Det er ikke mere end fem år siden, betonelementproducenternes direktører klagede over, at priserne på deres produkter var for lave. I dag taler betonbosserne i stedet om fyldte ordrebøger, mens kunderne vælger leverandør efter leveringstid frem for priser.
Men selv om forholdet mellem udbud og efterspørgsel er vendt på hovedet, har det ikke ført til urimelige stigninger i priserne, hvis man spørger hos en af elementproducenterne.
- Vi tjener det, vi bør tjene i øjeblikket, for at kunne konsolidere os og lave de investeringer, der er nødvendige, siger Ole Leth, der er direktør i og indehaver af Thy-virksomheden Leth Beton.
Betonelementproducenterne opererer typisk med mål om en overskudsgrad på mindst 8-10 procent. I disse år sigter flere dog endnu højere, fordi årene efter finanskrisen kostede dyrt i en branche, der konstant kræver store investeringer i vedligehold.
Af samme grund mener Ole Leth, at det nuværende prisniveau er både "fair og ordentligt", ligesom han påpeger, at branchen også er under eksternt pres for at holde priserne nede.
- Vi kan ikke bare hæve priserne til det uendelige, for så bliver vi uinteressante ved, at selve produktet bliver valgt fra.
Beton-direktør: Kan ikke hæve priserne uendeligt
Elementproducenterne er under eksternt pres for ikke at lade priserne skyde til vejrs