23948sdkhjf

Et grønt tag til ny letbane i Aarhus

Et 5.000 kvadratmeter bæredygtigt tag - og togvask med regnvand - blev løsningen for Aarhus Letbane A/S
Aarhus Kommune, skal være CO2-neutral i 2030. Derfor bliver bæredygtighed og en grøn profil også en afgørende kvalitet for Aarhus Letbane A/S, der ifølge direktør Claus Rehfeld Moshøj vil tænke miljøet ind i mange dele af letbanen - også i byggeriet af letbanens trafik- og servicecenter.

Et væsentligt element bliver opsamling af regnvand, der skal bruges til vask af letbanetogene.

De idéer førte til, at Phønix Tag Materialer A/S blev valgt som leverandør af to tagløsninger, den såkaldte Lessnox, som en del af en to-lagsløsning, samt Nature Impact Roof.

Den sidste er en sedum-beplantning (stenurt, red.), der er brugt på de 5.000 kvm tag, der dækker værkstedet og kontrolcentret.

- Det isolerer og forsinker samtidig nedsivning af regnvand, og som en positiv sideeffekt er taget allerede blevet et fristed for bier og andre insekter i banegraven, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Et tilsvarende område på 5.000 kvm til opstilling af letbanetogene har også fået et tag med indbygget miljøhensyn.

Oplagt visuel løsning

De nye bygninger er tegnet af GPP Arkitekter A/S, og især det grønne sedumtag rummer en klar visuel pointe, siger arkitekt og partner Niels Haugård.

- Bygningen og dens tag kan ses tydeligt fra Ringgadebroen, hvor tusindvis af trafikanter passerer hver dag. Derfor var et grønt tag med et skiftende udtryk en oplagt visuel løsning, også fordi det spiller godt sammen med omgivelserne. Du ser ikke "bare" et tag, men et grønt område med liv, siger Niels Haugård.

Aflaster kloaksystemet

Ud over at være grønt, skifter taget også farver med årstiderne. Samtidig tjener det til at holde på regnvandet og aflaster dermed kloaksystemet for adskillige kubikmeter regnvand hvert år.

Her benytter Aarhus Letbane A/S en belægning, der i et vist omfang optager ellers skadelige NOx-partikler, der er en fællesbetegnelse for de såkaldte kvælstof-ilter, kvælstofdioxid og kvælstofoxid, der via en kemisk omdannelse i atmosfæren kan være med til at skabe smog og syreregn.

Miljøvenlig togvask

- Samtidig opsamler vi regnvand, der bruges til vask af letbanetogene. Begge dele fungerer rigtigt godt og er med til at understrege, at letbanen er et moderne og miljøvenligt transportmiddel, siger Claus Rehfeld Moshøj, som fortæller, at Lessnox-taget reducerer NOx-udledningen i området med cirka tre procent.

Selve taglægningen blev udført af Karl Aage Jensen Tagdækning A/S, og for indehaver Günther Staugaard var det første gang, firmaets ansatte skulle arbejde med den slags tag:

- Vi havde selvfølgelig set og hørt om det forinden, men det var første gang, vi selv brugte det, og det gør vi gerne igen. En af de klare fordele er, at du selv kan lægge det som tagdækker - du skal altså ikke have flere ind på pladsen, og det er med til at gøre det særdeles effektivt. Samtidig hang leveringerne godt sammen med arbejdsrytmen, så vi hele tiden havde noget at arbejde med, siger Günther Staugaard.

Han tilføjer, at fire mand brugte cirka en uge til at lægge de 5.000 kvm tag.

Aarhus Letbane skal tages i brug i foråret 2017, hvor den første linje fra Hovedbanegården til Lisbjerg åbner. Til efteråret vil hele letbanen være klar, så togene rækker fra Grenå til Odder.

Trafik- og servicecentret har kostet 200 mio. kroner, og totalentreprenør har været Gråkjær A/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234