På trods af at Transportministeriets nye beregninger på en bilbro over Kattegat er forbundet med meget stor usikkerhed, så tror flere af Folketingets ordførere stadig på projektet.
Ifølge ministeriets foreløbige tal kan broen bygges for 58 mia. kroner, hvis man dropper togforbindelsen og nøjes med en motorvej, og den kan finansieres af bilisterne selv gennem broafgifter i løbet af 32 år.
En af de ordførere, der stadig er positiv overfor en fast Kattegatforbindelse er Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- Jeg tror på visionen om en fast forbindelse over Kattegat, for på et tidspunkt begynder kapaciteten over Storebælt at slippe op. Nu kan vi se, at der er en bedre økonomi i at lave en bilforbindelse og det er interessant. Men vi siger ikke, at vi skal have en Kattegatforbindelse - vi skal først have bedre beregninger på bordet, før vi tager endeligt stilling, siger han.
Det muliges kunst
Der er gennem årene flere gange lavet beregninger på prisen på en ny Kattegatbro for både tog og biler, men hver gang er projektet blevet skrinlagt - blandt andet af den tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) - fordi projektet ville koste omkring 120 mia. kroner og dermed bliver for dyrt.
De seneste beregninger er fra begyndelsen af marts, hvor der kom en ny stor rapport med opdaterede tal for en kombineret Kattegatbro til både tog og biler. Tallene viste - på linje med tidligere - at projektet løber op i 120 mia. kroner.
Men før transportminister Ole Birk Olesen (LA) offentliggjorde tallene bad han Vejdirektoratet om helt nye beregninger for, hvad det vil koste at bygge en ren bilbro. Tallene blev bestilt den 2. marts og skulle være klar allerede d. 8. marts.
Ifølge Radio24syv, der har fået aktindsigt i korrespondancen mellem Transportministeriet og Vejdirektoratet, var udgangspunktet for de nye beregninger, at der kun skulle leveres tal ud fra "det muliges kunst" og endte derfor som et meget groft skøn.
Rettidig omhu
Alligevel mener Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen, at de nye beregninger gør projektet "ikke mindre realistisk".
- Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg mener en fast Kattegatforbindelse er et godt projekt, der binder Danmark bedre sammen. Der kommer mere og mere trængsel over Storebælt og i 2035 når vi et kritisk punkt. Derfor vil det være rettidig omhu at se på en bro over Kattegat. Hermed ikke sagt, at der skal bygges en bro, men vi vil gerne have undersøgt projektet til bunds og lavet nogle grundigere beregninger, siger han.
I mølposen
Samme optimisme omkring projektet finder man dog ikke hos Enhedslisten, hvor transportordfører Henning Hyllested har stillet en række kritisk paragraf 20- spørgsmål til transportministeren.
Her har han blandt andet bedt Ole Birk Olesen redegøre for, om det er ministerens opfattelse, at genberegningen af en Kattegatforbindelse som en ren vejbro, er sket ud på baggrund af et seriøst beregningsgrundlag.
- Beregningerne og processen er så usikre og har været så lukket, at grundlaget simpelthen ikke er i orden. Senest i 2015 lagde Hans Christian Schmidt projektet i mølposen, fordi det blev for dyrt. Og så kommer transportministeren og genopliver projektet med nye og yderst usikre beregninger. Det er simpelthen for useriøst. I stedet burde man kaste sig ind i at realisere Togfonden, som også giver kortere rejsetid mellem København og Aarhus, siger han.
Trods usikre beregninger: Ordførere tror på Kattegatforbindelse
Der skal bedre beregninger på bordet, før der kan tages endeligt stilling, men en pris på 58 mia. kroner gør ikke projektet mindre realistisk, mener V og DF