23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Råstofbranchen investerer med forsigtighed

Faldende anlægsinvesteringer over de næste år får råstofbranchen til at holde lidt igen med investeringer i nye maskiner, men der er fortsat optimisme

Som det er fremgået tidligere, så vil anlægsinvesteringerne falde over de næste år, i hvert fald frem til og med 2018.

Og det får råstofbranchen til at fare med med lidt mere forsigtighed, når vi taler investeringer i maskiner og materiel.

Og tallene er til at føle på. Som Licitationen Byggeriets Dagblad tidligere har fortalt, så androg Vejdirektoratets investeringer i 2015 5,2 milliarder kroner, men det vil i 2018 være faldet til et niveau på 1,75 milliarder kroner.

- Det er et ganske anseeligt fald, siger direktør i Dansk Anlægsentreprenører, Niels Nielsen til Licitationen Byggeriets Dagblad.

- Problemet er, at når man bremser op i investeringerne, så går der en rum tid, inden det kan stige igen, for der er langt fra et projekt fødes til det rent faktisk gennemføres, siger han.

Hele anlægsområdet, der også indbefatter jernbanedelen, falder i samme periode fra 15 milliarder kroner til 11,5 milliarder kroner.

Delvist kompenseret
Hos Råstofsektionen i Dansk Byggeri, ser næstformand Anders Jensen fra Roskilde Sten & Grus realistisk på det:

- Vi har selvfølgelig set tallene, og det er da bekymrende, når man ser det isoleret. Men faktisk er det gået sådan, at vi er blevet lidt kompenseret af et øget materialeforbrug fra dels privat byggeri, brobyggeri, byggeri i Køge, Metrobyggeriet, bolig og erhvervsbyggerier, som har aftaget pæne mængder materiale. Men set fra foreningens side, er der grund til forsigtighed, og i vort eget firma investerer vi med forsigtighed i nyt materiel, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Råstofpriser vil stige
Han mener det er et problem, at man ikke gør de strækninger færdige man er begyndt på:

- Det er for eksempel mærkeligt at man ikke fortsætter Hillerød motorvejen, som man er kommet et stykke med, når man tænker på det trafikale pres der er på. Det vil blive dyrere, når det så kommer på et senere tidspunkt, for ressourcerne, altså råstofferne, bliver mere knappe, og priserne vil stige i de kommende år, siger han.

Den lavere aktivitet vil, såfremt den ikke fuldt ud kan kompenseres fra andre aktiviteter, kunne resultere i tilbageholdenhed, når det gælder maskinindkøb, måske især på den lidt tungere del.

Anders Jensen regner med, at det aktuelle aktivitetsniveau til dels vil holde 2017 ud, men 2018 er han noget mere i tvivl om.

Projekter på vej
Der er dog projekter ude, som vil give efterspørgsel efter råmaterialer og dermed også maskiner til at hive dem ud af grusgravene.

Det gælder for eksempel 2. etape af Kalundborg-motorvejen og Udbygning af E45 Skanderborg S - Aarhus S.

- Men når det gælder Hillerød-motorvejens forlængelse og en Midtjysk motorvej, så vil det tage lang tid inden byggeriet kan komme i gang, siger Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører.

Maskinbranchen selv er også forberedt på, at især de tunge maskiner til vejarbejder kan ende med at blive lidt mindre efterspurgte.

Her oplever man til gengæld en større efterspørgsel på lidt mindre maskiner til bygge- og renoveringsopgaver.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189|instance-web02