23948sdkhjf

Gammel promenade ser gammel ud igen

Frederiksholms Kanal i København har fået ny indbydende promenade. Det har ifølge rådgiverne givet et attraktivt byrum
Promenaden
Promenaden langs Frederiksholms Kanal har samlet kostet cirka 13 mio. kroner. Halvdelen er genopretningsmidler til brosten og fortov.

På strækningen Stormgade – Ny Kongensgade er belægningen langs bolværket lagt om, og kørebanen omlagt fra asfalt til brosten. På strækningen Ny Kongensgade – Bryghusgrunden er der tale om genoprettelse af brostensbelægningen fra fortov til bolværk.

Der er opstillet nye traditionelle Københavnerbænke og affaldsspande langs promenaden.

Gaden har fået 95 cykelparkerings-pladser og der er nedlagt 80 parkeringspladser langs kanalen.

Der er lagt ca. 4.500 kvm granit, heraf er ca. 3.500 kvm brosten.
300 meter genanvendte såkaldte bordursten, det vil sige kantsten, som man benyttede i 1800-tallet.
Kilde: Københavns Kommune

Københavns indre by langs Frederiksholms Kanal har fået et nyt opholdsrum. Og filosofien er klar: Ud med bilerne og ind med byens borgere.

Byrumsprojektet langs kanalen i København består blandt andet i, at kommunen har nedlagt 80 parkeringspladser for at skabe bedre muligheder for at opholde sig langs kanalen i den historiske gade.

Projektet med at genoprette de gamle brostensgader i Indre By har været en spændende ingeniørteknisk udfordring med vægt på bedre forhold til cyklister, tilgængelighed for alle uanset fysisk formåen og genbrug.

Once in a life time-projekt
Ingeniør Steffen Hvidbjerg Laxby fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har fulgt projektet på tæt hold - fra de første streger på plantegningerne til brolæggeren højtideligt lagde den sidste brosten i promenaden.

- Det har været en stor tilfredsstillelse at se projektet tage form og stå til ansvar for sine egne streger og forslag. Det har været som at tegne sit eget hus og så selv bygge det bagefter, siger Steffen Hvidbjerg Laxby i en pressemeddelelse fra virksomheden.

Steffen Hvidbjerg Laxby mener, at projektet har været "once in a life time", idet man sjældent får lov til at være en del af at renovere centrale bymiljøer med klassiske brosten. Virksomheden har været med fra start til slut og renoveret fortov samt udskiftet asfalt i kørebanen med brosten i klassisk Københavner-look.

Genoprettet fortov
I hele gaden er der således genoprettet fortov langs husfacaden. Udformningen er blevet opdateret, så fortovene er tidssvarende i forhold til tilgængelighedskrav.

Det betyder, at også folk med handicap og gangbesværede fremover får nemmere ved at færdes i gaden.

- En rollator er ikke det nemmeste på brosten, og det var en svær opgave at opfylde moderne krav og løsninger med gamle, klassiske materialer, siger Steffen Hvidbjerg Laxby.

En anden ingeniør- og entreprenørudfordring var at genbruge eksisterende materialer, som lå under asfalten.

- Vi fandt mange brosten, men de passede overhovedet ikke sammen i størrelser og farver, så der blev brolæggeren også udfordret, men det er løst rigtig pænt, siger ingeniøren.

Hos rådgiverne er man glad for erfaringerne med at lægge klassisk kørebane-brolægning.

Det er nemlig blevet en trend i flere danske middelalderbyer at renovere og byfornye i autentiske stil og skabe flotte byoplevelser.
kargaard

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125