23948sdkhjf

Asfaltbranchen relancerer "Pas på min far"-kampagne

Målet med kampagnen er at øge respekten for vejarbejdernes sikkerhed. Vejvrede og høj fart er nemlig ikke en sjældenhed

Trafikvrede rammer i stigende grad de danske vejarbejdere, når travle danskere ræser forbi de steder, hvor de arbejder.

Faktisk viser en undersøgelse vendt i 3F og Asfaltindustriens fællesudvalg, at 85 procent af de danske vejarbejdere anser trafik og høj hastighed som deres største arbejdsmiljøudfordring, og omkring halvdelen anser vejvreden som et fænomen, der er blevet værre.

Derfor har 3F og Asfaltindustrien valgt at relancere kampagnen "Pas på min far", fortæller Trine Leth Kølby, arbejdsmiljøkonsulent i Asfaltindustrien, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Holder fast i barnets stemme
Det sker denne gang med vejskilte med børnetegninger påtegnet.

- Vi synes, det er på tide at køre kampagnen igen. Vi vil gerne have, at bilisterne får øjnene op for, at vejarbejderne går på arbejde for at lave gode veje til os alle sammen og ikke for at genere. Vi vil gerne øge respekten og få folk til at lette foden fra speederen, siger hun.

Kampagnen kørte første gang i år 2000. Dengang var det skilte med det glade barn med sin fars hjelm på.

Kampagnen havde ifølge Trine Leth Kølby en stor påvirkning, fordi alle kunne relatere sig til budskabet.

- Og vi har valgt at holde fast i barnets stemme, fordi det virker, siger hun.

Skiltene sørger Asfaltindustriens medlemmer selv for at sætte op de steder, hvor de arbejder.

Derudover har 28 kommuner købt skilte til deres egne asfalthold, private borgere har henvendt sig for at få fat i de klistermærker, som er lavet til firmabilerne, og Asfaltindustrien har desuden fået en henvendelse fra Færøerne om skiltene.

Hvad med mor?
- Vi synes, det er fedt, der er interesse derfra, lyder det fra Trine Leth Kølby, der generelt glæder sig over god respons på kampagnen.

Et af de spørgsmål, hun er blevet mødt med, er, hvad med mor?

Her lyder forklaringen, at de kvindelige medarbejdere har været med i overvejelserne, men da der er få kvinder på asfaltholdene - godt en håndfuld - mens langt størstedelen er mænd, har man valgt at holde fast i "Pas på min far"-konceptet. Også for at skabe genkendelse.

Men kvinderne i branchen er blevet adspurgt om, hvad de synes, og der er i den forbindelse blevet udarbejdet klistermærket, hvor der står "Plus min mor", som er udleveret til de asfalthold, hvor kvinderne arbejder, fortæller Trine Leth Kølby.

Nødvendig kampagne
Kampagnen ventes at køre et godt stykke tid endnu og desuden blive sat i gang igen til efteråret.

- Desværre er det nødvendigt at minde folk om, at de skal køre pænt, siger hun.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.986