Det er egentlig ikke nyt, når Licitationen - Byggeriets Dagblad i dag kan konstatere, at landets største modulbyggere over en bred kam er for dårlige til at tjene penge på de præfabrikerede moduler, der bliver til alt fra boliger til kontorer over institutioner.
Men netop problemet med at tjene penge er måske en af grundene til, at flere direktører fra branchens største virksomheder nu åbent taler om, at pris ikke længere skal være det parameter, modulbyggerne vurderes på.
- Det er ikke sådan, at der tales om aftalte priser i branchen, slet ikke, men jeg fornemmer da, at flere af mine kollegaer er enige med mig i, at vi skal have en ordentlig pris for varerne, siger direktør Per Henriksen fra DesignModul til Licitationen.
Thomas Raunsbæk er helt enig, selv om han som direktør for Scandi Byg kæmper snarere mod de klassiske entreprenørfirmaer end modulbyggerne, når der skal vindes ordrer.
- Der er mange gode argumenter for at bygge, som vi gør det. Det er bæredygtigt, leveringstiden er hurtig og kvaliteten er god. Så jeg synes ikke, vi skal jagte bunden i branchen for at levere den laveste pris.
Fordøren i stedet for bagdøren
Thomas Raunsbæk har derfor brugt en stor del af sin tid som direktør for Scandi Byg på at ændre selvopfattelsen i virksomheden.
- Da jeg tiltrådte i Scandi Byg, oplevede jeg en virksomhed, som i 10-15 år havde kæmpet for at blive anerkendt over for de virksomheder, der bygger af sten eller beton på byggepladserne.
- Vi bankede på bagdøren hos kunderne og spurgte, om ikke de havde noget, vi kunne bygge for dem. Og det var det rigtige at gøre dengang. Men siden da er vi nået rigtigt langt, så nu er det på tide, at vi ranker ryggen og skyder brystet frem. Vi skal vedstå os, at vi er en reel spiller i markedet og et supergodt alternativ til betonentreprenørernes måde at bygge på, siger Thomas Raunsbæk.
Han mener, at Scandi Byg og de øvrige modulbyggere nu skal skifte indgangsdør hos kunderne.
- Lad os strege underdanigheden, skyde brystet frem og gå ind ad fordøren. For det bliver vi faktisk inviteret til at gøre nu.
- Vi skal ikke jagte bunden i branchen
Modulbyggerne vil konkurrere på kvalitet og hurtige leveringstider frem for pris, lyder det fra flere af branchens direktører