I denne uge sætter Spæncom for alvor spot på sikkerhed.
Virksomheden har udvidet sin årlige sikkerhedsdag til at omfatte en hel arbejdsuge.
Udvidelsen skal blandt andet være med til at gøre ambitionen om nul ulykker med fravær til virkelighed, forklarer Niels-Christian Rask, miljø- og sikkerhedschef hos Spæncom, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Vi har taget skridtet videre end vores normale sikkerhedsdag, som vi indførte i 2014, da det giver flere muligheder, fortæller han.
Han oplyser, at medarbejderne i løbet af ugen bliver taget ud i hold, så produktionen fortsat kan pågå.
De bliver i den forbindelse præsenteret for nye sikkerhedstiltag samt får mulighed for at komme på virksomheds- eller byggepladsbesøg for at høre, hvordan der arbejdes med sikkerhed der.
Et af de nye tiltag, som indføres i Spæncom fra 2018, er et hængelåssystem på maskinerne, som gør det umuligt at aktivere dem, mens reparation eller rengøring pågår.
Først når hængelåsen er fjernet, kan maskinen igen bruges. Derudover vil Spæncom arbejde yderligere med at registrere nærved-hændelser, fortæller Niels-Christian Rask.
Går den rette vej
Virksomheden har allerede iværksat diverse sikkerhedsinitiativer, og det er gået den rette vej med ulykkesfrekvensen. I 2014 havde Spæncom en ulykkesfrekvens på 11, mens den i 2017 faldt til 1,1.
- Vi har gjort et kæmpe stykke arbejde, og vi fortsætter indsatsen, lyder det fra miljø- og sikkerhedschefen.
Nogle af de indsatser, som virksomheden har sat i værk er at indlede alle møder med gennemgang af, om der er sket hændelser, og om der er noget, der skal ændres på.
- Vi har altid sikkerhed først på dagsordenen - uanset, om det er et ledermøde, tavlemøde eller et sikkerhedsmøde, fortæller han.
Netop tavlemøder er indført dagligt fra 2015 frem for ugentlige eller månedlige afdelingsmøder. Det gør det nemlig muligt at korrigere hurtigere på de risici, der er observeret.
- Det er en af de største gaver, vi har fået i virksomheden, fortæller han og understreger, at sikkerhed i dag er ligestillet med produktionsarbejdet.
Sikkerhedskørekort er på tale
Virksomheden har blandt andet også sat fokus på, at gulve altid skal være ryddet, så der ikke er noget medarbejderne kan træde forkert på.
- Mange af de skader, vi havde tidligere, var vridskader. Dem har vi næsten fået elimineret, siger han.
Han fremhæver samtidigt, at alle ansatte, straks når de starter, får en sikkerhedsintroduktion, som bliver fulgt op af et sikkerhedskursus med afsluttende prøve, der munder ud i et ikke-fysisk sikkerhedskørekort.
Ved uønsket adfærd og bevidst tilsidesættelse af sikkerhedsregler bliver der givet et eller flere klip i sikkerhedskørekortet.
Et klip medfører mundtlig advarsel, to klip skriftlig advarsel og tre klip bortvisning fra virksomheden.
Hvis der er tale om en utilsigtet og ikke-bevidst handling bliver dialog prioriteret, fortæller Niels-Christian Rask.
- Det med, at det har konsekvenser, hvad man gør, det er vigtigt, siger han.
Han fortæller, at alle klip i sikkerhedskørekortet registreres, og at ledelsen løbende følger op på sikkerhedsadfærden med gennemførelse af "synlig sikkerhedsledelse", der har til formål at observere og identificere usikre handlinger, som kan medføre skader på de ansatte.
Bliver en usikker handling spottet, stoppes arbejdet, og lederen indleder dialog med den eller de pågældende medarbejdere, så de selv kan finde frem til, hvorfor arbejdet var usikkert.
På den måde får de en bedre forståelse, påpeger Niels-Christian Rask og fremhæver, at det har størst virkning i forhold til at nedbringe antallet af ulykker.
For at sikre, at gældende procedurer og standarder bliver overholdt, udfører Spæncoms interne arbejdsmiljøafdeling desuden uanmeldte besøg på arbejds- og byggepladserne.
Generelt handler det nu om at sætte fokus på at ændre adfærd, og det er også det, sikkerhedsugen skal være med til, fortæller han.
Spæncom udvider fokus på sikkerhed
Virksomheden har gennem flere tiltag allerede fået ulykkesfrekvensen væsentligt ned, og udvidelsen fra en sikkerhedsdag til sikkerhedsuge skal være med til at nå ambitionen om nul ulykker med fravær