23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Moe-topchef vil bygge broer i større skala

Stort interview med adm. direktør Christian Listov-Saabye fra Moe A/S, der satte ny regnskabsrekord i 2016.

Det er som om, der hele tiden spiller et lille diskret smil under den professionelle, imødekommende og saglige fremtoning hos Christian Listov-Saabye, adm. direktør hos Moe A/S.

Udgangspunktet for dette interview er da også, at den rådgivende ingeniørvirksomhed i Søborg ved København er kommet ud af 2016 med sit bedste regnskab nogensinde.

- Det er jo ikke fordi vi har en formel, men måske alligevel. Vi har et ønske om at vækste og have en sund økonomi. Og i takt med, at vi er vokset, har vi udviklet økonomi- og kvalitetsstyringsværktøjer, der understøtter det. Og de er nu blevet indført. Derfor kan man sige, at vi har en "Moe-projekt-model", det vil sige en måde at styre samarbejdet på. Og den er bragt i spil og virker.

Kan du nævne et eksempel?

- Blandt andet har vi sat en del kræfter ind på digitale værktøjer og BIM (Bygnings Informations Modeller, red.), men det vi gør er at sætte systemer op, hvor vi ledelsesmæssigt understøtter vores projektledere i deres eksekvering af projekterne. Så vi bliver mere sikre på det resultat, der kommer ud af det. Så det er ikke, fordi vi markant har forbedret vores indtjening pr. omsat krone, men vi har hævet vores bundniveau på grund af de nye metoder. 

Hvor meget er I vokset?

- Vi er vokset i et fornuftigt marked. Og har nok formået at vækste mere end gennemsnittet i forhold til markedet. I den forbindelse vil vi meget gerne være med til at bruge de nye værktøjer, både digitale og ledelsesmæssige. Og rekrutteringen er vigtig. Så vi skaber merværdi ved at arbejde på vores projekter på en anden måde. Gør man ikke det, er du "out of the game".

Brand og bæredygtighed
Han tilføjer, at halvdelen af Moe-forretningen består af projekter, den anden af decideret specialistrådgivning af bygherrer.

- Vi har satset på at have kompetencer på brand, akustik, geoteknik, bæredygtighed og naturligvis BIM i huset. På de områder har vi et klart ønske om at være de bedste, siger Christian Listov-Saabye til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

I 2015 opkøbte I Seacon, blandt andet med speciale i havmiljø, og trafikplanlæggerne Tetraplan. Hvordan er det gået?

- Det er et godt eksempel på, at vi finder spidskompetencerne. Dels på miljø, dels på infrastruktur. Vi har sammen med det, vi selv kan, opnået at vinde nye opgaver, som vi ikke havde kunnet gøre alene. Og det er det, det handler om: at skabe merværdi, lyder det fra direktøren, der også i sit eget liv søger at skabe værdi, og kort forinden indledte samtalen med at fortælle, at han havde taget cyklen på arbejde.

- Det gør jeg så tit, det nu kan lade sig gøre, siger han.

Er der nye områder, hvor du ser mulighed for at ekspandere?

- Et godt eksempel på kompetencer, vi stort set ikke havde for tre år siden, er broer. Nu har vi en hel broafdeling. Vi arbejder lige nu med Alfred Nobels-broen i Sydhavnen, kaldet Københavns længste bænk, og vi arbejder med broen ved Blox, hvor vi er rådgivere for Realdania. Og så har vi skruet op for anlægsprojekterne, for eksempel på Ringstedbanen og tilbud på letbaner. Her har vi en klar strategi om at komme længere frem i markedet. Vi kommer nok ikke til at projektere en bro på størrelse med Storebæltsbroen lige med det første, men området for broer og infrastruktur vokser, siger han.

Medarbejdertrivsel
Og det hele handler om de dygtige medarbejdere, tilføjer Moe-direktøren flere gange.

Medarbejdertrivsel ligger ham tydeligvis på sinde, og Moe har gennem flere år været kendt som en virksomhed, der via sport og forskellige fritidsaktiviteter, som fælles skiture, formår at ryste medarbejdere og chefer sammen.

- Rammerne er vigtige, når vi ønsker at tiltrække dygtige folk. For eksempel har vi også skruet op for feltet maskinrådgivning, hvor vi i samarbejde med flere store kunder, bliver bedre klædt på til at komme ind bag de bagvedliggende processer. Det er en satsning, for her er vi ved at bygge afdelingen op.

Moe har desuden med sin satsning på specialister gennem de sidste par år udviklet sig til en af de større brandrådgivere. Om det siger Christian Listov-Saabye:

- Filosofien er, at vi lever af at sælge viden. Og på både områderne for brand, energi, bæredygtighed og ressourceforbrug har vi stærke team. Og sjovt nok griber det om sig. Vi vælger økologisk i supermarkedet, vi er begyndt at tænke på det i vores tøjvalg og om lidt vil vi også efterspørge det bæredygtige i vores boliger. De skal være sunde og vi vil bo i noget, hvor påvirkningen af vores omgivende miljø bliver så lille som muligt.

De senere år har Moe A/S arbejdet i Norge og også købt to virksomheder deroppe.

- Vi har flere ting i gang på vores byggeribaserede kontori Norge, udvikle infrastruktur og på sigt også energiområdet. Og det kan ske organisk, ved at vi ansætter dygtige mennesker, og vi har også opkøbsmuligheder, som jeg af gode grunde ikke kan komme nærmere ind på nu, siger Christian Listov-Saabye.

Lokal forankring
Om det norske eventyr, siger Moe-direktøren, at det i høj grad handler om at bygge forretningen langsomt og troværdigt op.

- En ung ingeniør kan lettere få øje på Moe i Danmark end i Norge. Sådan er det jo. Norge skal være et norsk kontor. Det skal være Moe på norsk.

Er det en fordel at have en stærk lokal forankring?

- Jeg tror det kommer meget an på, hvad du sælger. Hvis du har lavet det to største hængebroer i verden, kan du også vinde den tredje. Og det kan du uanset om du er lokal eller ej, for så bliver du valgt, fordi du har de to bro-kompetencer. Men skal der projekteres en skole, er der ret beset mange rådgivere, som kan være med. Så handler det ikke længere om know-how men om know-who og tillid, siger Christian Listov-Saabye, som gætter på, at det er en helt almen menneskelig ting, at man handler med dem, man har gode erfaringer med, og hvor tilliden har fået mulighed for at vokse.

- Det er en "peoples business". Og skal du især lave detailprojektering, så skal du være lokalt forankret. 

Bliver rådgivervirksomhederne inden for jeres felt større og større?

- Vi kan i hvert fald sige, at det er blevet mere kompliceret. Men det, der foregår på byggepladserne har ikke ændret sig meget siden 1950’erne. Murernes spande er nu af plastic i stedet for metal, men processerne er de samme - indtil nu. For nu kan det være, der sker noget. Nye metoder og nye måder at samarbejde på, siger Moe-direktøren til Licitationenw.

Hvad er jeres mål for omsætning og indtjening frem mod 2020?

- Vi tror på, at vi fortsat evner at vækste vores butik organisk på toplinjen med mellem fem og ti procent om året. Så kan det være, der kommer opkøb, der ændre det lidt. Og en overskudsgrad på mellem fem og syv procent, tror jeg er realistisk. Evner vi det, vil vi også næste år komme ud med et rigtig godt resultat. Men lad os nu se; der kan være et stort projekt, der driller. Vi er jo stadig tidlig på året.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|