En tyk stak papirer lander onsdag på bordet hos myndighederne i Kiel, når den danske bygherre Femern A/S afleverer sine kommentarer på de godt 12.600 svar, der blev indsendt under den tyske høringsperiode i efteråret, da der var mulighed for at gøre indsigelser mod ansøgningen om at få godkendt tunnelbyggeriet med en ramme på 55 mia. kroner.
Og det er gennemarbejdede svar af høj kvalitet, som den tyske godkendelsesmyndighed LBV (Landesbetrieb Strassenbau und Verkehr Sleschwig-Holstein) nu skal forholde sig til, fortæller adm. direktør i Femern A/S, Claus Baunkjær.
- De sidste måneder har vi haft 150 medarbejdere og konsulenter til at besvare de 12.600 indsigelser, 40 rådgivningsfirmaer har hjulpet os, herunder 25 af de dygtigste tyske rådgivere, tyske topjurister har gennemgået samtlige kritiske dele i vores materiale, og vi har haft en pensioneret dommer fra forvaltningsdomstolen i Leipzig til at hjælpe os med at kigge materialet igennem. Vi har været i kontakt med alle relevante myndigheder og spurgt, om der var yderligere, vi kunne gøre.
- Vi kan derfor sige med meget god samvittighed, at vi har gjort alt, hvad vi kunne. Og vi er fuldstændig sikre på, at det materiale, som vi afleverer, er af endog meget høj kvalitet og helt efter tyske regler, da vi har haft tyske rådgivere inde over alle dele af ansøgningen, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Claus Baunkjær forventer nu, at der fra tysk side vil ske afgørende skridt i retning af at få en godkendelse på plads.
- Det er klart, at vi nu har en forventning om, at processen kan bringes afgørende videre i forhold til den tyske godkendelse, fordi vi afleverer et fortræffeligt materiale. Vi respekterer den tyske proces, og vi håber selvfølgelig også, at de respekterer det store stykke arbejde, vi har lagt i det. Og de bidrager til, at de får foretaget de foranstaltninger, der skal til for, at vi kan bringe projektet videre, siger han.
Skal det tolkes således, at man fra dansk side er ved at blive utålmodig?
- Selvfølgelig er vi utålmodige. For vi ved, vi har afleveret materiale af høj kvalitet. Vi har meget stor respekt for den tyske myndighedsproces, men vi forventer også, at de respekterer vores arbejde. For sagen er jo også, at det her koster tid og penge. Det er ingen hemmelighed.
90 procent standardformularer
Det er den anden tyske høringsperiode, der i øjeblikket er ved at blive gennemført. Den første høring blev afsluttet i november 2015 og resulterede i, at LBV meddelte, at ansøgningen om at få en godkendelse af Femern Bælt-tunnelen skulle opdateres.
Det skete efterfølgende, og det er altså denne version to af ansøgningen, som har givet 12.600 indsigelser.
I første høring var der cirka 3.000 indsigelser, men selvom antallet er blevet firdobbelt, er der ikke noget afgørende nyt anden omgang.
- Indholdet i de mange indsigelser har ikke overrasket os, og vi genkender mange af dem fra tidligere. Vi tager dem selvfølgelig seriøst og har besvaret dem grundigt. Men det er også vigtigt at understrege, at der grundlæggende egentlig ikke er den store forskel på de danske og tyske krav. Der er høje krav i begge lande. I Tyskland kræver man bare meget mere dokumentation, siger Claus Baunkjær.
Femern A/S oplyser, at cirka 90 procent af indsigelserne er baseret på standardskabeloner fra internettet. De mest tidskrævende indlæg kom fra færgeselskabet Scandlines og de tyske miljøorganisationer Nabu og Bund. De tyske bekymringer går primært på hensynet til naturen, beredskabet i driftsfasen og en begrundelse for tunneltypen.
Begynder i 2020
Næste skridt i høringsfasen - efter LBV har gennemlæst materialet fra Femern A/S - er en række møder arrangeret af myndighederne i Kiel.
Planen er, at parterne her skal blive enige om de uenigheder, der forelægger, hvorefter LVB kan udstede en godkendelse.
Herefter følger formentlig retssager i den tyske appeldomstol i Leipzig. Claus Baunkjær anslår, at anlægsstart vil være i 2020.
- Jeg vil ikke hænges op på, om det lige bliver i januar, februar eller marts, men vi forventer, at vi kan gå i gang i 2020. Vores tidsplan er af forsigtighedshensyn baseret på, at retssagerne i Leipzig vil have opsættende virkning, hvilket ikke er sikkert, siger han og nævner, at holdet, der skal håndtere den tyske proces og stå for anlægget, "står klar med støvlerne på", så alle problemstillinger i processen kan håndteres hurtigt og effektivt.
- Vi er meget langt med forberedelserne på dansk side. Hvis den tyske godkendelse faldt endeligt på plads i morgen, ville vi kunne gå i gang i løbet af foråret.
Bliver anlægget af Femern-tunnellen udsat til 2021, skal entreprenørkontrakterne, der er betingede, genforhandles.
- Vi følger en plan, men det er klart, at vi naturligvis også forbereder os på forskellige alternative scenarier, siger Claus Baunkjær.
Ifølge Femern A/S vil det cirka tage otte og halvt år at anlægge Femern-tunnelen.
Femern-selskab føler sig godt rustet til tysk godkendelse
Femern Bælt-tunnelen kommer onsdag et skridt nærmere, når Femern A/S afleverer kommentarer på samtlige 12.600 tyske høringsindlæg. Adm. direktør Claus Baunkjær forventer anlægsstart i 2020