Interessen for dansk tegl er stor i udlandet. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten steg fra 364 mio. kr. i 2016 til 385 mio. kr. i 2017. Det svarer til en stigning på 6 procent, mens der er tale om en fremgang på hele 41 procent set over to år.
Den positive udvikling skyldes en kombination af stigende byggeaktivitet samt dansk tegls gode rygte i udlandet, mener Gitte Krusholm Nielsen, der er adm. direktør i brancheforeningen Danske Tegl.
- Samtidig med et europæisk byggeboom oplever vi, at danskproducerede mursten står stærkt på design, totaløkonomi og bæredygtighed. Flere bygherrer har fået øjnene op for, at udgifterne til drift og vedligehold ved mursten er begrænset - og arkitekterne kan se masser af muligheder i stenenes variationer i farve og form. Det gør danske mursten et populært og trendy byggemateriale over hele verden.
Fornemt og forventet
Petersen Tegl er et af de teglværker, som mærker efterspørgslen tydeligst. Virksomheden, der blev grundlagt i 1791 i Broager ved Flensborg Fjord, har netop offentliggjort årsrapporten for 2017, hvor resultatet før skat er på rekordhøje 41 mio. kr.
- Det er fornemt, men også forventet. Fremgangen skyldes primært, at aktivitetsniveauet er blevet større. Og det er den især på grund af eksporten, siger økonomidirektør Poul Martin Kjeldsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Petersen Tegl har øget eksportandelen fra omkring 50 procent for fem år siden til 75 procent. I dag sælger den familieejede virksomhed sine eksklusive teglsten til 44 forskellige lande, og kun Sydamerika udgør en "sort plet" uden salg på verdenskortet hos den sønderjyske virksomhed.
- Men når Sydamerika kommer med et projekt eller to, er vi klar, konstaterer Poul Martin Kjeldsen med en formulering, der siger lidt om virksomhedens eksportstrategi.
Petersen Tegl benytter sig nemlig ikke af opsøgende salgsarbejde. Det handler i stedet om at være med, hvor det sker, så snebolden ruller af sig selv.
- Vi prøver at arbejde målrettet med det, men det går også slag i slag, når vi leverer tegl til forskellige prestigeprojekter, som så bliver omtalt i arkitekturkredse over hele verden. Så på den måde kan du godt sige, det er en form for netværk, der fungerer for os, siger Poul Martin Kjeldsen.
Nogenlunde samme fortælling kommer fra teglbranchen som helhed. For selv om Tyskland stadig er teglproducenternes største eksportmarked, så vokser flere nye markeder frem i både Norden samt USA, Storbritannien og Benelux-landene.
Dansk kvalitet
- Efter nogle år med høj vækst på det tyske marked oplevede vi i 2017 et fald på godt 6 procent. Teglproducenterne har dog været gode til at finde nye vækstmarkeder i både Europa men også på den anden side af jorden i Australien, USA og Canada, hvor der i disse år blæser positive vinde omkring skandinavisk design og arkitektur. Her er danske arkitektvirksomheder med til at gøre vores byggemateriale kendt for at være smukt, sundt og holdbart, siger Danske Tegl-direktør Gitte Krusholm Nielsen.
Hun forventer, at eksporten fortsætter med at stige i 2018, hvilket bakkes op af økonomidirektør Poul Martin Kjeldsen fra Petersen Tegl.
- Der er flere og flere, som får øjnene op for Petersen Tegl, men der er selvfølgelig også tale om en stigende interesse for tegl som byggemateriale world wide.
Teglproducenter erobrer nye markeder
Pengene strømmer ind hos Danmarks måske mest kendte teglproducent, som nu sælger tre af fire mursten i udlandet