23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Potentialet er stort i genbrugsgræs

Virksomheden Re-Match har skabt en niche med at genbruge materialet fra nedslidte kunstgræsbaner, som skal udskiftes. Hjemmemarkedet er beskedent, men eksporten er stor.

- En slidt kunstgræsbane vejer 200-220 ton, og dem kan vi normalt bortskaffe for 150.000-200.000 kroner. Det er nok 50-75 procent af, hvad det hidtil har kostet. I princippet skal det en dag kunne gøres gratis, fordi vi adskiller de forskellige komponenter, så materialerne kan bruges igen.

Sådan forklarer adm. direktør Dennis Andersen over for Licitationen - Byggeriets Dagblad forretningsmodellen for Re-Match, som han grundlagde i 2014.

Han har en fortid i den jyske virksomhed Genan, som genbruger gamle bildæk - og nogle metoder kunne med en vis tilpasning overføres til de kunstgræsbaner, der har vundet hastigt frem og mange steder skal udskiftes efter 8-12 års brug.

- I Danmark bliver der kun udskiftet omkring 10 baner om året, så omsætningen herfra udgør kun en brøkdel. Vi forventer i år at omsætte for 40-45 mio. kroner, og vi har planer om at bygge to fabrikker i USA, fortæller han.

Virksomheden er ejet af ham selv, hans familie og et par forretningsforbindelser. Kontor, lager og maskineri står i HI-parken i udkanten af Herning. Lønningslisten omfatter cirka 30 mand.

- Norge er et stort marked med 1.100 baner, og vi udskifter 50-75 baner om året. De norske tipsmidler giver tilskud til at udskifte banerne. Vi har også en del opgaver i Sverige med 750-800 baner. Tyskland er endnu større med 5.000 baner, men de elsker at brænde tingene. Vi er lige ved at søge tilladelse til det hollandske marked med omkring 2.000 baner, siger Dennis Andersen.

4.000 baner skal udskiftes
En ny rapport vurderer, at Europa, Mellemøsten og Afrika har et årligt behov for at udskifte, hvad der svarer til godt 4.000 baner, så forventningerne i Re-Match er store trods et par hårde økonomiske år. Hos Dansk Boldspil-Union (DBU), der organiserer de fleste danske fodboldklubber, fortæller kommunikationskonsulent Martin Mogensen, at unionen sammen med Miljøstyrelsen arbejder på en vejledning om kunstgræsbaner

- Her skal vi anvise, hvordan kommuner, klubber og leverandører miljørigtigt kan anlægge, vedligeholde og bortskaffe kunstgræsbaner. Der er en meget stor efterspørgsel på kunstgræs, men det kan lokalt være svært at opretholde den fornødne viden, hvis en kommune for eksempel kun har en eller få baner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.268|instance-web01