23948sdkhjf

Entreprenør har succes med særlig vejtype

NCC oplever en stigende interesse for "klimaveje", hvor vandet trænger igennem asfalten, så oversvømmelser undgås
Stadig flere skybrud og medfølgende kaskader af koncentreret regnvand kræver større og dyrere kloakker i fremtidens Danmark.

Entreprenørvirksomheden NCC har siden det store skybrud i København i juli 2011 arbejdet intenst med udvikling af nye måder at håndtere enorme mængder regnvand, blandt andet i form af vandgennemtrængende asfalt - såkaldte "klimaveje" -på parkeringspladser, villaveje og veje i den tætte by.

Det er steder, hvor der normalt ikke er plads til forsinkelsesbassiner, og hvor nedgravning af store rørdimensioner har enorme omkostninger til følge.

De nye løsninger kan mærkes i ordrebeholdningen hos NCC. Her har man netop hjulpet med klimasikring af en vejudstykning i Støvring, og snart kan også Skanderborg Kommune genindvie den stærkt udfordrede Porskjærvej i Galten.

"Vi har god erfaring med permeable belægninger og bærelag, som holder vejen tør og håndterer regnvandet på stedet, og vi oplever en markant stigende interesse fra markedet", siger Michael Brask, salgschef i NCC Industry, Råstoffer, i en pressemeddelelse.

Stor dræneeffekt

Der er tale om en åben asfalt, som regnvandet kan trænge igennem, og som har så stor dræneffekt, at asfalten altid vil være vandfri - også under skybrud.

Med en permeabel belægning bliver afløbsriste, render og brønde oftest helt unødvendige, hvilket gør anlægsarbejdet mindre kompliceret. Og når regndråberne trænger ned lige der, hvor de falder, og ikke skal ledes mod en rist, kan områder med permeable belægninger anlægges som en helt stabil, vandret flade, og det giver nye arkitektoniske muligheder.

Flere klimaveje på vej

Udstykningen på Odderen i Støvring er på 4.000 kvm, og ved opbygningen af vejen er al afvanding af vejareal sket uden brug af regnvandskloakker.

På samme måde er Pors-kjærvej i Galten ved at blive etableret med asfaltbelægningen som en del af en samlet klimasikring. Her har været store udfordringer med kapacitetsproblemer i regnvandskloakkerne.

Vejen er derfor gravet op og vil blive asfalteret med permeabel asfalt i løbet af oktober måned. Desuden anlægges hele vejen med en lukket vejkasse, som bruges som forsinkelsesbassin, da der ikke må ske en nedsivning i området.

Lufthavnsvejen i Aalborg er den hidtil største anlagte klimavej, NCC har udført. Her er der blandt anden anvendt 12.000 tons permeabel belægning og 4.500 tons asfalt.

brahe
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188