23948sdkhjf

Kineserne presser danske byggevarer

Eksporten til Storbritannien er faldet, og Danmark opnår kun en mindre fremgang på de svenske og tyske markeder. Men kineserne stormer frem, viser ny analyse.
Samlet vareeksport
Den samlede danske vareeksport er steget med 93,5 mia. kroner fra 2010 til 2016, hvilket svarer til en stigning på 17 procent

Stigningen skyldes til dels, at vareeksporten til nærmarkederne Norge og Tyskland i perioden er steget med henholdsvis 17 procent og 19 procent. Norge og Tyskland aftager imidlertid kun 22 procent af Danmarks samlede vareeksport, så det kan ikke alene forklare hele stigningen. En del af forklaringen skal derfor findes i vareeksporten til Nederlandene, USA og Kina, der er steget med henholdsvis 25 procent, 52 procent og 112 procent i perioden

Eksporten til Storbritannien stiger meget kraftigt frem til 2012, hvorefter den falder med næsten 21 mia. kroner i perioden frem til 2016

Størstedelen af Danmarks samlede vareeksport går til EU-området

Fra 2010 til 2016 er EU-områdets andel af den samlede vareeksport dog faldet fra 65 procent til 61 procent

Det største vareeksportmarked for Danmark er Tyskland, der i 2016 har haft en andel af den samlede vareeksport på ca. 16 procent
Kilde: Dansk Byggeris ”Eksportanalyse 2017”

Mens de danske producenter af byggematerialer taber terræn på eksporten til nærmarkederne i Sverige, Tyskland og Storbritannien, så stormer kineserne frem.

Det viser Dansk Byggeris nye eksportanalyse, der bliver offentliggjort i dag.

På trods af vækst i den svenske, tyske og britiske byggebranche er der sket et fald i eksporten. Værst ser det ud med Danmarks eksport af bygge- og anlægsvarer til Storbritannien, der ifølge analysen er faldet med 37 procent i årene 2010 til 2016.

Det svarer til et fald på godt en mia. kroner. Samtidig har Kina formået, at udnytte opsvinget og har øget eksporten med 58 procent. Ser man på Kinas eksportomsætning er den øget med henholdsvis 8 procent til Storbritannien, 6,9 procent til Sverige og 6,5 procent til Tyskland i samme periode.

Vinder kapløbet
- Prisparameteret er en af årsagerne til at Kina klarer sig så godt på vores nærmarkeder. Men det er ikke hele forklaringen. Kineserne har også været dygtige til at levere kvalitet. Det gælder blandt andet på systemleverancer af stål- og glasfacader, som de kan levere i høj kvalitet - og dermed handler det ikke kun om pris, siger branchedirektør i branchefællesskabet Dansk Byggematerialer i Dansk Byggeri, Thomas Uhd.

I Storbritannien er væksten hovedsaligt drevet af det private boligbyggeri - især i London og Sydøstengland. I 2016 blev der bygget omkring 167.000 boliger i Storbritannien, og der forventes ligeledes en stigning i investeringerne i infrastruktur og det private boligbyggeri i 2017.

Også i Sverige har der været et højt aktivitetsniveau på byggemarkedet i perioden fra 2010 til 2016, og importen af bygge- og anlægsvarer er steget med godt 7,4 mia. kroner.

Men det er ikke lykkedes Danmark at udnytte det store markedspotentiale i samme grad, som nordmændene har gjort, viser analysen.

Kina i Danmark
Mens vores eksport til Sverige kun er steget 4 procent, har Norge formået at øge eksporten til Sverige med 12 procent. Men kapløbet om at vinde markedsandele i Sverige har kineserne vundet suverænt med en eksportfremgang på 49 procent.

Samme billede tegner sig i Tyskland, hvor opsvinget i byggeriet været endnu større end i Sverige. I 2015 slog omsætningen rekord på det tyske marked med en omsætning over 745 mia. kroner. Også her har kineserne formået at udnytte det store potentiale og eksporterede i 2016 syv gange så meget til Tyskland som Danmark gjorde.

- Meget tyder på, at de danske byggematerialeproducenter har sovet i timen og været så fokuseret på hjemmemarkedet, at de har glemt eksportdelen. Derfor skal der ske et ændret mindset hos virksomhederne. Der er en risiko for, at kineserne også snart kommer til Danmark og at danske producenter i den forbindelse vil miste andele på hjemmemarkedet. De skal derfor ruste sig til konkurrence fra Kina både ude og hjemme, siger Thomas Uhd.

Hos DI Byg kan branchedirektør Elly Kjems Hove godt genkende det billede, som analysen tegner.

- Eksporten af byggematerialer var i 2016 på niveau med 2015, når vi ser på EU samlet. Det er ikke tilfredsstillende, da der har været fremgang i både økonomien og byggeriet i de lande, vi eksporterer til. Det ser altså ud til, at de danske virksomheders markedsposition er ved at komme under pres, siger hun.

Efterlyser strategi
At de danske byggematerialeproducenter ikke i højere grad får udnyttet fremgangen i byggeriet på vores nærmarkeder, bør få alarmklokkerne til at ringe hos danske eksportvirksomheder både i bygge- og anlægsbranchen og hos Eksportrådet, mener Danske Byggematerialer. Her ser man gerne, at der bliver udarbejdet en eksportstrategi, så vi får udnyttet det store potentiale i vores nabolande.

- Man har en strategi på energiområdet og andre områder. Men til trods for, at eksport af byggevarer er det tredje største eksporterhverv, så han man ikke noget strategi på det område. Derfor er det vigtigt, at få en strategi, der kan understøtte, at de danske byggevirksomheder får sat mere gang i eksporten, Thomas Uhd.

Læs også: Vinduesproducent: Kina kan blive en konkurrent

Eksport
Analysens vigtigste pointer:
6,7 procent af den samlede danske eksport stammede fra bygge- og anlægsbranchen i 2016, svarende til 69 mia. kroner. Bygge- og anlægsbranchen er dermed det tredjestørste eksporterhverv i Danmark

27 procent af vores byggematerialer og tjenesteydelser afsættes i Tyskland, og derfor er Tyskland bygge- og anlægsbranchens absolut vigtigste eksportmarked

EU’s indre marked har relativ større betydning for branchen end for eksporten generelt. 73 procent af tjenesteydelserne og 69 procent af byggevareeksporten afsættes i EU
Kilde: Dansk Byggeri
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11