Selv en kondiløber i luntetempo kan trække fra bilerne i morgentrafikken i flere af landets største byer.
Det viser en opgørelse over bilisters rejsehastighed i myldretiden i landets kommuner, som Vejdirektoratet har lavet til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget. Værst står det ikke overraskende til i København, hvor bilens gennemsnitsfart er på lidt mere end 8 km/t i myldretiden på de centrale færdselsårer Amagerbrogade og H.C. Andersens Boulevard.
– Selvom man selvfølgelig ikke kan forvente en gennemsnitshastighed på 50 km/t, der er hastighedsbegrænsningen, så er der ingen tvivl om, at det er meget langsomt, og i flere af byerne er det hurtigere at tage cyklen, siger Henrik Friis, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører.
I alt er fem vejstrækninger i hovedstaden blandt landets ti langsomste veje i myldretiden for biler. Aarhus har to strækninger med, mens Odense, Aalborg og Vejle også er repræsenteret i den kedelige top 10.
Alle 10 veje har en gennemsnitsfart på 12 km/t eller mindre.
Nej tak til biler
– Det giver en masse spildtid for virksomheder, og det tager lang tid at komme frem og tilbage fra arbejde, hvilket gør det sværere at få et pendlerliv til at hænge sammen, siger Henrik Friis.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet nævner også, at det giver et samfundsøkonomisk tab med lange transporttider i byerne. Han peger på, at trængslen er et resultat af, at man reelt ikke ønsker, at der skal være mange biler i centrum af de store byer.
– Der bliver nedbygget veje for at gøre bedre plads til cykler. Amagerbrogade i København er et rigtig godt eksempel, her er man i gang med at mindske kapaciteten for biler, siger han.
Det viser en opgørelse over bilisters rejsehastighed i myldretiden i landets kommuner, som Vejdirektoratet har lavet til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget. Værst står det ikke overraskende til i København, hvor bilens gennemsnitsfart er på lidt mere end 8 km/t i myldretiden på de centrale færdselsårer Amagerbrogade og H.C. Andersens Boulevard.
– Selvom man selvfølgelig ikke kan forvente en gennemsnitshastighed på 50 km/t, der er hastighedsbegrænsningen, så er der ingen tvivl om, at det er meget langsomt, og i flere af byerne er det hurtigere at tage cyklen, siger Henrik Friis, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører.
I alt er fem vejstrækninger i hovedstaden blandt landets ti langsomste veje i myldretiden for biler. Aarhus har to strækninger med, mens Odense, Aalborg og Vejle også er repræsenteret i den kedelige top 10.
Alle 10 veje har en gennemsnitsfart på 12 km/t eller mindre.
Nej tak til biler
– Det giver en masse spildtid for virksomheder, og det tager lang tid at komme frem og tilbage fra arbejde, hvilket gør det sværere at få et pendlerliv til at hænge sammen, siger Henrik Friis.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet nævner også, at det giver et samfundsøkonomisk tab med lange transporttider i byerne. Han peger på, at trængslen er et resultat af, at man reelt ikke ønsker, at der skal være mange biler i centrum af de store byer.
– Der bliver nedbygget veje for at gøre bedre plads til cykler. Amagerbrogade i København er et rigtig godt eksempel, her er man i gang med at mindske kapaciteten for biler, siger han.
