23948sdkhjf

Italiensk brobygger dropper partner på Storstrøm

Det italienske firma GLF er definitivt kørt ud på et sidespor på Storstrømsbro-konsortiet, der nu kun består af konsortielederen Itinera

Opdateret 15.40 med kommentar fra direktøren for Itineras europæiske division.

Den ledende aktør i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Falster og Sjælland, Itinera, har mistet tålmodigheden med konsortiepartneren Grandi Lavori Fincosit (GLF), der er i store økonomiske vanskeligheder. Itinera har reelt sendt GLF ud af konsortiet.

Det oplyser konsortiet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Dermed er der reelt kun en entreprenør tilbage ud af de oprindelige tre i konsortiet, der blev udpeget som totalentreprenør sidste år på Storstrømsbro-projektet til cirka 4 mia. kr.

Itinera tager kontrollen

- Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til at stå for anlægget af Storstrømsbroen, der skal være klar i 2023 
- Med i konsortiet var entreprenørerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit (GLF) og Condotte 
- Sidenhen er det kommet det frem, at GLF og Condotte står anklaget for korruption i hjemlandet og er i store økonomiske vanskeligheder
- De to virksomheder har fået ophævet bygge- og anlægskontrakter i Italien, og Condotte også i Norge, blandt andet på grund af manglende betaling til underentreprenører 
- Med Kammeradvokaten på råd skærpede Vejdirektoratet en række detaljer i anlægskontrakten med konsortiet, inden den blev underskrevet i februar
- Det omfatter blandt andet self-cleaning i forbindelse med eventuelle fremtidige korruptionsdomme og øgede krav til økonomiske garantier 
- Den ledende entreprenør Itinera SpA har øget sin aktiepost i konsortiet Storstroem Bridge Joint Venture I/S til 99,98 pct. 
- GLF og Condotte har hver især 0,01 pct.

Fra tre til et firma
Den tredje virksomhed, Condotte, er under rekonstruktion for at undgå en konkurs, og virksomhedens andel i konsortiet blev allerede i januar reduceret til en symbolsk andel på 0,01 pct.

Det skete også for GLF i april, da virksomheden ikke kunne optage lån i de italienske banker. Det var dog tænkt som en midlertidig løsning, og Itinera holdt en dør på klem for, at GLF kunne vende tilbage til konsortiet med sin tidligere ejerandel på 20-25 pct., hvis virksomheden var i stand til indhente de nødvendige midler inden for en tidsfrist.

Men nu er døren smækket i for GLF, og Itinera fortsætter alene på projektet.
Condottes frist for at vende tilbage som fuldgyldigt medlem af konsortiet udløber senere på året.
Selvom Itinera de facto er alene i konsortiet, har GLF og Condotte dog fortsat ejerandele på 0,01 pct. Det sker blandt andet for at undgå at komme i karambollage med udbudsreglerne.

Tidsplan holder
Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, mener ikke, at GLF’s og Condottes manglende deltagelse får indflydelse for anlægget af Storstrømsbroen.

Det hænger blandt andet sammen med, at nøglemedarbejdere på projektet er ansat i det danskregisterede konsortieselskab og ikke i de enkelte virksomheder.

 – Rent praktisk har dagens beslutning ingen praktisk indvirkning på Storstrømsbro-projektet, da Itinera med 99,98 pct. af investeringen siden januar 2018 har arbejdet og planlagt ud fra en antagelse om GLF og Condotte ikke kom aktivt tilbage i SB JV. I dag er SB JV i en meget god position med hensyn til den rette bemanding på de ledende tekniske poster. Denne position understreges af, at SB JV netop har afleveret det foreløbige design til Vejdirektoratet, helt efter den aftalte tidsplan, siger han.

Hos bygherren i Vejdirektoratet giver det ikke anledning til bekymringer.

- Nyheden forandrer ikke noget ved projektet med at bygge Storstrømsbroen. Vi har fra Vejdirektoratets side kontrakt med konsortiet SBJV og blander os ikke i de bagvedliggende selskabers interne fordeling. Jeg kan tilføje, at samarbejdet med konsortiet forløber fint, og at SBJV er godt i gang med at opbygge en stærk og robust projektorganisation, lyder de i en skriftlig kommentar fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Den nye Storstrømsbro

Forbinder Sjælland med Falster via Masnedø
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti
Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr. (2017-priser)
Et italiensk konsortium blev sidste år udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kr.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Grøn Vækst flytter til Roskilde

Regeringen undersøger ny motorvej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Fine klausuler - dårlig håndhævelse

85 kommuner anvender arbejds- og sociale klausuler uden EU-problemer

Nyhedsbrev

Plus

Put de brodne kar i et register

BAT og Bygherreforeningen ønsker, at staten forestår udpegning af useriøse entreprenører og håndværkerfirmaer

Online Avis Arkiv

Lad lyset komme ind

Vild konkursrekord i jubelåret 2018

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Årsmøde: Fuld skrald på cirkulær økonomi

Danske Maskinstationer og Entreprenørers årsmøde stod i den cirkulære økonomis tegn

Jernbanebro vinder Konstruktionsprisen

Sort vejguld kan genbruges endnu bedre

Plus

Topchef i tale
Anlægsgartner satser på digitalisering

Større krav om dokumentation samt ressourceoptimering har fået Grøn Vækst til at satse digitalt

Plus

Topchef i tale
Anlægsgartner vil vokse endnu mere

Målet for Grøn Vækst A/S er at blive landsdækkende, runde 200 mio. kr. i omsætning i 2022 samtidigt med, at bundlinjen følger med, og der bliver holdt fast i virksomhedens kultur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Argentinsk byggekoncern etablerer sig i Danmark

Nyt kryds sikrer adgangen til Lollands nye erhvervsområde

Adgangsvejene til Maribo Erhvervspark er nu sikret, så området kan udbygges i de kommende år

Nu lukker Gl. Lillebæltsbro fuldstændig

Vejdirektoratet tester smallere vognbaner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Kongens Nytorv får sine lindetræer tilbage

Genetableringen af Kongens Nytorv er i fuld gang. Onsdag plantede byens overborgmester og elever fra Christianshavns Skole Krinsens første lindetræ

Plus

Brexit er dårligt nyt for danske byggevarer

Plus

Tab i voldgiftssag koster Aarsleff stort millionbeløb

Plus

Brexit-afstemning er dårligt nyt for danske byggevarer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Byggebeskæftigelsen når nyt højdepunkt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Stormflod giver boligkøbere sved på panden

IT-nedbrud nedlagde Licitationen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Direktør forventer mindre af 2018/19

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fra 2 lukkede fabrikker sælges

Vi er klar til at certificere jer efter DS/ISO 45001:2018. Er I klar?

Siemens Ålborg

Lej eller køb en skole.

Nyt priskatalog fra Oras

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Indvendig rydning af Tulip i Brabrand skaber plads til nye fællesskaber

Give Steel: Fra 7 til 329 medarbejdere

Danskproduceret Papiruld skal isolere norske hjem

Give Elementer køber Lundsby Industri A/S

Nye tekniske kompetencer til V2C

Celsa Steel Service satser grønt

Det kan du også med tekstil

Fibox - Ny video om ARCA skabet

Måling af statisk elektricitet

Nordens førende Graco forhandler

Udførelse af elforsyningsanlæg - efter de nye regler

Opdateret produktbrochure fra JLM Teknik

Briketpresse til det mindre behov fra Thrane Maskiner ApS

Mitsubishi Kazan 25 luft/luft varmepumpe

Ambitiøs tilbygning til MOE domicil i Søborg ovenpå bustermial

Gerflor DLW leverer 25.000 m2 linoleum til nyt psykiatrisk center i DNU

Meldgaard Silikat gør klar til Scandinavian Coating

IKT-leder uddannelsen – få Early Bird rabat på samtlige hold i 2019 indtil ...

Målende sikkerhedsscanner til mobile og komplekse applikationer

Send til en kollega

0.29