23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

HedeDanmark fortsætter nedtur på indtjeningen

Den grønne service- og handelskoncern realiserer for andet år i træk bundlinjenedgang, og denne gang er der tale om et drastisk fald fra 41 mio. kroner før skat i 2016 til 3,6 mio. kroner i 2017. Forventningen var at lande omkring 60 mio. kroner

Mens toplinjen i 2017 stort set holder niveau med rekordomsætningen i 2016, fortsætter indtjeningen med at gå væsentligt tilbage for HedeDanmark.

Den grønne service- og handelskoncern realiserer et resultat før skat på 3,6 mio. kroner mod 41 mio. kroner i 2016 og 55 mio. kroner i 2015.

Både top- og bundlinjen er under forventning, fremgår det af ledelsesberetningen til 2017-regnskabet.

- Overordnet kan man ikke være tilfreds, fordi vi ikke lander, som vi havde ønsket, siger Lars Petersen, der har siddet på posten som adm. direktør i HedeDanmark siden 1. januar 2016.

- Når det er sagt, så er det vigtigt at påpege, at vi er en virksomhed med mange forretningsområder, og at vores hovedmotorer kører fint, supplerer han over for Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Hård konkurrence og nedbør
Han oplyser, at der på toplinjen har været en forventning om at lande 50-60 mio. kroner bedre end de realiserede 1.681,9 mio. kroner. At det ikke lykkes skyldes ikke mindst, at prisen på flis er faldet.

- Det er nok til at påvirke toplinjen, siger han og understreger, at man ikke kan læse ind i toplinjen, at aktiviteten er faldet.

Desuden fremhæver han, at det ikke så meget er toplinjen, der er i fokus hos HedeDanmark, som bundlinjen.

I forbindelse med årsregnskabet for 2016 blev der meldt en forventning ud om et resultat før skat "væsentligt over" 2016-niveau.

- Vi har haft et mål om lige knap 60 mio. kroner, fortæller Lars Petersen.

En forventning, som altså ikke er realiseret, og det fremhæves der flere årsager til. Det gælder såvel interne som eksterne faktorer.

"Internt har blandt andet implementering af et nyt ERP-system medført et betydeligt træk på interne ressourcer, hvilket har påvirket fokus på de kundevendte og salgsfremmende aktiviteter", beskriver 2017-ledelsesberetningen blandt andet.

Dertil kommer hård priskonkurrence, et udfordret marked for juletræer og pyntegrønt samt fortsatte omkostninger forbundet med afviklingen af HedeDanmarks planteskole Brøndlundgård.

Meget nedbør har også spillet ind, da det blandt andet har gjort plejesæsonen længere og dyrere.

Vejret alene har kostet omkring 10 mio. kroner, fortæller HedeDanmark-direktøren.

- Det har været helt ekstraordinært sidste år - især i efteråret, som har været det vådeste i 33 år, oplyser han og fremhæver, at HedeDanmark for første gang har måttet påkalde force majeure på skovområdet, da regnen gjorde, at de simpelthen ikke kunne komme ind i skovene og hente træ.

- Jeg håber, det er en engangsforestilling, men jeg frygter, at det ikke er tilfældet. Sådan er det, når man har med natur at gøre, pointerer Lars Petersen.

Især Abu Dhabi tæller ned
Han understreger imidlertid, at især aktiviteterne i De Forenede Arabiske Emirater har kostet.

- Der har vi taget en ordentlig nedskrivning, siger han.

Der er tale om en nedskrivning på knap 30 mio. kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04