Ajos A/S har i en lang årrække primært været et selskab, der skulle forsyne entreprenørselskabet MT Højgaard med maskiner og materiel til bygge- og anlægsopgaverne.
Men i dag ser virksomheden noget anderledes ud, fordi der er lagt en strategi for udlejningsvirksomhedens vækst. Den vækst skal komme udefra, og allerede i dag, vil det nok overraske mange, at det kun er 23 procent af Ajos’ omsætning, der hidrører fra ejeren MT Højgaard:
- Det er en helt bevidst strategi, vi har lagt, nemlig at vi skal ligge i dette niveau, for at være mere uafhængige af ejervirksomheden, og for at virksomheden kan blive en selvstændig dynamo, der kan skabe resultater til ejeren, fortæller Ole Wamsler, adm. direktør i virksomheden.
- Øverst på min måltavle står den organiske vækst. Der er rigtig meget potentiale i denne virksomhed, og når vi sammenligner os med de øvrige virksomheder i udlejningssektoren, så ligger vi i den absolutte top, når det gælder indtjening. Vi er pænt med på fremgang også, og det er vel at mærke ikke gennem opkøb, men gennem organisk vækst og intern strukturforandring, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Stor omlægning
Virksomheden har under Ole Wamslers ledelse gennemgået en total digitaliseringsproces, der går helt ud i yderste led af organisationen, og flere af de nye store projekter, som firmaet styrer, kører efter de såkaldte VDC-principper. (Virtual Design & Construction) Det betyder at alt, hvad firmaet foretager sig, kan dokumenteres helt ned i detaljen efterfølgende.
- Det er værd at bemærke, at den vækst, vi har kunnet præstere, er sket til trods for store investeringer og en gennemgribende oprydning i virksomheden, siger han og fortæller om firmaets nye struktur:
- Vi servicerer jo dels bygge- og andelssektoren, hvor vi specialiserer os i byggepladsindretning og campus, og her gælder det alle de services man kan tænke sig, der skal til for at drive en byggeplads, Vi vandt for eksempel Hvidovre Hospital, hvor vi står for driften af byggepladsen, Vi har arbejdet på Rigshospitalet i længere tid, vi har været med på to store Ikea-byggerier samt Københavns Universitet, så vi har en lang og fyldig referenceliste, fortæller han.
Flere segmenter
Men her stopper det ikke.
- Vi leverer desuden skurvogne, moduler og pavilloner til regioner, kommuner, til boligforeninger og ikke mindst også genhusning i forbindelse med større renoveringsopgaver. Og så har vi vores industrielle ben, hvor vi påregner stor yderligere vækst. Det gælder ganske enkelt udlejning til industrivirksomheder, herunder offshore, men hvor det samlet set beror på hele løsninger, ikke blot udlejning af et stillads eller andet. Det er samlede løsninger, vi satser på, og der er et stort vækstpotentiale i det, siger Ole Wamsler til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Den gamle kerneforretning med udleje af kraner og hejs er et område, man ikke forsømmer:
- Her har vi en niche, som vi vil være de bedste til, siger han.
Internt i virksomheden er Ole Wamsler i gang med det, han er kendt for i andre sammenhænge, nemlig at styre virksomheden rundt til at løse nye opgaver, og at rette fokus mod kunderne:
- Vi har ikke folk på kursus, nej vi træner med folk i stedet, og det betyder en aktiv deltagelse fra medarbejdernes side til at lære en anden kundetilgang. Og når vi taler om kundesegmenter, så ser vi det store vækstpotentiale udenfor bygge- og anlægssektoren, nemlig i industrien, og her stiller man helt andre krav til os som leverandør af services., siger Ole Wamsler og tilføjer:
- De krav kan vi lære at honorere, og bruge dem til at blive bedre også i bygge- og anlægssegmentet.
Han fortæller også at virksomheden ved omlægning, oprydning og fokusering har opnået en vækst i omsætningen på 17 procent alene i første halvdel af 2017.
- Det betyder at de ting, vi har sat i søen begynder at virke for alvor - og det er båret af organisk vækst, hvilket er langt billigere end at opkøbe og sammenlægge, siger han.
Ajos viser gode takter på væksten
Organisk vækst står øverst på måltavlen hos udlejningsfirmaet Ajos, der er ejet af MT Højgaard