Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

VAM udvider direktionen

Direktøren gennem 11 år fratræder – og erstattes af to fra egne rækker

Middelaldergader får mere oprindeligt udseende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

1

Køges 'spanske trappe' bliver et markant mødested

Efter to års anlægsarbejde er den nye Stationsbro nu endelig i brug

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Betingede Femern-kontrakter bliver forlænget

Den forsinkede tyske myndighedsgodkendelse betyder, at der går et år ekstra, inden de betingede kontrakter på Femern-forbindelsen bliver endegyldige

Sjællandsk nedriverfirma er begæret konkurs

Seks spor er klar på østjysk motorvej

Vejdirektoratet indleder vvm-undersøgelser

Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt

Colas Danmark siger farvel til diesel

Vejentreprenøren udskifter almindelig diesel med det renere GTL-brændstrof på sine tankanlæg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

MJ Eriksson ligger lunt i svinget til midtjysk vejentreprise

Anlægsentreprenøren har afleveret billigste tilbud på vejprojektet Nordskovvej i Silkeborg Kommune

DAGENS LEDER: Cirkulær økonomi kræver incitamenter

PERI DUO - universal letvægtsforskallingssystem i stærk fremdrift

Plus

NKR på specialopgave i Stockholm

Da et tonstungt og 100 meter højt gasanlæg i Stockholm skulle fjernes, gik opgaven til danske NKR Demolition Group, som har specialiseret sig i de særligt krævende opgaver

Plus

Nye vejprojekter kaster milliarder af sig

De infrastrukturprojekter, der er vedtaget siden 2015, ventes at give en årlig samfundsøkonomisk gevinst på næsten en halv milliard kroner

Projektgruppe vil have fart på cirkulær økonomi

Entreprenørgigant hylder medarbejdere

Plus

Det svenske marked rykker i dansk nedriver

NKR Demolition Group er aktive i hele Norden, men særligt Sverige har taget fart

Debat
Stagnation i antal ulykker på vejene

Der skal fokus på og samarbejde omkring problemerne med vejsikkerhed - for de skal løses, skriver formanden for Sikre Veje

Raffinaderi bliver genopbygget

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

I dag nyt fra Dansk-Tysk Handelskammer, Sweco og Moe,

Plus

Stål trak eksporten til Tyskland ned

Vareeksporten til Tyskland har i mange år været stabil, men fra 2016 til 2017 faldt den med en lille milliard

1

Norden vil have fælles byggeregler – men ikke Danmark

Udnyt dit tag i kampen mod ekstremt regnvejr

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver

Plus

Hård konkurrence skyld i konkurser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Brobyggeri skrider planmæssigt frem

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Boganmeldelser
Gentofte er mere mangfoldig end sit rygte

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Portræt
Kontroversiel nedbryder-formand i orkanens øje

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Regioner ønsker mere OPP-samarbejde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rundsavens afløser er ikke kun til plader!

Renovering af Køge Idrætspark sætter idrætten i fokus

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

Grønbech PR & Kommunikation

SOMMERTILBUD på vinduesløfter

Stor tilfredshed med køb af vinduesløfter

Midtjysk Albyg A/S har fået en ny totalentreprisekontrakt.

Bygherrernes fornemmelser for (BIM)-standarder #3 — Molio

TROX Danmark Roadshow

Entreprisekontrakt indgået med OK-Fonden og Helsingør Kommune

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Gå ikke glip af årets kystsikringskonference - EARLY BIRD-RABAT indtil 1/7!

Arbejdsmiljøuddannnelsen for koordinatorer

Legat til afholdt seniormedarbejder

Moelven Quick-Deck, ThermoAsk

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 28/6 på engelsk

Et attraktivt alternativ til traditionel isolering til hele byggeriet.

Vi byder velkommen til Mads Langke Andersen - Keflico A/S

World Trade Center - Et fyrtårn for Helsingborg

Softstarter monteret på 6 reefer containere

Beregn luftfugtighed og dugpunkt med gratis I-X og H-X diagrammer

Find din nye medarbejder med garanti

Tilmeld dig BIM Equitys nyhedsbrev – og vind en iPad

Konference: Kolding - De store projekter

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lift

Send til en kollega

0.293