Det klinger hult, når man i Danmark på den ene side taler meget om cirkulær økonomi, om genanvendelse og om bæredygtighed, og man så samtidig har en ineffektiv sagsbehandling, når affald skal sendes ud af landet for at blive genbrugt andre steder.
Det mener Jakob Kristensen, markedsdirektør i genanvendelsesvirksomheden Stena Recycling.
På Stena Recyclings anlæg på Grenaa Havn ligger lige nu en skrotbunke på omkring 1.000 ton kobber, aluminium og rustfrit stål, som i fire måneder har ventet på at blive sejlet til Sverige.
Men i Miljøstyrelsen hober ansøgningerne om affaldstransport sig op, og dermed har det lange udsigter at få affaldet fragtet over sundet.
- Hvis man som samfund vil den cirkulære økonomi, så nytter det ikke, at man samtidig har så store administrative problemer i Miljøstyrelsen, hvor man ikke kan levere godkendelserne, siger Jakob Kristensen.
Bliver meget værre
Lige nu har Stena Recycling omkring 25 sager liggende hos Miljøstyrelsen om transport af affald, som venter på en godkendelse. Men virksomheden oplever sagsbehandlingstider på i gennemsnit 122 dage, fortæller Jakob Kristensen.
I juni 2017 flyttede Miljøstyrelsen deres omkring 600 arbejdspladser fra Strandgade til Haraldsgade i København, men med regeringens seneste plan for udflytning af statslige arbejdspladser skal hele styrelsen til efteråret flytte til Odense.
- Man kan godt blive i tvivl om, hvorvidt Miljøstyrelsen tager det her alvorligt. De har i mange år haft problemer med sagsbehandlingen. Halvdelen af deres sagsbehandlere har nu sagt op, så det kommer til at blive meget værre, fordi de først skal bruge tid på at få nye lært op, siger Jakob Kristensen.
Koster mange penge
Når en virksomhed søger om godkendelse til at fragte affaldsprodukterne ind eller ud af landet er sagsbehandlingen brugerfinansieret og koster dem dermed et gebyr på 14.200 kroner.
Årligt søger Stena Recycling 45 godkendelser. Ifølge EU’s regler har Miljøstyrelsen tre dage til at kvittere for ansøgningen og 30 dage til at behandle sagen.
- Det koster os rigtig mange penge, at man ikke holder sig til EU-reglerne. Dels fordi vi har mange administrationsomkostninger, når vi følger op på vores sager, og dels fordi de affaldsprodukter vi arbejder med skal opbevares længere og dermed ikke giver penge i kassen, siger direktøren.
For at afhjælpe de lange sagsbehandlingstider har Dansk Byggeri foreslået, at man mens Miljøstyrelsen er spidsbelastet, udliciterer det lovforberedende arbejde - altså arbejdet op til selve godkendelsen.
Den idé falder i god jord hos Jakob Kristensen.
- Jeg har selv foreslået det samme. Selve godkendelsen skal ligge hos Miljøstyrelsen, men sagsbehandlingen kan man godt sende i udbud. Det ville få det til at går hurtigere, siger han.
Stena Recycling sender hver uge omkring to-tre skibsladninger affald afsted om ugen - både internt rundt i Danmark, men også til Sverige, Tyskland og Tyrkiet.
Stena Recycling-direktør: Problemer med godkendelser bremser cirkulær økonomi
Den lange sagsbehandlingstid i Miljøstyrelsen går stik imod ønsket om genanvendelse og cirkulær økonomi, mener direktør der lige nu ikke kan sende stål til Sverige, fordi han venter på en godkendelse