23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cowi øjner vækst i Storbritannien efter Brexit

Hvis den britiske økonomi kommer i vanskeligheder ovenpå Brexit, kan de få brug for Cowis ekspertiser, mener topchef Lars-Peter Søbye

Et populært økonomisk grundprincip er, at hvis et land er i økonomiske vanskeligheder, skal de bygge broer og veje for at komme ovenpå igen. Offentlige investeringer i infrastruktur kan være et værktøj til at sparke gang i erhvervslivet og i beskæftigelsen.

Mens Brexit-forhandlingerne er i fulde omdrejninger, spekulerer eksperter på, hvad det vil betyde for den britiske økonomi. Også danske virksomheder med forretninger - eller ambitioner om at få det - på det britiske marked, forsøger at identificere betydningen af det britiske farvel til EU.

Hos Cowi er forventningen, at Brexit vil svække den britiske økonomi, og med ovenstående økonomiske grundprincip satser topchef Lars-Peter Søbye målrettet på vækst på den anden side af Nordsøen.

- Jeg tror, Brexit vil betyde, at vi øger vores forretning i UK. Når priserne stiger, og der bliver mindre aktivitet, så stiger arbejdsløsheden, og så investerer regeringer blandt andet typisk i infrastruktur. Det tror jeg kommer til at ske, siger Lars-Peter Søbye.

I løbet af de seneste år har Cowi udviklet en 2020-strategi med to fokusområder. Det ene er at være markedsledende i Skandinavien, og det andet handler om at vinde internationale kæmpeprojekter på specialistområder som broer og tunneller. På sidstnævnte område nævner Lars-Peter Søbye eksplicit markeder som Storbritannien og USA som to potentielle motorer.

I Storbritannien har Cowi via opkøbene af broeksperterne Flint & Neill og tunnelspecialisterne Donaldson skabt en stor tilstedeværelse, og derfor vurderer Lars-Peter Søbye, at Cowi er rustet til den forventede fremgang.

- Vi har ekspertisen, og vi kan se et marked, vi tror på. Derfor satser vi på at udvikle det marked, for vi tror, det kan drive en stor del af væksten, siger han.

Men der er store politiske spændinger i både USA og England. Det lyder som om I satser på to af de markeder, der har det sværest?

- Hvis jeg skulle sælge eller eksportere et andet ’produkt’ end rådgivning, så tror jeg, jeg ville dele dit synspunkt. Men hvis det nu er rigtigt, at man i et land som England kommer til at investere i infrastruktur og hospitaler, så får de brug for sådan nogle som Cowi, lyder det fra topchefen.

Venter på Trump
Det er næppe gået nogens næse forbi, at Donald Trump i januar rykkede ind i Det Hvide Hus som den 45. præsident i USA. Ejendomsmatadoren fra New York gik blandt andet til valg på store investeringer i infrastruktur. Blandt andet yndede Trump under valgkampen at svine landets lufthavne, veje og broer til for at være utidssvarende og nedslidte.

Indtil videre lader det forventede milliardløft dog vente på sig, og de seneste uger har landet været optaget af orkaner. Først ramte orkanen Harvey den fjerdestørste by Houston, og skabte massive oversvømmelser, skader og ikke mindst 28 dødsfald. I den netop overståede weekend ramte orkanen Irma i Florida, og skaderne er stadig ukendte.

Da Cowi præsenterede halvårsregnskab for en uge siden bemærkede Lars-Peter Søbye, at stilstanden på ebitda-resultatet blandt andet skyldtes et svagt første halvår i Nordamerika. Han hæfter sig ved, at amerikanerne snart er tvunget til at fremskynde investeringerne.

- Med de seneste orkaner nærmer USA sig en situation, hvor de er nødt til at gøre noget. Markedet og behovene er der, men når den centrale regering kommer ind i spillet, er tingene blevet vanskeligere og beslutningsprocesserne langsommere. Det kører bedre de steder hvor byerne og staterne selv bestemmer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.219|instance-web02