23948sdkhjf

Endnu en Storstrøms-entreprenør har økonomiske problemer

To af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium har i øjeblikket ikke økonomisk kapacitet til at deltage

Først var de tre virksomheder, men i øjeblikket er der reelt kun en enkelt aktør aktiv i det italienske konsortium, der skal anlægge den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster til fire mia. kroner.

Den største entreprenør i samarbejdet, Itinera, har således overtaget den totale styring i konsortiet, mens de to andre er reduceret til symbolske størrelser.



- Itinera sidder nu på stort set hele ejerskabet, da både Condotte og GLF (Grandi Lavori Fincosit, red.) af forskellige årsager ikke har økonomi til at indgå som fuldgyldigt medlem i øjeblikket, siger Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Mangler bankgaranti
Det har været kendt siden februar, at entreprenøren Condottes ejerandel i Storstrømskonsortiet er reduceret til 0,01 procent, da virksomheden er i så store økonomiske vanskeligheder, at selskabet er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå en konkurs.

Nyt er det til gengæld, at heller ikke infrastrukturfirmaet GLF har den økonomiske kapacitet til at deltage og også er blevet reduceret til kun at udgøre 0,01 procent.

Det skyldes ifølge Itinera, at GLF mangler betaling fra en række projekter i hjemlandet, som har fået pengeinstitutterne til at sætte udlån til virksomheden på pause. Det ventes dog at være en midlertidig situation.

Læs også: Højre vejbane er blevet mere populær

- GLF har fortalt, at en aftale med banken er ved at være på plads. Vi forventer at have dem med ombord igen i næste måned, og de vil genetablere deres ejerandel på 20-25 procent, fortæller Silvio Fascio.

Hvad gør I, hvis de ikke får bankgarantien?
- Hvis de mod forventning ikke kommer med, fortsætter Itinera uden problemer, og det får ikke betydning for projektet. Itinera har stillet alle de økonomiske garantier for konsortiet, og mandskab og materiel bliver heller ikke påvirket. Men vi vil gerne have GLF med, og jeg kan ikke forestille mig, at det ikke skulle blive tilfældet, siger Silvio Fascio.

Han nævner, at nøglemedarbejderne er ansat i det danskregisterede konsortieselskab, og derfor ikke bliver omfattet, hvis GLF’s symbolske ejerandel viser sig at være permanent.

Ændrer ikke på aftale
For Vejdirektoratet har ændringen i konsortiesammensætningen ikke den store betydning, da det ifølge bygherren ikke påvirker projektforløbet.

Læs også: Hastigheden hæves på det første stykke landevej og motorvej

- Det ændrer ikke på den aftale, vi har med dem. Konsortiedeltagerne hæfter solidarisk for hinanden, og Itinera har sammen med sit moderselskab i kontrakten stillet en garanti, der sikrer økonomien i konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

Han tilføjer, at det er usædvanligt, at man som bygherre får et så detaljeret indblik i konsortiets sammensætning, som det er tilfældet på Storstrømsbroen.

- Det hænger jo sammen med, at der har været særlige omstændigheder. Det er et internt anliggende, som har betydning for, hvor stor en del af kagen de forskellige selskaber får ud af det.

Læs også interview med Silvio Fascio- Jeg havde aldrig forestillet mig at stå i denne situation

Den nye Storstrømsbro
Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen
Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner (2017-priser)
Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten med et vinderbud på 2,1 mia. kroner
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Top 10: De har byggebranchens største overskudsgrader

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Femern-byggeri fortsætter trods EU-dom

Lad lyset komme ind

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Danskprojekteret megaprojekt: Norges svar på Golden Gate Bridge er åbnet

Online Avis Arkiv

Fynsk stål til Københavns metro

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

De kæmper om at bygge fire nye renseanlæg

Ny københavnerbro afslører havnens længste bænk

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Topchef i tale
Strategiske partnerskaber er ikke en guldgrube for Enemærke & Petersen

Plus

Topchef i tale
E&P udskyder vækstambition for Vest-afdeling

Byggeriets Top
Top 10: Her er byggebranchens største virksomheder

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Julefrokost-dilemma: Fanger bordet hvis man siger op?

Virtuelt spil skal hjælpe byggebranchen med nyt aftalesystem

Plus

Kraftig stigning i sort arbejde

Plus

VAM klar til østjysk offensiv med nyt kontor

Anlægsentreprenøren fra Djursland har åbnet nyt kontor i Aarhus

Se billederne: Spektakulær bromontage sætter danmarksrekord

Fire skal byde på 190.000 m2 havneudvidelse

Tre politikredse skiller sig negativt ud med trafikulykker

Styrket samarbejde mindsker ulykker ved højresving

Ikonisk københavnerhal slår igen dørene op

Syv år efter ødelæggende brand står K.B. Hallen igen, og det blev i går fejret med en stor ceremoni

En boring i nattens mulm og mørke

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Økonomiske vismænd: Dansk økonomi har udsigt til flere år i topform

Metroselskab får millionbøde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boganmeldelser
Kom brødre lad os rejse !

Debat
Ny generation af grønne asfaltbelægninger

HM Entreprenør henter tidligere VAM-chef

Motorvej til over 200 millioner på vej i udbud

Manglen på arbejdskraft er på retur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kloakrørlæggeruddannelsen - nu også i Randers

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

BIM og Danske Landskabsarkitekter

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Vil du være kloakmester i 2019? Næste holdstart er 4. februar 2019

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Net-tekniker

NExsT udgave 4. er udkommet - læs bladet online

300 dage uden ulykker i Irmabyen

PanPac ønsker glædelig jul og godt nytår

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Nyt hus i funkisstil i Nørresundby med Sundolitt KUB

Moovit - ikke bare en køkkenskuffe!

Nyt lift-katalog fra CP

Dansk Byggeri IT-messe 2019

Varmepumpe uden udedel - bestil på webshop!

Vault Workshop

Bliv udstiller på EL & TEKNIK 2020 nu og få rabat

KTR BoWex Buetandskobling

InfoScreen fra Softcontrol

C2Elements teglbaguettes gør Midtbyens Gymnasium i Viborg til noget særligt

arkitekterne BJØRK & MAIGÅRD ApS tegner luksus alpevillaer i Gug Alper

Uddannelsesansvarlig, der skal få unge ind i tagdækkerfaget

Glædelig jul og godt nytår

Den lige vej til nye medarbejdere ... hvordan?

Send til en kollega

0.28