23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hofor om klimasikring: Betonrør kun en del af løsningen

Vejen til en sikker skybrudsløsning går ikke kun via nye kloaktunneler af beton, siger Carsten Cronqvist fra Hofor

Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, Hofor, og Københavns Kommune skal skybruds- og klimasikre København med en investering på 11 mia. kr. i løbet af de kommende 20 år.

En sidegevinst er, at man opnår en grønnere by.

En del af investeringerne skal anvendes på et nyt tunnelsystem, hvor skybrudsvandet kan ledes til havnen og opmagasineringspladser, hvor vandet kan gemmes til der igen er plads i kloaksystemet.

Det fortalte projektchef Carsten Cronqvist fra Hofor om ved Dansk Betondag 2017 forleden.

- Vi etablerer et skybrudssystem af tunneler med stor kapacitet. Men den type af skybrudssikring kan aldrig stå alene. Det er besværligt, og i tæt by er der mangel på plads til skakte. Desuden er det dyrt, op mod to mia. kroner, og kan måske tidligst være færdigt om 10 år, siger Carsten Cronqvist, der i sit underholdende indlæg tog udgangspunkt i skybruddet 2. juni 2011, som han ironisk kaldte en hændelse, der kostede syv mia. kroner og "som var en stor dag for ingeniører".

- Oversvømmelsen var for os som ingeniører også en overraskelse. Det var jo en hændelse, der kun burde kunne ske hver 100. år. Måske slet ikke i vores levetid. Men nu sker det oftere og oftere. Seneste igen i september i år over Østerbro, hvor vi meget belejeligt kunne få testet nogle af vores løsninger, siger han.

Skybrudsplan
Derfor blev der udarbejdet en skybrudsplan, der lige nu involverer over 300 skybrudsprojekter. Og samtidigt klare anbefalinger til et øget samarbejde om udnyttelsen af kapaciteten i søer og vandløb under skybrud, samt opfordringer til private om at sikre sine bygninger med vandtætte døre og højvandslukkere.

- Da vi begyndte at undersøge det, fandt vi flere løsninger på at give regnvandet bedre adgang direkte ud i Københavns havn. Og vi går i gang med at lave et stort tunnelsystem til 1,6 mia., og hvor planen er, at 40 kubikmeter vand i sekundet skal kunne løbe ud under København. Og vi forventer det tager 10 år at etablere. Vi er godt i gang, men det er relativt nyt for os at bore. Vi har afsluttet de første tunneler og har også allerede betalt dyre lærepenge; det at bore i 20 meters dybde kræver eksperter.

Carsten Cronqvist understreger imidlertid, at løsningerne ikke kun er beton og tunneler.

- Det er også at skabe et grønnere København. Vandet skal kunne løbe, når det kommer. Skt. Annæ plads er nu blevet et eksempel på en lidt mørk plads, der er blevet forvandlet til et grønt byrum. Og vi siger til beboere på villaveje, at løsningen ikke kun er større rør under jorden, men også at vejarealerne bliver grønnere. Planerne for den fremtidige Rådhusplads i København kommer også til sløjfe nogle kørebaner, så skybrudssikring kræver kompromis’er, siger Carsten Cronqvist.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web01