23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Cowi-forskning: Betonbroer er stærkere end hidtil beregnet

Hvor meget vægt kan en bro bære, før den styrter sammen. Det afprøver Cowi i virkelighedens verden

Thomas Westergaard Jensen har måske verdens sjoveste job: Han får broer til at brase sammen.



Men der er en mening med den destruktive adfærd, nemlig at teste broernes bæreevne.



Det gør han for rådgivervirksomheden Cowi, der med et nyt forskningsprogram samler empiriske data og udvikler metoder til mere præcise vurderinger for bæreevne.



På den måde kan eksempelvis Vejdirektoratet få at stærkere beslutningsgrundlag, når de skal afgøre om en bro skal opgraderes til en tungere trafikbelastning, eller om den skal forstærkes eller rives ned.



Og den foreløbige forskning viser, at broerne er langt stærkere end hidtil beregnet.



- Betonbroers bæreevne kan være undervurderet, lyder det fra Thomas Westergaard Jensen, som er ph.d.-studerende.



- Og i givet fald kan det spare samfundet for både tid og penge, tilføjer han.



Hver gang særligt tunge transporter - og dem bliver der flere og flere af - vil bruge det danske vejnet, skal de søge om en tilladelse hos politiet. Nogle gange får de den, måske forudsat at de sænker hastigheden betragteligt, andre gange må de finde en anden rute.



- Uanset hvad kan processen være både besværlig og tidskrævende, lyder det fra Cowi-forskeren.



Samarbejde med DTU

Og hvad sker der så, når en bro i den virkelige verden for alvor bliver udfordret?



Med støtte fra CowiFonden har Thomas Westergaard Jensen kastet sig over en industriel ph.d, som indebærer såkaldte fuldskala-bæreevneforsøg af danske betonbroer, som i forvejen er dømt til nedrivning.



Projektet sker i samarbejde med Vejdirektoratet og DTU, og indtil videre har det blandt andet omfattet en betonbro på Rute 18 ved Herning, som blev belastet med 460 tons stålplader og donkrafte hvorefter den begyndte at slå revner.



- De foreløbige test tyder på, at den reelle bæreevne er langt højere end de anvendte beregningsmodeller anslår, også når man tager højde for påkrævede sikkerhedsmargener, siger Thomas Westergaard Jensen.



- Hvis det holder stik for andre brotyper i forskningsprojektet, kan der være rigtig meget at hente i forhold til at udvide rammerne for særtransporternes færden og dermed hvor mange ressourcer, der skal bruges på nedrivning eller forstærkning af broer, siger han til cowi.dk.



Afprøvet i virkeligheden

- Det er et kæmpe privilegium at få mulighed for at afprøve beregningsmodeller, som danner grundlag for mange af Vejdirektoratets beslutninger, siger Thomas Westergaard Jensen.



- Mange af de her beregningsmodeller er blevet udviklet ved et skrivebord af ingeniører som jeg selv. Modellerne bliver typisk afprøvet i laboratorier med konstruktioner, som ofte er skaleret ned i en mindre størrelse. Men de bliver stort set aldrig testet på rigtige konstruktioner i den virkelige verden, siger han.



- Det er især interessant, fordi formålet er så konkret: At udvikle en mere præcis beregningsmodel, så vi kan give kunden et stærkere grundlag at træffe beslutninger på.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156