23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DF og V åbne over for strategi for byggevarer

Man er fra politisk hold nødt til at holde øje med Kinas indtog på Danmarks nærmarkeder, mener ordførere

Det er en udmærket idé, at Eksportrådet fremover også får eksport af byggematerialer som satsningsområde.



Det mener Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby. Dermed får branchefællesskabet Danske Byggematerialer i Dansk Byggeri opbakning til deres forslag om, at der skal udarbejdes en eksportstrategi for byggematerialer.



Forslaget kommer på baggrund af en ny eksportanalyse, der viser, at de danske materialeproducenter taber markedsandele på vores nærmarkeder - Sverige, Tyskland og Storbritannien - mens kineserne stormer frem.



- Produkter som vinduer og isoleringsmaterialer er handelsvarer, der fylder meget i den samlede eksport. Vi har længe været foran på point med den type produkter, men nu oplever vi, at kineserne bliver bedre på pris og kvalitet og det skal vi reagere på. Derfor vil vi gerne støtte op om, at der bliver lavet en strategi for eksport af byggevarer, siger han.



Vil tage diskussionen

Der findes allerede eksportstrategier på områder som fødevarer, energi, landbrug, tech og sundhed. Men på trods af, at byggevarer er det tredje største eksporterhverv, så findes der ingen strategi for området.



- Vi vil gerne tage diskussionen med ministeren om, at sætte gang i en sådan strategi. Den vil skulle udarbejdes i samarbejde mellem Erhvervsministeriet og inter­essenter fra brancheforeninger og virksomheder, siger han.



Venstres erhvervs-, vækst- og eksportordfører Torsten Schack Pedersen kalder Dansk Byggeris forslag om en strategi for eksport af danske byggematerialer for spændende, men vil gerne have flere tal på bordet, inden arbejdet sættes i gang.



- Jeg er enig med Dansk Byggeri i, at vi fra politisk hold altid skal have fokus på konkurrencen fra store og kraftigt vækstende markeder - herunder selvfølgelig det kinesiske.



- Danske virksomheder skal have de bedst mulige vilkår at konkurrere på. Men det er også vigtigt, at de danske producenter af for eksempel byggematerialer fortsat udmærker sig ved kvaliteten af deres produkter. Ofte er det netop på det punkt, at Danmark kan skille sig ud, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172