23948sdkhjf

Femern tav om advokatadvarsel før milliardkontrakter

En tysk advokat advarede Femern A/S mod at indgå kontrakter, før projektet havde fået tysk tilladelse

Ledelsen i Femern A/S indgik kontrakter på flere milliarder kroner på trods af en advarsel mod det fra deres tyske juridiske rådgiver. Samtidig blev advarslen aldrig videregivet til Folketingets ordførere.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie finans.dk.



I 2010 advarede Bettina Enderle, der var Femern A/S’ tyske juridiske rådgiver, mod at indgå kontrakter, før en tysk godkendelse af projektet var på plads.

Før da kunne man ikke vide, hvilke krav og betingelser de tyske myndigheder ville stille, lød advokatens argument. Det viser en intern e-mail, som finans.dk er i besiddelse af.

Ekstraregning kan vente
- Det vil koste jer en masse penge (og formentlig også tid), advarer advokaten i mailen ifølge mediet.

Den advarsel blev aldrig sendt videre til Folketingets relevante ordførere. I stedet sendte Femern A/S i 2013 tunnelen til Femern-forbindelsen i udbud, og tre år senere skrev selskabet under på kontrakter for 30 mia. kroner uden tysk godkendelse.

Læs også: To forskellige arbejdstider i ny Femern-overenskomst


Det betyder, at det største anlægsbyggeri i Danmarks historie risikerer en ekstra omkostning i milliardklassen. Tidsplanen er nemlig kuldsejlet, og kontrakterne står til at udløbe. Dertil kommer, at betingelser i den tyske godkendelse kan sende anlægsprisen i vejret.

Undren hos ordførere
Ifølge et internt notat fra maj 2016 hænger Femern på prisstigninger på op mod 1,8 mia. kroner. SF, Liberal Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti vil have sagen undersøgt.

- Det undrer mig dybt at høre. Dette skal vi have undersøgt helt til bunds, siger transportordfører Villum Christensen (LA) til finans.dk.

DF undrer sig også.

Læs også: Femern-entreprenør indgår overenskomst


- Når vi skal træffe så store beslutninger som at lave et udbud på et projekt til omkring 60 milliarder kroner, så er det vigtigt, at vi har alle oplysninger. Det har vi ikke haft på det her tidspunkt, siger transportordfører Kim Christiansen (DF) til Ritzau.

Femern: Risici var kendt
Finans skriver, at Femern A/S ikke ønskede at stille op til interview. Til spørgsmål om hvorfor selskabet valgte at overhøre advarslen fra Tyskland, og hvorvidt selskabet orienterede forligskredsen om advarslen, svarer selskabet i en mail:

"Som Femern A/S også tidligere har oplyst, har EY (Ernst & Young, konsulentfirma, red.) som bekendt gennemført en omfattende ekstern kvalitetssikring af projektets økonomi og reserver sammenholdt med den tyske godkendelsesproces. Der var således fuld åbenhed om vurdering af risikoen i den tyske proces, inden kontrakterne blev underskrevet."
/ritzau/

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156