23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk Byggeri: Man skal gøre sig klart hvad kædeansvar er

I arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen er holdningen til kædeansvar helt klart imod

I Dansk Byggeri ønsker man ikke et kædeansvar. Det kan ifølge direktør Peter Stenholm blive rigtigt dyrt for hoved- eller totalentreprenørerne, fordi de kan komme til at betale i op til fem år efter at en byggesag er afleveret.

- Jeg kender godt debatten, og der er flere grunde til, at vi ikke ønsker et kædeansvar. Det kan føre til en uoverskuelig økonomisk risiko for hoved- eller totalentreprenøren. Man kan ikke forsikre sig ud af den risiko, og endelig kan det føre til store administrative udgifter for virksomheden at sikre sig, at underentreprenører overholder reglerne, siger Peter Stenholm til Licitationen Byggeriets Dagblad.

- Sagen er, at der skal skelnes mellem det overenskomstmæssige kædeansvar og det kontraktlige kædeansvar. Faktisk er der mange virksomheder, der i dag pålægger underentreprenører et kontraktligt ansvar, qua blandt andet krav fra offentlige bygherrer, og således sikrer de sig, at tingene er i orden hos underentreprenørerne. Men når det kommer til det overenskomstmæssige kædeansvar, så ville et sådan ansvar kunne få vidtrækkende konsekvenser. Hvis eksempelvis en underentreprenør ikke udbetaler pension til en medarbejder, så vil fagforeningen faktisk efter fire år og 11 måneder kunne komme og kræve efterbetaling af pension, som hurtigt vil løbe op i et par millioner kroner, forklarer Peter Stenholm.

- Der er reelt ingen løsning på det, men ved at betale til Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, AFU, har man faktisk en form for sikkerhed, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04