I en ny undersøgelse fra arbejdsgiverorganisationen Tekniq svarer 28 procent af installationsvirksomhederne "ved ikke" til et spørgsmål om, hvilke af seks udvalgte teknologier der efter deres vurdering får størst betydning for virksomheden frem mod 2025.
I Tekniq er det dog ikke noget, der får fremtidsalarmerne til at ringe.
- Jeg havde faktisk forventet, at andelen ville være højere. Og for mig er det aldeles positivt, at mere end to tredjedele af virksomhederne viser, at de følger med og er bevidste om, hvilke teknologier der er relevante for deres forretning, siger underdirektør Tina Voldby.
Hun påpeger, at nyere teknologier som Augmented Reality og Internet of Things (IoT), der er blandt de udvalgte, umiddelbart er i deres spæde stadie, og derfor ikke er blevet relevante for især mindre virksomheder endnu.
Følger branchen med?
- Mit bud er, at mange af dem, der har svaret "ved ikke", er de helt små virksomheder, som primært lever af private kunder. Det kan være svært at se for sig, hvordan disse teknologier får indflydelse på, hvordan forretningen skal drives, når de ikke er slået igennem på ens kernemarkeder endnu, siger hun.
Analysefirmaet Qvartz udgav i foråret 2017 rapporten "Installationsbranchen 4.0" sammen med Tekniq og forbundene Dansk El-Forbund og Blik & Rør, hvori der blev identificeret seks teknologier, som får særlig stor betydning for branchen.
Nu har Tekniq lavet en ny opfølgende medlemsundersøgelse, hvor organisationen tager temperaturen på, hvordan installationsvirksomhederne forholder sig til fremtidens teknologier, herunder de seks udvalgte fra "Installationsbranchen 4.0".
Stor tiltro til apps
I den nye undersøgelse har 28 procent altså givet udtryk for, at de ikke ved, hvilke teknologier der får størst betydning for virksomheden de kommende otte år.
Størst tiltro har branchen til apps. 52 procent af virksomhederne har denne kategori som betydningsfuld frem mod 2025, mens grøn energi og IoT kommer ind på anden- og tredjepladsen med henholdsvis 38 procent og 31 procent.
Tina Voldby mener, at det vidner om en branche, der følger med udviklingen.
- Det svarer til det billede af fremtiden, som Qvartz-rapporten beskrev, og det viser, at der en udbredt bevidsthed blandt virksomheder om, hvad de skal være opmærksomme på frem mod 2025.
Tekniqs interesse i fremtidens teknologier kommer af, at installationsbranchen er under stor forandring som følge af udviklingen. Også mere end mange andre underbrancher inden for bygge- og anlæg mener underdirektøren.
- Producenter og grossister tager markedsandele, fordi ny teknologi giver dem mulighed for det, så det er meget vigtigt, at installatørerne har kompetencer til at følge med. Og i tillæg forventer kunderne i højere grad rådgivning og efterfølgende service oveni den rene installationsopgave. Det er en krævende forretningsmodel, der vinder frem inden for alle kundesegmenter, siger Tina Voldby.
Hver fjerde installatør er usikker på fremtidens teknologi
Selvom mere end hver fjerde installationsvirksomhed er usikker på fremtidens teknologier i en ny undersøgelse, følger branchen godt med, lyder det fra installatørernes organisation Tekniq