23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt regnskab: Status quo for Lindpro

Tilbagegang i serviceaktiviteterne var årsag til et mindre fald i omsætningen hos teknikentreprenøren Lindpro

Teknikentreprenøren Lindpros opadgående vækstkurve fra de foregående år stagnerede i 2016, hvor virksomheden med domicil i Glostrup må notere et mindre fald på top- og bundlinjen sammenlignet med året før.

Lindpros nye førstemand fremhæver netop, at 2016-resultatet skal ses i lyset af, at virksomheden har udviklet sig i de foregående år. Frem mod 2015 blev et negativt driftsresultat vendt til et positivt på 36 mio. kroner. I 2016 ligger det på 32 mio. kroner.

- I procent er det jo en marginal tilbagegang. For mig er den store historie i regnskabet, at Lindpro holder niveauet fra 2015, hvor fremgangen var stor sammenlignet med ’12, ’13 og ’14, siger Claus Fibiger, der netop er tiltrådt som adm. direktør 1. april i år og altså ikke har været en del af Lindpros ledelse i regnskabsåret. I oktober 2016 blev den tidligere topchef Peter Kaas Hammer hentet ind til en stilling hos Kemp & Lauritzen, mens bestyrelsesformand Jørgen Nicolajsen har siddet i spidsen for Glostrup-entreprenøren frem til april.

Han kommer fra en stilling som kommerciel direktør i servicevirksomheden Coor.

Mindre serviceaktivitet
Aktivitetsniveauet i 2016 er præget af store entrepriser på nybyggerier. Eksempelvis Axelborg i København, Nordeas nye hovedkontor i Ørestad og sygehusbyggerierne. Flere af projekterne foregår i samarbejde med MT Højgaard A/S via MT Højgaard-koncernen, som Lindpro er et datterselskab i.

- MT Højgaard har flere komplicerede projekter, hvoraf vi kommer med på en væsentlig andel af dem, siger Claus Fibiger.

Til gengæld er serviceforretningen gået tilbage og er den primære årsag til, at omsætningen er faldet.

- Der er nogle ting, som vi skal arbejde med på serviceleverancerne, siger Lindpro-direktøren og henviser til, at virksomheden fortsat vil arbejde med udviklingen af de seks teknikcentre, som blev etableret i 2015. Centrene skal centralisere styringen, så Lindpro kan håndtere bredere tekniske opgaver med mange fagområder som supplement til det lokale med enkelte fagområder.

- Vi har store nationale kunder, der centraliserer deres forretning. Og vi er godt i gang med at tilpasse vores serviceleverancer, så vi kan levere én samlet pakke, der passer til deres behov, siger Claus Fibiger.

Solid ordrebog
Claus Fibiger ønsker ikke at udtale sig om de konkrete forventninger og målsætninger for 2017. Dog vil han sige så meget, at Lindpro er gået ind i 2017 med en god fornemmelse.

- Enkelte, store ordrer, som var forventet at give omsætning i 2016, bliver i stedet sat i gang i år. Og på den baggrund kan vi sige, at vi har en god og solid ordrebog i indeværende år, siger Claus Fibiger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|