23948sdkhjf

Banedanmark opgraderer 20 broer

Frem til juni arbejder Banedanmark på broer på Falster og Lolland for at gøre dem klar til Ringsted-Femern-banen

Banedanmark har påbegyndt et omfattende arbejde med opgradering 20 broer på togstrækningen mellem Orehoved på Falster og frem til Rødby på Lolland.

- Som led i opgraderingen af hele Ringsted-Femern Banen skal vi nu i gang med en omfattende opgradering og renovering af eksisterende sporbærende broer på strækningen mellem Orehoved og Rødby Færge. Nogle broer skiftes helt ud, andre skal udvides for at gøre plads til et ekstra spor og resten skal renoveres. I alt arbejder vi på cirka 20 broer på hele strækningen, siger Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelse.

Projektet
  • Banen fra Orehoved til Nykøbing Falster er spærret fra den 23. marts om aftenen til og med den 4. juni.
  • Strækningen Nykøbing Falster-Rødby Færge er spærret fra den 23. marts om aftenen til og med den 10. juni
  • På strækningen fra Orehoved til Nykøbing Falster påbegynder Banedanmark jordarbejder til et dobbeltspor. Derudover udskiftes en del blødbundsmateriale og der gennemføres sikringstekniske arbejder.

10 uger langt arbejde
Arbejdet varer i alt 10 uger og løber frem til 10. juni. I tillæg til broarbejderne, der udføres på samme tid på strækningen, foretager Banedanmark også indledende jordarbejder for det nye spor fra Orehoved til Nykøbing Falster, som anlægges ved siden af det eksisterende spor.

Derudover laves der afvanding og sikringsarbejder langs strækningen.

Sideløbende gennemgår Eskilstrup Station på Nordfalster en stor ombygning og opgradering. Blandt andet med nye perroner, ny gangbro og elevatorer samt støjskærme. Syd for stationen bliver sporet rettet ud, så der kan køres med højere hastighed.

- Det kræver tid og plads, når vi skal udføre så mange anlægsarbejder på samme tid. Da der samtidig er tale om arbejder på en lang række lokaliteter, hvor det er nødvendigt at fjerne sporet, er det ikke muligt at køre tog samtidig med, at vi arbejder på strækningen, siger Klaus S. Jørgensen i pressemeddelelsen.

Markante tidsbesparelser
Ringsted-Femern Banen vil sammen med den nye bane fra København til Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.

Når alle opgraderingsarbejder er afsluttet, vil det være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på cirka en time.

I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.

Ringsted-Femern Banen
  • Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, som er et datterselskab under Sund & Bælt.
  • Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
  • Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste 9,5 mia. kroner (2015-priser).
  • Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.
  • Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kroner.
Kilde: Banedanmark
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109