Fremtiden tilhører de selvkørende køretøjer. Men er vores veje klar til at tage imod dem?
Og hvordan gør vi det bedst?
Det var hovedoverskrifterne ved gårsdagens møde i Eigtveds Pakhus i København, hvor Vejdirektoratet var vært.
Gæsterne var folk med professionel interesse i fremtidens selvkørende transport og investeringer i fremtidens trafik.
Blandt oplægsholderne var professor Adriano Alessandrini fra universitetet i Firenze. Adriano var projektkoordinator for CityMobil2, som gennemførte en række projekter med automatiserede busser i forskellige europæiske byer.
Han fortalte om erfaringerne fra CityMobil2-projekterne og kom blandt andet ind på de success’er og udfordringer, der har været i forbindelse med start, gennemførelse og drift af projekterne. Han fik også tegnet et billede af perspektiver for automatisering af kollektiv persontransport.
Busser som forsøg
Dernæst gav Mette Skamris Holm, afdelingsleder i Aalborg kommune, sit bud på morgendagens trafik.
Hun arbejder til dagligt med trafikplanlægning og kunne fortælle, at Aalborg undersøger muligheden for at indsætte selvkørende shuttlebusser som en forsøgsordning.
Bussen vil skulle betjene en 2,1 kilometer lang strækning med formålet at mobilisere en gruppe mindre mobile borgere og binde forskellige boligområder sammen i Aalborg Øst.
Busserne skal køre på et eksisterende stisystem, som udvides, og færdes sammen med cyklister og fodgængere. Busserne styres og overvåges centralt, og de skal selv køre til og fra depot til stien via offentlig vej morgen og aften, samt ved opladning midt på dagen.
Flere forsøg næste år
Planen er at indsætte tre elektriske og førerløse shuttlebusser med plads til 15 passagerer midt i 2018.
Peter Sorgenfrei er adm. direktør for Autonomous Mobility, der importerer selvkørende køretøjer. Firmaet arbejder med alt det, der er forbundet med selvkørende løsnigner - teknik, logistik og sikkerhed.
Han betragter den selvkørende service som et supplement til de transportformer, der findes i dag.
- Køretøjerne giver ny mobilitet i bydele, på campusområder og på den sidste kilometer mellem togstationen og destinationen. Vi forventer at igangsætte et forsøg i begyndelsen af 2018, hvor selvkørende minibusser med plads til 8-14 passagerer indsættes på en fast rute, siger han.
Trafik og økonomi
Også Andreas Egense, som er leder af den afdeling i Vejdirektoratet, der udarbejder beslutningsgrundlag for ny vejinfrastruktur, var med på mødet i går.
Han arbejder med infrastruktur, der i princippet skal holde i 100 år.
Derfor er han optaget af, hvordan trafikken udvikler sig i fremtiden, og hvordan selvkørende biler vil påvirke trafik og samfundsøkonomi. Andreas Egenses afdeling står desuden for at koordinere Vejdirektoratets bredere arbejde med selvkørende biler, og hvordan vi gør os klar til at modtage dem.
Fremtiden er selvkørende - men på hvad?
Det danske vejnet skal gøres klar til selvkørende biler. Det kan ikke gennemføres uden at kigge på europæiske erfaringer