Der var godt nyt for maskinfolket i Birmingham i England i sidste uge, hvor JCB havde valgt at henlægge præsentationen af deres verdensnyhed X-serien af gravemaskiner. Den første af en serie på i alt fem maskiner, var X220 LC i 20-tons klassen.
Det skete i en til lejligheden indkøbt grusgrav, hvor maskinerne dels kan vises i det rette miljø, men hvor man på en råkold martsdag i den tilstødende bygning kan se detaljerne på maskinerne.
Og alle sejl er sat, når nye maskiner skal præsenteres. Det sker blandt andet under overværelse af Lord Bamford, der er bestyrelsesformand i JCB-koncernen samt junior, der er dybt involveret i den familieejede virksomhed.
Designmæssigt, er maskinen mere "ren" at se på. Når man kommer nærmere, lægger man især mærke til bagenden, som har en lidt anden form, end vi er vant til at se. Designerne har leget lidt med at få hjørnerne på bagkanten af kontravægten til at stritte en anelse ud. Det betyder at de skrammer, som en gravemaskine uvægerligt får, vil kommer her, hvor der er ekstra forstærkninger bygget ind til at tage imod.
Tager skrammerne
På siden af maskinrummet er lågerne ligeledes trukket en anelse tilbage, og en slags "fenderliste" tager fra overfor stød. Det betyder at lågerne ikke er så tilbøjelige til at få stød og buler.
Overbygningen er lidt bredere end forgængeren. Den er øget fra 2,5 m til 2,7 m.
Der er tale om en helt nyudviklet undervogn på maskinen, hvor gravearmens fæste inde på maskinen er trukket lidt længere ind mod centret. Igen noget, der under visse forhold kan øge stabiliteten lidt.
- En af de store fordele ved denne maskine er, at det er JCB’s egen motor, som er fire-cylindret, og af nyeste aftapning fra motorfabrikken, som lever op til de seneste emissionskrav, fortæller markedschef Dennis Faurby, der er med på turen.
JCB’s eget kraftværk
De tidligere modeller havde Isuzu-motorer.
Kabinen er et kapitel for sig, for den er helt nyudviklet. Betjeningspanelet ligeså, og det følger sædet op og ned, så føreren altid har den samme vinkel til betjening af maskinen. Kabinen er endnu mere lydsvag end forgængeren var, og har et støjniveau på 68 dba. Det er omregnet i procent en væsentlig reduktionen af støjen, når man målet den, nemlig på 74 procent. Kabinen er også 15 procent større.
Al service er let tilgængeligt, og toppen af bagenden er lavet så den er flad at gå på, med en kant, således at værktøj og andet ikke smutter ud over kanten og ned på jorden. Underlaget er skridsikkert, så man sikkert kan gå rundt på maskinen, der i denne udgave var forsynet med rækværk hele vejen rundt.
LED overalt
Overalt hvor man åbner låger og i kabine er der rigt forsynet med LED-belysning. Det er en stor fordel, når man en vintermørk morgen skal servicere maskinen. Der er lys med det samme, når du åbner lugerne.
Lugerne er placeret i en ramme, og dobbelt opbygget, så de ikke bliver skæve, og rammen sikrer en stor stabilitet.
Et nyudviklet dørhåndtag til luger og kabinedør er udstyret med et hul, så der kan sættes en hængelås i. Dermed er dørene dobbeltsikrede.
- Centralsmøring er standard på de maskiner, der kommer til Danmark, og maskinerne er udstyret med Livelink, og det kan man så selv vælge til eller fra, siger Dennis Faurby.
Han har sammen med JCB i England udviklet nogle pakke-løsninger med forskellige niveauer af udstyr, men alle med et relativt højt niveau, for Danmark er et af de markeder, hvor maskinerne efterspørges med et højt udstyrsniveau. Maskinen er ifølge importøren Nicolaisen & Larsen klar i Danmark fra det tidlige forår.
- Vi er meget snart i gang med produkttræning, så vore folk kan rådgive omkring de nye maskiner, siger Dennis Faurby.
Licitationen Byggeriets Dagblad var inviteret af JCB og den danbske importør, nicolaisen & Larsen A/S.
Gravemaskine der kan det meste
JCB’s nyeste volumen-model i 20-tons segmentet har nyt design, JCB’s egen motor og meget andet godt