23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Selvkørende Aalborgprojekt viser vej til mere trafiksikker fremtid

Selvkørende busser med øjne i nakken vil i fremtiden blive en del af trafikbilledet. Et forsøgsprojekt i Aalborg har stor lokal interesse og viser samtidigt international kant

Aalborg Kommune indsætter til næste år en førerløs bus i Aalborg Øst. Den skal køre ved siden af en kombineret gang- og cykelsti fra Sundhedshuset og Trekanten i Syd til Lejerbos boliger i nord - og forhåbentlig i fredelig samhørighed følge Astrupstien, der lige nu bliver bearbejdet, så der bliver plads til alle typer trafikanter.



Et af formålene med projektet er at gøre det nemmere at komme rundt for de borgere i området, som i dag ikke er så mobile; gangbesværede, børn eller beboere uden bil.



- Og så er sikkerheden helt afgørende. For selv om vi har at gøre med køretøjer, der har øjne i nakken og et udsyn der går 360 grader rundt ved hjælp af de indbyggede kameraer og sensorer, så er vi langt fra i mål endnu, siger Maria Vestergaard, som er teamkoordinator hos Trafik og Veje i By- og Landskabsforvaltningen under Aalborg Kommune, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.



Hun understreger, at forsøgsprojektet knap kan kaldes et egentligt anlægsprojekt, fordi der ikke bliver bygget selvstændig vej, men at planlæggerne i stedet udnytter den eksisterende vejbredde bedre.



Eksempelprojekt

Testruten er cirka 1,6 km, og der er 8 stoppesteder på ruten. For fortsat at sikre gode forhold for cyklister og gående på Astrupstien, udvides stien til cirka 10 meter, så de tre typer af trafikanter får hver deres sti.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.223