Bedre kommunikation, færre fejl og en generelt mere effektiv proces, er målet for rådgiver- og entreprenørvirksomheder i byggeriet.
Et stort forskningsprojekt, støttet af Cowi-fonden, er i fuld gang med at afdække den konkrete brugerværdi af virtual reality (VR) i bygge- og anlægsprojekter.
Københavns Lufthavne A/S og VandCenter Syd i Odense deltager i projektet med konkrete eksempler fra igangværende byggeprojekter, hvor brug af virtual reality har spillet en stor rolle i planlægning og projektering.
Forskningsprojektet er et samarbejde mellem Cowi, Aalborg Universitet og teknologivirksomheden BIM Equity VR og løber i tre år.
Stort potentiale
Med udgangspunkt i konkrete byggecases afdækker deltagerne i første omgang de teknologiske muligheder i rådgiverfasen. I projektets første år har fokus ligget på brugerbehov og den oplevede værdi af at anvende virtual reality som et visuelt kommunikationsværktøj - og som værktøj til at lave et specifikt udbudsmateriale.
- Men potentialet er langt større, fortæller Peter Hostrup Rasmussen, direktør i Cowis afdeling for jernbane, metro, vej og lufthavne:
- VR åbner for en række innovative løsninger, som vi ikke kender omfanget af endnu, men som vi skal opdage og udforske. For eksempel kigger vi nu på, hvordan VR kan give en oplevelse af, hvordan sammenhængen mellem lyd, støjdæmpning og materialer i et lokale fungerer, og hvordan man laver den mest optimale brandevakuering i en bygning med røg og mennesker, der myldrer rundt, siger han.
Kommer entreprenørerne og de udførende også på banen?
- Ja, entreprenørerne, såvel som arkitekter og de øvrige aktører, der er involveret i hele byggeprocessen, er naturligvis tænkt ind i det overordnede VR-projekt, især nu, da vi i år tager fat på anden bølge af projektet, siger Peter Hostrup Rasmussen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Norsk entreprenør på banen
Han tilføjer, at projektet desuden undersøger mulighederne i såkaldt augmented reality (AR), som er en teknologi, der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd. Dermed får man et ekstra lag af information.
- Netop AR afprøver og videreudvikler vi nu på et konkret infrastrukturprojekt i Norge i samarbejde med den norske entreprenør Betonmast Hæhre - som vi arbejder for i forbindelse med projekteringen af E18 Rugtvedt-Dørdal-strækningen, siger han.
- Målet er at effektivisere brugen af de projekterede BIM-data på byggepladsen. Det vil sige, at en arbejdsleder vil kunne se projekteringsteamets BIM-modeller på en håndholdt enhed ude i marken, påpeger Peter Hostrup til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
En integreret del
Og at virtual reality, med knopskydninger, kan skabe mere effektive byggeprocesser, er Peter Hostrup Rasmussen ikke et øjeblik i tvivl om. Men endnu er teknologien fortsat i børne/teenagealderen, og han tager dog et forbehold:
- Virtual reality er stadig i en fase, hvor de specifikke løsninger i højere grad skal tilpasses brugernes behov på de store bygge- og anlægsprojekter. Men teknologien er til stede, og med den nye viden på slutbrugersiden, vi får i dette projekt, er vi overbeviste om, at virtual reality kommer til at blive en integreret del af byggeprocesserne inden for en meget kort årrække.
Går rundt i designmodellen
I det igangværende Finger E-byggeri på 27.000 kvm i Københavns Lufthavn har man hidtil anvendt 2D-tegninger eller 3D-modeller.
I forbindelse med det nye forskningsprojekt har byggeledelsen i lufthavnen i stedet brugt virtual reality, hvilket har affødt begejstring hos projektchef Henrik Vahlun:
- Når man kan gå rundt inde i selve designmodellen, opnår man en langt mere præcis forståelse af, hvordan indretningen opfylder passagernes og personalets behov. Vi minimerer risikoen for fejl, der oftest først opdages i en meget senere fase, og som derfor kan være både dyrt og frustrerende at skulle rette op på, siger han.
Bedre kommunikation
Glæden ved den nye teknologi deles af VandCenter Syd i Odense, hvor de har anvendt VR i forbindelse med et nyt forsinkelsesbassin.
- Det letter kommunikationen gevaldigt, når byggeriets parter sætter sig sammen og deler et fælles billede af, hvordan byggeriet kommer til at se ud ’i virkeligheden’. Når man taler ud fra 2D-tegninger eller 3D-modeller i print danner folk ofte forskelligartede billeder i hovedet, siger faglig koordinator Lars Larsen, og peger også på den økonomiske fordel:
- 3D-prints er meget dyre, mens virtual reality er et forholdsvist billigt værktøj at anvende.
Virtual reality-projekt inddrager entreprenører i arbejde med fejlfinding
Et nyt tre-årigt forskningsprojekt bruger erfaringer fra norsk vejprojekt og Københavns Lufthavns Finger-E-byggeri