udbudsret for tilbudsgivere

Salg og udlejning går hånd i hånd

Ny generation af formatsave i Danmark

Sammenlægning og tidlig involvering

Send til en kollega

0.308