Cykelstiernes hvide striber, markeringerne ved fodgængerovergange, rundkørslernes kanter og en række andre af de lidt oversete vejmarkeringer skal være mindre oversete.
Det mener Kolding-firmaet TreeTops, som har pudset sit datterselskab Surfa på en speciel opgave: Gør vejstriberne selvlysende.
Nu går firmaet hånd i hånd med flere kommuners tekniske forvaltninger i en række forsøg, som i bogstavelig forstand skal kaste lys over de selvlysende muligheder.
De er gode, vurderer salgschef Lasse Ervolder hos TreeTops. Han er klar til at lancere de selvlysende striber under navnet Surfa Glowline.
- Vi vil markedsføre to slags specialmaling til vejmarkering. En klar, fluorescerende maling, som kun ses i mørke, og en hvid, reflekterende maling, som naturligvis ses døgnet rundt. Det bliver den hvide maling, der bliver dominerende både i vore forsøg og efterfølgende, forklarer Lasse Ervolder.
Forleden fik TreeTops en specialmaskine hjem fra det amerikanske firma Graco. Den skal nu i sving med at sprøjte special maling på asfalt flere forskellige steder.
Et supplement
- Det er vigtigt at forstå, at vores selvlysende maling ikke er en erstatning for reflekser. Den er et supplement til bedre at markere cykelstiernes og vejenes forløb. Surfa Glowline er ikke et knæklys-element i trafiksikkerheden. Produkterne giver trafikanterne mulighed for at se vejens forløb længere, siger Lasse Ervolder.
Specialmalingerne kommer fra det græske firma NanoPhos SA, som er specialiseret i produkter til overfladebehandling og rensning af overflader.
- Jeg var på fabrikken i Grækenland til en produktgennemgang, og NanoPhos-folkene præsenterede os så for et nyt produkt. Nemlig lak til beton. Det så vi umiddelbart ikke de store muligheder for i Danmark, med mindre lakken kunne gøres selvlysende. Det så grækerne ingen problemer i. Så talte jeg med TreeTops indehaver, Ricki Kjeldsen, som arrangerede et møde med betonvarefabrikken IBF. Her kunne man godt se en idé i at gøre kantstenene til rundkørsler selvlysende. Men der skulle naturligvis testes først, fortæller Lasse Ervolder.
Kommuner med i test
Da TreeTops har hjemme i Kolding, kontaktede firmaet Kolding Kommune, og her var politikerne med på at stille en cykelsti, en rundkørsel og tre lyskryds med fodgængerovergange til rådighed.
Efterfølgende meldte Aabenraa Kommune sig på banen. Her bød man ind med ønske om vejpile på et areal ved toldterminalen i Padborg, trafiktern ved en skole i Kliplev, samt vejmarkeringer ved det kommunale saltlager i Kliplev.
- Det er helt ideelle steder for at teste Surfa Glowline optimalt. Pladsen ved toldterminalen i Padborg udsættes for den tungest tænkelige trafik. I Kliplev får vi mulighed for at teste malingens styrke over for ekstrem saltpåvirkning. Det falder perfekt i tråd med, at vi ønsker et suverænt produkt. Samtidig med, at vi nu går i gang med at teste forskellige steder, søger vi flere samarbejdspartnere til at prøve malingerne af under andre forhold. Vi vil gerne have mange forskellige referencepunkter, inden vi går ud landsdækkende, siger Lasse Ervolder.
Udgave 14
- Vi har en ekstremt stærk og saltresistent maling, som den græske producent har hjulpet os rigtig fint på vej med. Vi er i øjeblikket på udgave nummer 14, siden vi fik ideen og satte NanoPhos i gang med at lave fluorescerende malinger til os. Hver gang, vi har meldt os med ønske om at forbedre yderligere, har fabrikken gjort det. Nu er vi på et niveau med udgave nummer 14, hvor vi ikke kan få øje på mere, der kan forbedres, fortæller Lasse Ervolder.
Kolding-firmaet har allieret sig med virksomheden Controlled Polymers i Ribe, som leverer reflekterende perler, som blandes i den fluorescerende maling. Det øger effekten ved, at perlerne giver et bedre energioptag og sikrer en bedre afgivelse af lyset.
- I hele udviklingsprocessen har vi haft et håb om at opnå en selvlysende effekt, der kan holde i 10-12 timer. Det må vi erkende ikke lader sig gøre - endnu. Effekten vil vare i tre til fem timer. Til gengæld fornyes virkningen i omkring 10 minutter blot ved belysning af en cykellygte eller forlygterne fra en bil. Dermed vedbliver den selvlysende effekt, hvis der blot er beskeden trafik i de mørke timer, siger Lasse Ervolder.
Vejstriber bliver selvlysende
Kolding-firma er klar til forsøg, der skal øge synligheden på både cykelstier og i rundkørsler