23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rådgiver vil bygge broer til hele Norden

Fra den lille faunapassage til de store projekter, der kræver klassiske brodiscipliner og en række specialister. Den rådgivende ingeniørvirksomhed Moe er på vej som Danmarks nye brospecialist - med kikkerten rettet mod Norge og på sigt Sverige

Den rådgivende ingeniørvirksomhed Moe A/S har for alvor fået spillet sig ind på en bane, der af mange ingeniører betragtes som superligaen - og formentlig også en drengedrøm - nemlig rådgivning om og projektering af store broprojekter.



Arkbyg har været i dialog med en af virksomhedens travle folk, Preben Thormod Pedersen, afdelingsleder for Bro & Bane i Moe A/S: 



Hvad skal der til for at gøre sig gældende på et konkurrencepræget marked som brokonstruktioner - og i forhold til de store etablerede spillere i den rådgivende ingeniørbranche, som for eksempel Cowi og Rambøll?



- I en branche som denne, hvor samarbejdet går på tværs af fag og organisationer, er evnen til at skabe gode personlige relationer helt essentielt. Derfor er det vigtigt at etablere sig som en troværdig samarbejdspartner, der overholder kravene til tid, pris og kvalitet, og det har vi haft succes med. Man skal samtidig kunne udvise fleksibilitet i forhold til arbejdsopgaverne og ikke være alt for låst fast i egne arbejdsrutiner, siger han.



At skabe unikke broer

Ifølge Preben Thormod Pedersen handler det også om at være helt i front på den digitale bane.



- Især hvis man som os vil være med til at skabe formmæssigt unikke broer af en høj æstetisk kvalitet. Arkitekterne har virkelig taget den digitale verden til sig, og derfor er det vigtigt for os at kunne arbejde med de samme værktøjer for at fastholde de ønskede visuelle kvaliteter. Samtidig skaber det større muligheder for at modellere de komplekse former. Derfor benytter vi 3D-projektering og parametrisk design, siger han. 



Hvilke lande satser Moe på?



- Vi har primært fokus på det danske og norske marked og på sigt Sverige.



Han tilføjer, at Bro & Bane-afdelingen arbejder med alle typer af bro- og tunnelkonstruktioner - nye som eksisterende.



- Vi har en bred vifte af referencer på vej-, cykel- og gangbroer; og opgaverne spænder fra de små rørunderføringer og faunapassager til store multidisciplinære projekter, hvor de klassiske brodiscipliner kombineres med relaterede rådgivningsydelser.



Og det hele kan komme i spil, ifølge afdelingslederen:



Baneteknik, trafikplanlægning, trafiksikkerhed, miljørådgivning, klimatilpasning, geoteknik, byggeledelse og bygherrerådgivning.



Tre nye projekter

Af helt nye projekter, som Licitationen - Byggeriet Dagblad forleden omtalte, er anlægsarbejderne i Fredericia:



Fredericia Vold er Nordeuropas bedst bevarede fæstningsanlæg, og Moe skal være med til at tegne det endnu skarpere op, hvilket blandt andet indebærer flere nye stibroer.



Blandt de igangværende projekter bør også nævnes Alfred Nobels Bro i Sydhavnens kanalkvarter skal forbinde Enghave Brygge med Teglholmen. Den nye vej- og stibro får havnens længste bænk og hermed en dobbeltfunktion som trafikåre og svævende byrum. Moe har alle ydelser i alle faser.



Rådgiverne med base i Søborg ved København er desuden bygherrerådgiver for Realdania på en nye cykel- og gangbro, der skal gå fra Vester Voldgade til Langebrogade.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143