23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vinduesproducent: Kina kan blive en konkurrent

Idealcombi har mærket brexit mere end konkurrencen fra kineserne, men ser Kina som en mulig konkurrent på sigt - også på det hjemlige marked

Siden 2002 har Storbritannien været et vigtigt marked for vinduesproducenten Idealcombi.

Den vestjyske familieejede vinduesvirksomhed i Hurup har på 15 år oplevet et vildt væksteventyr på det britiske marked har nu en årlig en årlig eksport til en værdi af hen ved 100 mio. kroner.

Det gør det britiske marked til virksomhedens vigtigste næst efter det danske.

Her er det dog ikke Kinas indtog på det britiske marked, der forårsager den største hovedpine, men derimod brexit - englændernes farvel til det europæiske samarbejde, forklarer Martin Søgaard, der er medejer af Idealcombi.

- Vi er ikke blevet ramt af den hårde konkurrence fra Kina og konkurrer ikke med kinesiske produkter. Men vi er blevet ramt af brexit. Indtil afstemningen har vi haft vækst på det britiske marked og derfor handler det nu om, at vi skal have væksten op igen, siger han.

Konkurrence fra øst
For Idealkombi er det i højere grad konkurrencen fra Østeuropa, der optager.

- Vi er bevidste om konkurrencen med østeuropæiske produkter og derfor er vi også bevidste om, at Kina på sigt kan blive en konkurrent. Ikke bare på det britiske, men også på vores hjemmemarked. Kina kan nogle ting på et voksende marked, siger Martin Søgaard.

Fald i eksport
Ser man nærmere på den generelle eksport af vinduer er eksporten faldet siden 2008. Dog med en lille stigning fra 2012 til 2013.

Mens den danske vinduesindustri fra 2013 til 2015 eksporterede vinduer til mere end 90 lande, så faldt antallet af eksportlande med 14 lande i 2014 til 2016.

Vores største eksportmarkeder på vinduer er Tyskland, Storbritannien, Norge og Sverige. Men vi har tabt vindueseksport til Tyskland og Norge, mens eksporten er steget til Storbritannien og Sverige fra 2015 til 2016, viser et supplerende eksportnotat fra Dansk Byggeri fra marts 2017.

Ser mod udlandet
I dag eksporterer Idealcombi også til Irland og Island. Idealcombi har været i Norge. Men efter tre år indså man, at byggekulturen er en helt anden der, og i dag har de kun en mindre eksport til nordmændene.

På den lange bane, skal man dog se mere mod udlandet, forklarer Martin Søgaard, der af konkurrencehensyn ikke vil ud med hvilke lande det drejer sig om.

- At have en vis andel eksport betyder, at vi bliver mindre afhængige af konjunktursituationen, da vi dermed ikke har al indtjeningen i et enkelt land, siger han.

Fra virksomhedens grundlæggelse i en lade tilbage i 1975 har Idealcombi i dag 500 medarbejdere og en omsætning på 663 mio. kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|